• جمعه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95050113454
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مشاور وزیر ارشاد:

امروز دیگر رسالت رسانه، خبررسانیِ سریع نیست

امروز دیگر رسالت رسانه، خبررسانیِ سریع نیست

«معتقد هستم امروز دیگر رسالت رسانه خبر رسانی سریع نیست، البته سرعت در خبر مؤلفه خوبی است، اما امروز سرعت باید در جریان‌سازی و گفتمان‌سازی باشد.»

به گزارش ایسنا، «محمد مهدی مظاهری» در جلسه هم‌اندیشی مدیران مسئول، دبیران و سردبیران رسانه‌های اقتصادی در اتاق بازرگانی اصفهان، اظهار کرد: در کشور باید مبادی فساد بررسی شود، چراکه به اعتقاد من این راه‌های ورودی فساد هستند، به همین دلیل مبارزه با آن باید مورد توجه جدی فرار گیرد.

وی افزود: پرداختن به اقتصاد فرهنگ، هنر و خلاقیت از مؤلفه‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از مهم‌ترین مباحث فکری شخص وزیر است، چراکه اقتصاد مقاومتی و پس از آن اقدام عملی که باید انجام بپذیرد و همچنین در کنار آن‌ها بحث درون‌گرایی به عین در اقتصاد فرهنگ و هنر و خلاقیت مشهود است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: امروز هشت روزنامه محلی در اصفهان به چاپ می‌رسد که این جای خوشحالی دارد، چراکه هرچه رسانه‌های استانی مثل اصفهان که در همه ابعاد و زمینه‌ها قابلیت دارد گسترش پیدا کند، وضعیت فرهنگ و جامعه بهتر می‌شود.

مظاهری با اشاره به اینکه خبرنگاران هرچند از حقوق و مزایای مکفی برخوردار نیستند و گاهی امنیت شغلی کاملی ندارند، اما همواره چشم‌های حقیقت‌جو و قلم آن‌ها دروازه‌های رسیدن به حقیقت است، ادامه داد: گفتمان و گفتمان‌سازی رسالت سنگینی است که توسط رسانه‌ها امکان تبیین دارد. امروز عصر ارتباطات است و در این عصر تولید ارزش‌های اطلاعاتی بسیار مهم تلقی می‌شود و برای رسیدن به این مهم نیازمند خلق دانش هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم تا در زمینه رسانه از کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته عقب نمانیم، تصریح کرد: گفتمان موضوع‌سازی می‌کند و این رسانه‌ها هستند که این گفتمان را به گفتمانی در قالب داخلی یا بین‌المللی تبدیل می‌کنند و واکنش شهروندان به این اطلاعات نشان از قدرت رسانه‌ها در این زمینه دارد.

مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: رسانه قدرتی دارد که به رفتارها، ایده‌ها و باورها شکل می‌دهد. در واقع رسانه‌ها این توانایی را دارند که یک باوری را در جامعه حذف و باور دیگری جایگزین یا ایجاد کنند.

مظاهری اظهار کرد: معتقد هستم امروز دیگر رسالت رسانه خبررسانی سریع نیست، البته سرعت در خبر مؤلفه خوبی است، اما امروز سرعت باید در جریان‌سازی و گفتمان‌سازی باشد، چراکه جامعه امروز مایل به شفافیت است و ارتباط بخش‌های دولتی و خصوصی با نهادهای اطلاع‌رسانی امروز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است و ظرفیت‌های متعددی دارد، گفت: باید امروز تمرکز خود را در اصفهان به روی هنرهای سنتی، گردشگری و صنایع‌دستی بگذاریم، چراکه معتقدیم این سیستم قطعاً سیستم پاسخگویی خواهد بود. در واقع گردشگران پیک‌های حوزه‌های سیاسی و فرهنگی هستند که می‌توانند اصفهان و ایران را در سطوح ملی و بین‌المللی مطرح کنند و در این زمینه یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار اتاق بازرگانی است.

اقتصاد هنر لازمه پایایی هنر است

همچنین در این نشست حبیب رضا ارزانی- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، گفت: اصفهان فضای خوبی در مباخث فرهنگی، هنری و اقتصادی دارد، اقتصاد اصفهان در کنار فرهنگ و هنر سه مولفه‌ای هستند که در اصفهان نمی‌توان نادیده گرفت و اصفهان هر سه مولفه را به زیبایی در کنار هم دارد.

وی ادامه داد: تلاش داریم میان اقتصاد و فرهنگ و هنر رابطه معناداری ایجاد کنیم، چراکه اعتقاد داریم اقتصاد هنر لازمه پایایی هنر است و موجب مانایی فرهنگ هم می‌شود. البته برای مانایی فرهنگ باید تعریف درستی داشت و کارهای پژوهشی انجام بگیرد و در این راستا در کنار هم بودن اقتصاد و فرهنگ موجب برداشته شدن گام های موثر می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha