• یکشنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95050109993
  • خبرنگار : 71089

سفر هیات آمریکایی به ترکیه برای بررسی مساله استرداد گولن

سفر هیات آمریکایی به ترکیه برای بررسی مساله استرداد گولن

وزارت دادگستری آمریکا هیاتی را در طول چند روز آینده برای مذاکره درباره مساله استرداد فتح الله گولن، روحانی در تبعید مخالف دولت آنکارا به ترکیه می‌فرستد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یک منبع در وزارت دادگستری ترکیه که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: وزارت دادگستری آمریکا با پیشنهاد ترکیه برای اعزام هیاتی جهت مذاکره درباره گولن موافقت کرده و این هیات ظرف چند روز به ترکیه اعزام می‌شوند.

وی افزود: طرف آمریکایی به دنبال مذاکرات درباره مساله فتح‌الله گولن است و در این باره نامه‌ای به وزارت دادگستری ترکیه ارسال کرده است.

فتح‌الله گولن از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به رهبری کودتای نافرجام 15 ژوئیه متهم شده و چندی قبل دولت ترکیه طی یک درخواست رسمی از آمریکا خواهان استراد وی شد.

منبع مذکور در ادامه اعلام کرد: پس از پایان کار هیات اعزامی آمریکا هیاتی از وزارت دادگستری ترکیه برای پیگیری مذاکرات به آمریکا اعزام می‌شود.

مقامات ترکیه هشدار داده‌اند که ناکامی در  استرداد گولن پیامدهای طولانی برای روابط دیپلماتیک آنکارا - واشنگتن خواهد داشت. روند استرداد زمانی آغاز می‌شود که وزارت دادگستری آمریکا اعلام کند گولن برای استرداد واجد شرایط است. پس از آن گولن در دادگاه فدرال حاضر خواهد شد تا مشخص شود که آیا مدارک علیه وی باعث استردادش خواهد شد یا خیر. اگر این دادگاه‌ها متوجه شوند که دولت آنکارا دلایل مناسب را ارائه کرده، وزارت امور خارجه آمریکا باید اطمینان پیدا کند که گولن در صورت مسترد شدن به ترکیه با یک دادگاه عادلانه مواجه خواهد شد.

قرارداد استرداد مجرمان در هفتم ژوئن 1979 میان آمرکا و ترکیه امضا شد و براساس این قرار داد و براساس آن احکامی درباره تحویل مجرمین و همکاری متبادل در پرونده‌های جرایم جنایی وضع شد. این توافقنامه ابتدای ژانویه 1981 اجرایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha