• چهارشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95050107833

آغاز مرمت سردر «حمام تاریخی آقایان میامی»

آغاز مرمت سردر «حمام تاریخی آقایان میامی»

مرمت سردر «حمام تاریخی آقایان میامی» استان سمنان آغاز شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، «محمدصادق رضویان»، سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی با اشاره به آغاز مرمت سردر «حمام تاریخی آقایان میامی»، گفت: در این مرحله از مرمت، کار برداشت الحاقات، خالی کردن بندها، بندکشی، تعویض آجرهای فرسوده، پاک کردن رنگ نامناسب جداره‌ها و اصلاح آن‌ها در حال انجام است.

او با بیان اینکه «این گرمابه در قرن‌های اخیر اسلامی ساخته شده است»، اضافه کرد: اسم‌گذاری این بنا به دلیل نام طایفه آقایان است که همگی سادات هستند و از طایفه‌های بزرگ میامی به‌شمار می‌روند.

رضویان با اشاره به اینکه این حمام در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: فضای این حمام شامل سربینه (رختکن)، میان در و گرمخانه است که آب مورد نیاز آن نیز از قنات میامی تامین می‌شده است.

سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی گفت: این حمام علاوه بر نوع معماری سنتی و ایستایی بالا، دارای جاذبه‌های دیگری مانند برگزاری مراسم و برنامه‌های مختلف در آنجا را هم دارد.

بنابر این گزارش و بر اساس اسناد موجود، قدمت شهر میامی بیش از هزار سال است و طی سال‌های گذشته قبایل مختلفی در این شهر زندگی می‌کرده‌اند که از مهم‌ترین این قبایل می‌توان به طایفه «خواجه‌ها»، «خان‌ها»، «حسن بارون» و «قرقیشه» اشاره کرد؛ پس از این قبایل، افراد دیگری از جمله «سادات معظم» در این شهر زندگی کردهاند.

حمام آقایان به شماره ۳۰۱۲۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این حمام در شهر میامی، خیابان امام خمینی، ۱۰۰ متری شمالی کاروانسرای میامی، ابتدای خیابان مسجد جامع این شهر واقع شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha