• دوشنبه / ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 95050110925
  • منبع : نمایندگی قم

شرایط دریاچه نمک قم بحرانی است

شرایط دریاچه نمک قم بحرانی است

ایسنا/قم معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم گفت: بحران‌های جدی دریاچه نمک را تهدید می‌کند که نابود کننده گونه‌های گیاهی منطقه است.

سید احمد شفیعی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در رابطه با شناخت پتانسیل ها و جاذبه های دریاچه نمک در استان قم عنوان کرد: هنوز جاذبه های گردشگری و علمی دریاچه نمک و حتی تالاب های استان در حوزه گردشگری، پژوهش ها و بیوتکنولوژی شناخته نشده است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم تصریح کرد: دریاچه نمک در واقع در حوزه صنعت مباحث بیوتکنولوژی می تواند نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی، رشد و شکوفایی صنعت و حرکت علمی کشور داشته باشد. این تالاب های فراشور می توانند از جمله مراکز مطالعاتی جدید باشند و یکی از اهداف در بحث مناطق حفاظت از اکوسیستم ها در واقع حفاظت از این سیستم های حساس و شکننده است.

شفیعی خاطرنشان کرد: تالاب های فراشور به لحاظ ساختار ویژه ای و گونه هایی که دارند بسیار ارزشمند هستند و بسیاری از گونه های جانوری این تالاب های فراشور آسیب دیده و از بین رفته اند. تالاب هایی همانند دریاچه نمک و حوض سلطان در سال های قبل پذیرای گونه های فراوانی از پرندگان بودند به ویژه دسته جات بزرگی از فلامینگوها در شمال دریاچه که منابع بهتری داشته زمستان گذرانی می کردند که متاسفانه به دلیل فقدان حقابه های زیر زمینی آسیب می بینند.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم تصریح کرد: در برخی از حواشی تالاب نیز پوشش های گیاهی متراکم شورپسند وجود دارد که در طول سال ها و میلیون ها سال با شرایط سخت تالاب دریاچه نمک سازش یافتند. برخی از این گونه ها می توانند شوری های بالایی را تحمل کنند که امروزه در حوزه کشاورزی دارای ارزش است و در واقع این ژن ها برای سازش با شوری، تکامل یافته و باید دید این گیاهان چه مکانیزهایی دارند که با این میزان شوری بالا سازش یافته‌اند.

شفیعی بیان کرد: ایران در کمربند خشک دنیا قرار گرفته است. میزان بارش ما یک سوم جهانی است و میزان بارش استان قم یک دوم کشوری است و ما علاوه بر مشکلات خشکی، با چالش شوری در عرصه کشاورزی مواجه هستیم و این در آینده یک تهدید برای کشاورزی به شمار می رود. در واقع این آبهای شور توسط کشاورزان استخراج شده و به زمین های کشاورزی منتقل می شود و اراضی به واسطه میزان بالای نمک قابلیت کشت و کار را از دست می دهند. اگر ما بخواهیم محصولات بیشتری با این میزان نمک داشته باشیم و نمک زیادی را استخراج کنند اینها برای ما هزینه های سنگین راهبردی دارد که یک تهدید در حوزه کشاورزی به شمار می رود.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم عنوان کرد: گونه های گیاهی در این تالاب ها خود را با شوری بالا سازگار کرده اند و عکس هایی توسط کارشناسان از این تالاب فراشور گرفته شده است که نشان می دهد گیاهان در میان توده ها و لایه های نمک رشد کرده اند. علاوه بر گیاهان در تالاب، گونه های شور پسند در حوزه میکرو ارگانیک ها و موجودات نیز وجود دارد که ضرورت مطالعات دانشگاهی را نشان می دهد و باید مراکز پژوهشی و تخصصی برای این موضوع وارد شوند.

شفیعی بیان کرد: بیش از 240 گونه از آنتی باکتری ها و باکتری های آلی و جلبک ها و قارچ ها و حشرات در محیط فراشور تالاب رشد کرده اند. باتلاق های لجنی داریم که به لحاظ اقتصادی و حتی درمانی دارای ارزش هستند. فعالیت چند هزار ساله باکتری ها موجب شده لجن ها مفید باشند. برخی از باکتری ها جزء باکتری های اولیه کره زمین هستند و ارزش زیادی به لحاظ بیوتکنولوژی و پژوهشی دارند این ها می توانند رنگ دانه هایی را نیز تولید کنند و حتی مواد دارویی و صنعتی را می توان استخراج کرد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم ادامه داد: از بین رفتن این اکوسیستم ها به دلیل رعایت نشدن حقابه ها، تغییر کاربری و یا از نظر فیزیکی موجب می شود مخزنی از ژن ها را قبل از اینکه بشناسیم نابود گردد. این تالاب های فراشور بسیار مغفول مانده است. حتی در سازمان های تخصصی نیز شناخته نشده اند در حالی که در حوزه گردشگری پتانسیل های خوبی در این تالاب های فراشور نهفته است و برد شهرستانی و کشوری و جهانی دارند. این تالاب ها به واسطه ویژگی هایی که دارند از برند فرامرزی برخوردار هستند.

شفیعی بیان کرد: از کشورهای مختلف به صورت پراکنده از تالاب های فراشور بازدید می کنند که در حوزه گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: آسیب های جدی زیست محیطی را گردشگران به طبیعت وارد می کنند. فرهنگ گردشگری طبیعی به هیچ عنوان جا نیفتاده است. اگر بخواهیم در صنعت گردشگری آن را احیا کنیم گردشگران با ورود خود چیزی برای آیندگان نخواهد گذاشت و تصور می کنند اولین و آخرین گردشگران هستند. با وجود جاذبه هایی مطرح شده به واسطه نزدیکی با تهران و شرایط اکوسیستم، در احیای دریاچه نمک با بحران های عدیده ای مواجه ایم و در حقیقت بحران های جدی که دریاچه را تهدید می کند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha