• جمعه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95050108770
  • خبرنگار : 71191

دومین کارگاه آموزشی «طراحی تجربه، ایده تا اجرا» برگزار شد

ضعف نمایشی در موزه‌های ایران

ضعف نمایشی در موزه‌های ایران

«قصه»، «مخاطب»، «ابزار» و «فضا» عناصری هستند که معمولا در نمایش آثار موزه‌ای ایران توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شود، اما دو سال است که یک موزه‌دار با توجه به این نکته که ایران در چیدمان فضای موزه‌ها ضعف دارد، راهی مناسب‌ برای برطرف کردن این مشکل پیدا کرده و آن برگزاری کلاس‌های آموزشی برای موزه‌داران علاقمند در ایران است.

به گزارش ایسنا، نخستین دوره‌ی این کلاس‌ها خردادماه سال گذشته در موزه‌ی علوم وفناوری و با همکاری ایکوم  ایران برگزار شد و مدرس آن عسل شاکری، مدرس دانشگاه‌ FIT آمریکا بود که تلاش کرد تا شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی را با نحوه اجرای یک پروژه‌ی نمایشگاهی،آشنایی با شیوه‌های جدید نمایشگاهی در دنیا و به خصوص در آمریکا (نیویورک) به عنوان یکی از مراکز مهم هنر و نمایشگاه‌های هنری مدرن در دنیا آشنا کند.

و امسال نیز دوره کامل‌تری به مدت 5 روز از دهم تا چهاردهم مرداد توسط ایکوم و با همکاری موزه ملی در یکی از سالن های تاریخی موزه ملی، با هدف آگاهی‌بخشی و دانش‌افزایی در مورد ساختارهای متنوع  نمایشگاهی با موضوعات مختلف این کارگاه آموزشی برگزار شد.

در پایان این دوره، هر 25 نفر عضو شرکت کننده در این کارگاه با در اولویت قرار دادن «صندلی املش» اثر تاریخی که متعلق به 3 هزار سال پیش است در 6 گروه مختلف با نام‌هایی برگرفته از ایده‌ی قصه‌ی خود ایده‌های متفاوتی را برای معرفی این اثر تاریخی به بازدیدکنندگان که از کودکان دو ساله تا بزرگسالان مسن را شامل می‌شود، ارائه دادند.

ایده‌های ارائه‌ی شده توسط این 6 گروه «این (تصویر صندلی املش) تنها یک شیء نیست»،«صندلیاسور»،«املش صندلی»،«مسیر سبز 3 هزار ساله»،«به دنبال صندلی سه هزار ساله» و«تخت ... املش» بود.

«صندلی املش» و جایگاه متفاوتش

شاکری در توضیح کارگاه گفت: «طراحی تجربه» زبان و شیوه طراحی در پرداختن به انواع پدیده‌ها و رویدادها در دنیای امروز است. کارگاه آموزشی «طراحی تجربه،  ایده تا اجرا»، در قالب طیف متنوعی از پروژه‌های عملی به بررسی و آموزش نمونه‌ها، روش‌ها و اجزای طراحی تجربه‌های مختلف (موزه، نمایشگاه، محیط، مراسم و محصول) می‌پردازد  و هدف این کارگاه، آموزش قصه‌گویی، انتخاب و استفاده از ابزار درست برای بیان قصه در فضاهای مختلف و دستیابی به درک درستی از ارتباط و اتصال بخش‌های مختلف تحقیق، طراحی، اجرا، مدیریت و برنامه‌ریزی پروژه، در خلق تجربه‌ای تازه منسجم و ماندگار است .

در روز پایانی این کارگاه، سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری پس از  ارائه‌ی هر 6 طرح اظهار کرد: در زمان‌های گذشته افراد خاصی روی صندلی می‌نشستند و آنها با نشستن روی صندلی به آن شیء موقعیت و مکان می‌دادند. آن صندلی خودش به عنوان جایگاه شناخته می‌شد.

او با بیان این‌که ما صندلی‌های زیادی را نداریم که در مفهوم صندلی املش قرار بگیرند، افزود: صندلی املش نیز نسبت به صندلی‌های دیگر جایگاه مضاعفی دارد.

سیداحمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران نیز برگزاری این کارگاه را یک تجربه‌ی جمعی دانست و حضور موزه‌داران از موزه‌های مختلف کشور را یک نکته‌ی مثبت در این کارگاه ارزیابی کرد.

کارگاه آموزشی «از ایده تا اجرا» نمره 18 گرفت

همچنین اردشیر صالح‌پور، دبیر بخش  فرهنگی کمیته ایکوم ایران، برگزاری چنین کارگاه‌هایی را نیازمند فن‌بیان قوی دانست و گفت:‌ به مجموعه این کارگاه نمره 18 می‌دهم، چون معتقدم باید  از چند قشر هنری دیگر مانند طراح صحنه و بازیگر تئاتر نیز استفاده می‌شد.

موزه‌داران آموزش قصه‌گویی فرا گرفتند

صالح فرامرزی، ایده‌پرداز این کارگاه‌های آموزشی نیز اظهار کرد: «طراحی تجربه» زبان و شیوه طراحی در پرداختن به انواع پدیده‌ها و رویدادها در دنیای امروز است . کارگاه آموزشی «طراحی تجربه،  ایده تا اجرا»، در قالب طیف متنوعی از پروژه‌های عملی به بررسی و آموزش نمونه‌ها، روش‌ها و اجزای طراحی تجربه‌های مختلف (موزه، نمایشگاه، محیط، مراسم و محصول) می‌پردازد  و هدف این کارگاه،آموزش قصه‌گویی، انتخاب و استفاده از ابزار درست برای بیان قصه در فضاهای مختلف و دستیابی به درک درستی از ارتباط و اتصال بخش‌های مختلف تحقیق، طراحی، اجرا، مدیریت و برنامه ریزی پروژه، در خلق تجربه‌ای تازه منسجم و ماندگار است .

موزه‌های ایران ضعف نمایشی دارند

وی با تاکید بر این‌که موزه‌های ایران در حال حاضر بشدت ضعف نمایشی داشته است، ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی مانند «طراحی تجربه،  ایده تا اجرا» که هدف اصلی آن دانش‌افزایی در زمینه شیوه‌های نمایشگاهی است، می‌تواند گامی نو و موثر در روند بهبود وضعیت فعلی نمایشگاه‌های موزه‌ای شود .

این کارشناس موزه‌داری تاکید کرد: متاسفانه از تاریخ تاسیس موزه‌ها در ایران تا امروز آموزش مناسب در زمینه برگزاری نمایشگاه  و «کیورتوری» موزه‌ها وجود نداشته  و همچنان بیشتر موزه‌های ایران به شکل سنتی و اولیه،  نمایشگاه‌های خود را برپا می‌کنند که قاعدتا این امر تاثیری در جذب مخاطب و افزایش ارتباط موزه‌ها با جامعه نخواهد داشت.

وی معتقد است: بیشتر بازدید کننده‌های ایرانی، موزه‌های کشور را فقط به عنوان یک فضای محافظتی و نگهدارنده و فاقد جذابیت می‌دانند که این، یکی از عوامل موثر پایین بودن تعداد بازدید کننده‌های موزه‌ها در کشور به شمار می‌آید.

موزه‌ها در ایران نیارمند یک عزم بزرگ‌اند

مسئوول برگزاری کارگاه آموزشی طراحی تجربه،ایده تا اجرا؛ این کارگاه آموزشی را  گام جدیدی دانست که می‌تواند دانش روز دنیا را در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های استاندارد و قابل اعتنا در ایران رواج دهد  و افزود: آموزش صحیح شیوه‌های نمایشگاهی در ایران می‌تواند تحول بزرگی در ساماندهی و تغییر موزه‌های امروز ایران به موزه‌های پویا و جذاب شود.

وی تحول موزه در ایران را نیازمند عزم بزرگی دانست و گفت: نخستین قدم در احیای موزه‌های ایران و تاسیس موزه‌های جدید دست یافتن به دانش کاربردی نوین است. موزه‌ها در دنیای امروزی همگام با تغییر جوامع و زندگی بشری تغییر پیدا می‌کنند پس در دنیای جدید،  ما نیازمند شیوه‌ها و موزه‌های جدیدی هستیم و دست یافتن به موزه‌ای نو با سخنی نو و نمایشگاه‌های تاثیرگذار نیازمند دست یافتن به دانش نوین موزه‌ای است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha