• چهارشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95050117208
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

یک نقاش:

کمال‌الملک، هنر و اخلاق را با هم به‌کار گرفت

کمال‌الملک، هنر و اخلاق را با هم به‌کار گرفت

یک نقاش گفت: هنر انسان‌ساز، هنری است‌ که فرد را به ‌درجات بالا برساند و این تعالی در شخصیت کمال‌الملک، سهم بزرگی را در هنر او به اخلاق اختصاص داده ‌است.

حسین طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به‌مناسبت سالروز درگذشت محمد غفاری معروف به‌ کمال‌الملک - نقاش ایرانی - اظهار کرد: کمال‌الملک سهم بزرگی در هنر نقاشی داشته است، چون اگر به اروپا نمی‌رفت و دریچه هنر را روی ایرانیان باز نمی‌کرد، هرگز این هنر از جایگاه خوبی برخوردار نمی‌شد، هرچند افراد دیگری هم در این مسیر بوده‌اند، اما کمال‌الملک بیشترین سهم را در این زمینه دارد.

او ادامه داد: کمال‌الملک هنر را بزرگ‌ترین سیاست با سرچشمه‌ای الهی می‌داند. بنابراین در فراز و نشیب تشویق‌ها و مشکلاتی که برایش به‌وجود آمد، هرگز هنر را فراموش نکرد و چیزی را که برای شاگردان خود به‌عنوان ودیعه به یادگار گذاشت، این بود که در کمال خضوع و اخلاق‌مداری زندگی‌ کنند، به افراد جامعه احترام بگذارند و هنر را همراه با اخلاق اسلامی به شاگردان خود آموزش دهند.

وی اظهار کرد: استاد کمال‌الملک، هنر و اخلاق را با هم به‌کار گرفت و آن‌ها را به شاگردان خود آموخت. او نقاش بسیار والایی بود و در عین حال با برنامه‌ریزی‌ خوبی‌ که داشت، هنرمندان بسیاری را تربیت‌ کرد، علی‌محمد حیدریان، حسین شیخ و محمد اولیا از شاگردان بسیار خوب استاد کمال‌الملک بودند و حتی در هنرستان و دانشسرای کمال‌الملک، شاگردان بسیاری در زمینه ترویج و گسترش هنر ایرانی تربیت شدند.  

این نقاش بیان کرد: کمال‌الملک در زمان قاجار آثار فاخری را از خود باقی گذاشت و زمانی که به اروپا رفت، متوجه شد که هنر اروپا بسیار وسیع‌تر و کامل‌تر از هنر ایران است. او همچنین توانست هنر ایرانی و آکادمیک را ترویج دهد که بیشتر عامه‌پسند و برای همه قابل فهم باشد و به‌عنوان ستاره بزرگ هنر نقاشی در ایران شناخته شود.

وی در پاسخ به این پرسش که کمال‌الملک چه مولفه‌هایی را در آثارش به کار می‌گرفت؟ گفت: در هنر اروپا، احساس عشق و اخلاق دیده نمی‌شود و آن چیزی که وجود دارد، تکنیک و تفکر است؛ ولی در مقابل، فلسفه زیبایی و احساس مهربانی را می‌توان در آثار ایرانی دید.  ویژگی کار هنرمند ایرانی، این است که اگر دو کار به یک شکل به اروپایی‌ها و ایرانی‌ها داده شود تا اثر را کپی‌ کنند، دقیقا مشخص می‌شود که کدام اثر را ایرانی‌ها و کدام را اروپایی‌ها کپی کرده‌اند.

این نقاش درباره این‌که کمال‌الملک چه سبکی را در کار خود انتخاب کرده بود؟ توضیح داد: این هنرمند برجسته، مکتب مخصوص خود و اصول فنی اروپا را سبک کار خود قرار داده بود، چون در سفری که به اروپا داشت، از آثار آن‌ها کپی کرد و در آن آثار، تحول شگفت‌انگیزی را به‌وجود آورد.

او ادامه داد: کمال‌الملک در کارهای اروپایی، حس و حال ایرانی را خلق کرد و می‌توان یک اثر اروپایی و ایرانی را از طریق حسی که به فرد می‌دهد، تشخیص داد که این اثر از کدام کشور است و این تشخیص، مستلزم این است که مفهوم اثر را حس کنید.

این هنرمند افزود: هنر با سیاست‌هایی که اعمال ‌می‌شد و فراز و نشیب‌هایی که داشت، همراه بود و در نتیجه، کمال‌الملک با داشتن چنین مشکلاتی به نیشابور تبعید شد و حتی بینایی خود را از دست داد؛ اما این موارد باعث نشد که در او، از لحلظ شخصیتی تغییری ایجاد شود و همیشه اخلاق را در هنر نقاشی به کار می‌گرفت و آن را به شاگردان خود منتقل می‌کرد.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha