• یکشنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95050114973
  • خبرنگار : 71191

تبدیل "اسپهبد خورشید" به قطب گردشگری سوادکوه

تبدیل "اسپهبد خورشید" به قطب گردشگری سوادکوه

فرماندار سوادکوه از برنامه‌ریزی برای بازسازی غار- دژ اسپهبَد خورشید، اثر تاریخی بی‌نظیر دوره‌ی ساسانی و تبدیل آن به قطب گردشگری منطقه خبر داد.

به گزارش ایسنا، «عبدالجواد توحیدی»، فرماندار شهرستان سوادکوه در بازدید از غار دژ اسپهبد خورشید که با وسایل صخره‌نوردی مساحت بیش از 1400 پایی را به بالا صعود  کرد تا فضای داخلیِ غار اسپهبد را  ببینید، با اشاره به اهمیت، قدمت و موقعیت استراتژیک و لزوم ساماندهی و برطرف کردن خطراتی که این اثر را تهدید می‌کند، از جابجایی معادن پیرامون غار دژ اسپهبد خورشید پیرو مصوبات شورای تامین استان و حکم دادستانی خبر داد.

وی توجه به صنعت گردشگری به عنوان اشتغال پایدار را مسئله‌ای مهم دانست و  نسبت به برنامه‌ریزی و بازسازی غار- دژ اسپهبَد خورشید به عنوان بهترین اثر گردشگری استان تاکید کرد.

فرماندار سوادکوه در ادامه از دعوت سرمایه‌گذاران و مسئولان استانی و کشوری در 25 شهریور ماه سال جاری و معرفی اسپهبد خورشید به عنوان قطب گردشگری خبر داد.

افزایش تمرین‌های سنگ‌نوردی روی سازه‌های صخره‌ای اسپهبد

سامان توفیق، سرپرست پروژه غار دژ اسپهبد خورشید و نخستین باستان‌شناسی که در اوایل دهه 80 برای نخستین‌بار به قسمت «شاه‌نشین» این غار دژ صعود کرده، از بی‌توجهی برخی مسئولان در سال‌های پیش و تخریب بخش اعظم معماری این دژ بی‌نظیر، در دهه اخیر به دلیل انفجار معادن در حریم و کند وکاوهای ویرانگر حفاران قاچاق و افزایش تمرینات سنگ‌نوردی روی سازه‌های معماری این اثر، ابراز نارضایتی کرد.


او با بیان اینکه اثر ثبتی غار- دژ اسپهبَد خورشید در درون طاقی طبیعی واقع شده که بزرگترین قوس جهان است، بیان کرد: این اثر تنها دژی است که با این فرم و ساختار و با این حجم شگفت‌انگیز و عظیم معماری در دنیا وجود دارد. به همین دلیل در متون تاریخی به نام «دژ طاق» نامیده شده و از عجایب معماری بشر بشمار می رود .

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: در صورت جابجایی معادن و ساماندهی حریم، اثر غار دژ اسپهبد خورشید قابلیت ثبت جهانی را پیدا می‌کند.

فرماندار و مدیر صنعت و معدن سواد کوه به همراه عده‌ای از مسئولان این شهرستان اقدام به بازدید از پروژه و غار- دژ اسپهبَد خورشید کرده و با همراهی تیم امداد و نجات وسنگ نوردی پروژه با استفاده از کارگاه‌های سنگ‌نوردی و طناب حمایت به طبقه فوقانی غار- دژ اسپهبَد خورشید بخش شاهنشین صعود کردند.


به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ این اثر تاریخی در ارتفاع 1400متری از سال‌ها پیش به دلیل ایجاد معادن در اطراف آن در معرض تهدید جدی بود. حضور خبرنگاران در خرداد ماه در منطقه و بازدید غار دژ اسپهبد خورشید و تهیه و انتشار گزارش‌های متعدد سبب توقف فعالیت معادن اطراف آن و برنامه‌ریزی برای انتقال آن‌ها به مکان دیگری شد.

حضور فرماندار سوادکوه در محو طه غار اسپهبد
فضای داخلی غار اسپهبد خورشید مازندران

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha