• پنجشنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95050108582
  • خبرنگار : 71129

کرزای: حملات هوایی آمریکا امنیت افغانستان را تضعیف می‌کند

کرزای: حملات هوایی آمریکا امنیت افغانستان را تضعیف می‌کند

رییس‌جمهوری سابق افغانستان گفته است، فرماندهانی که با طالبان در کشور می‌جنگند و همزمان از ارتش آمریکا می خواهند تا دست به بمباران هوایی بزند، نماینده و نشان دهنده خواست مردم افغانستان نیستند.

به گزارش ایسنا، حامد کرزای، رییس جمهوری سابق افغانستان در گفتگو با گاردین گفت: اقدامات بین المللی برای کمک به نیروهای امنیتی افغانستان برای بازپس گیری مناطق تحت تصرف طالبان بیشتر از آنکه خوب باشد، نامطلوب است.

وی پس از درگیر ی‌های به وجود آمده در هلمند عنوان داشت که حملات هوایی آمریکا در افغانستان تنها باعث تضعیف امنیت کشور می شود.

کرزای گفت: درحالیکه شبه نظامیان به لشگرگاه، مرکز ولایت هلمند نزدیک می شوند، نیروهای دولتی افغانستان هنوز باید متحمل تلفات سنگین شوند. فرماندهان افغان از ارتش آمریکا خواسته‌اند تا حملات هوایی خود را شدت بخشد اما نباید این کار صورت گیرد. این کارها بسیار نادرست است. آنهایی که از نیروهای خارجی می خواهند چنین کارهایی را انجام دهند نماینده مردم و نشان دهنده خواست مردم افغانستان نیستند.

رییس جمهوری سابق افغانستان ادامه داد: ندادن حق تعیین سرنوشت به مردم افغانستان ناامیدی و خشم این مردم را به وجود آورده و به شعله ور تر شدن آتش درگیری‌ها منجر می‌شود.

یک مقام افغان روز شنبه اعلام کرده بود، منطقه‌ مهمی از ولایت هلمند در جنوب افغانستان پس از درگیری‌های شدید به دست شبه‌نظامیان طالبان افتاد.

کرزای در ادامه تاکید کرد: باید پذیرفت که این درگیری ها و همچنین تلفات ناشی از آن همگی برآمده از نبرد نیروهای افغان به تنهایی است. اگر ما نتوانیم از خود محافظت کنیم، نمی توانیم از نیروهای خارجی نیز بخواهیم تا به ما کمک کنند. آنها به ما کمکی نمی کنند. نیروهای خارجی باید از افغانستان خارج شوند و مسئولیت امنیت کشور را به خود ما بسپارند یا توجه خود را معطوف به حامیان طالبان افغانستان که همان پاکستان است کنند.

رییس جمهوری سابق افغانستان همچنین گفت: من از دولت کابل خواسته ام تا از آمریکا برای انجام حملات هوایی کمک نخواهد. آنها هر روز مواد شیمیایی در کشور می‌ریزند که زمین‌های کشاورزی را نابود کرده، باعث بروز بیماری می شوند و نه تنها به جنگ پایان نمی دهند بلکه بر آن دامن می زنند. ناتو به مدت 14 سال است که در افغانستان حضور دارد اما آیا آنها باعث بهتر شدن اوضاع در کشور شده اند؟ آیا ما احساس امنیت بیشتر می کنیم؟ نه اصلا اینچنین نیست. پس مشخص است که جایی از کار مشکل دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha