• چهارشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 95050108109
  • منبع : نمایندگی گلستان

نگاهی به مشکلات تولیدکنندگان پیله‌تر ابریشم

نگاهی به مشکلات تولیدکنندگان پیله‌تر ابریشم

ایسنا/گلستان معاون جهاد کشاورزی شهرستان مینودشت گفت: متأسفانه به علت نبود چارت در حوزه نوغان‌داری اعتباری در این بخش تخصیص نیافته که اگر این چارت در استان محقق شود که می‌تواند تأثیر به سزایی در تخصیص اعتبارات داشته باشد.

به گزارش ایسنا، محمود پسرکلو در جلسه میثاق نامه راه‌اندازی قطب نوغان‌داری و ابریشم کشی شهرستان مینودشت در دفتر فرماندهی سپاه این شهرستان اظهارکرد: در سال جاری توانستیم ۱۸۷ تن پیله‌ تر در سطح استان گلستان تولید کنیم که در حال حاضر رتبه دوم کشوری را دارا هستیم. 50 درصد از بهره‌برداران نوغان‌دار استان گلستان در شهرستان مینودشت قرار دارند که تعداد بهره‌بردار این حوزه در استان 4220 نفر و 2037 نفر در شهرستان مینودشت هستند.

وی افزود: همچنین توزیع جعبه نوغان در سال جاری در استان گلستان 4643 جعبه بوده که این میزان در شهرستان به 2241 جعبه می‌رسد. بیشتر فرآیند نوغان‌داری از اواخر فروردین تا اواخر خرداد ماه است و بهره‌برداران در بقیه سال فعالیتی ندارند که در این مورد باید کمک درآمدی ایجاد شود. از یک هزار و 500 هکتار تاکستان استان گلستان 550 هکتار آن در شهرستان مینودشت واقع شده است.

معاون جهاد کشاورزی مینودشت خاطرنشان کرد: در حوزه نوغان‌داری همه افراد خانواده فعال هستند و در سال جاری با عمل تلفیقی، 85 تا 90 درصد از تخم نوغان تبدیل به کرم ابریشم شد که این عمل به صورت رایگان برای بهره‌برداران انجام شد.

وی اظهار کرد: کنترل نشدن دما از طرف بهره‌بردار به علت نبود دماسنج، نبود برگ‌ لازم و جایگاه نامناسب برای پرورش کرم ابریشم و بازار نامناسب فروش از مشکلات عمده این حوزه است.

پسرکلو تصریح کرد: با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی 2 روستا به عنوان پایلوت در سال جاری در فصل پاییز برای تولید کرم ابریشم در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته نسبت تولید استان گلستان نسبت به مدت مشابه کاهش داشته اما در سطح شهرستان 10 درصد افزایش تولید داشتیم و در سال جاری توانستیم 187 تن پیله‌ تر در سطح استان گلستان تولید کنیم که در حال حاضر رتبه دوم کشوری را دارا هستیم.

محمد محمدی، مدیر تعاون روستایی شهرستان مینودشت هم در این جلسه گفت: در سال 80 شرکت تعاونی کشاورزی و نوغان‌داری شهرستان مینودشت تشکیل شد. تعاون روستایی شهرستان آمادگی لازم برای ارائه زنجیر کامل نوغان‌داری از توزیع جعبه نوغان تا بازار فروش را دارد. ما شرایط لازم را برای توزیع جعبه تخم نوغان در شرق استان بدون هزینه فراهم می‌آوریم در صورتی که بهره‌بردار تولیدات خود را در اختیار این اداره قرار دهد.

وی بیان کرد: فضای 200 متر مربعی برای خشک کردن پیله چرب با 4 دستگاه که همزمان 15 تا 20 تن پیله را خشک می‌کند، فراهم است. همچنین آمادگی ایجاد فضای 300 متری برای نصب دستگاه نخ‌ریسی و هم چنین فضا برای رنگ‌آمیزی و فروشگاه به منظور عرضه تولیدات بهره‌برداران داریم.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha