• چهارشنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95050112552
  • خبرنگار : 71415

ویتنام موشک‌انداز در دریای چین جنوبی مستقر کرد

مقام‌های غربی اعلام کردند ویتنام به طور محرمانه اقدام به تقویت قوای نظامی خود در چند جزیره در منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی کرده که احتمالا باعث خشم چین خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مقام‌های غربی گفتند: ویتنام چند موشک‌انداز متحرک جدید را که قادر به حمله به تاسیسات و فرودگاه‌های نظامی چین در دریای چین جنوبی هستند به تعدادی از جزایر این دریا منتقل کرده است.

دیپلمات‌ها و مقامات نظامی غربی به رویترز گفتند: اطلاعات حاکی از آن هستندکه هانوی این موشک‌اندازها را با کشتی از خاک اصلی کشور ویتنام به موضع موجود در 5 پایگاه در جزایر مورد مناقشه اسپراتلی طی ماه‌های اخیر منتقل کرده است و این اقدام باعث تشدید تنش‌ها با پکن خواهد شد.

به گفته سه منبع خبری این موشک‌اندازها از تجسس هوایی پنهان شدند و در حال حاضر مسلح نیستند اما در صورت تمایل می‌توانند طی دو یا سه روز با موشک عملیاتی شوند.

این موشک‌اندازها تاسیسات نظامی چین در دریای چین جنوبی را در تیررس قرار خواهند داشت.

درهمین حال وزارت امور خارجه ویتنام اظهار کرد این اطلاعات غیر دقیق هستند اما به جزییات بیشتری اشاره نکرد.

ژنرال نگوین چی وینه، معاون وزیر دفاع ویتنام نیز در ماه ژوئن در سنگاپور گفته بود هانوی هیچ گونه موشک‌انداز یا سلاح‌های آماده در جزایر اسپراتلی ندارد اما این حق را برای خود قائل است که دست به چنین تدابیری بزند.

وی اظهار کرد: این حق مشروع ما است که از خود دفاع کنیم و در هر زمانی سلاح‌های خود را به هریک از مناطق داخل حاکمیت ارضی خود منتقل کنیم.

به گفته مقامات، اقدامات اخیر ویتنام به هدف مقابله با تقویت قوای نظامی چین در هفت جزیره مصنوعی در منطقه اسپراتلی انجام می‌شود. استراتژیست‌های نظامی ویتنام نگران هستند ایجاد این فرودگاه‌ها و تاسیسات نظامی توسط چین در این جزایر موجب آسیب‌پذیر شدن استحکامات دفاعی ویتنام در مناطق جنوبی و جزایر خواهد شد.

در همین حال وزارت امور خارجه چین نیز در بیانیه‌ای که امروز (چهارشنبه) اعلام کرد گفت: چین دارای حاکمیت غیر قابل مناقشه بر جزایر اسپراتلی و آب‌های اطراف آن است. چین قاطعانه با اینکه کشور مربوطه به طور غیر قانونی بخش‌هایی از جزایر اسپراتلی چین را اشغال کند و دست به استقرار غیرقانونی تجهیزات نظامی و ساخت وساز بزند مخالف است.

تحلیلگران نظامی و مقام‌های خارجی معتقد هستند این موشک‌اندازها بخشی از یک سیستم موشکی-توپخانه‌ای مدرن ویتنام موسوم به اکسترا هستند که اخیرا از اسرائیل خریده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha