• چهارشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 95050117516
  • منبع : نمایندگی ایلام

تاثیر ریزگردها در افت 40 درصدی تولید عسل در ایلام

تاثیر ریزگردها در افت 40 درصدی تولید عسل در ایلام

ایسنا/ایلام معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی ایلام گفت: با وجود بارندگی‌های سال زراعی و پوشش گیاهی مناسب مراتع اما بدلیل پدیده گرد و غبار، تولید عسل امسال از افت 40 تا 45 درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است.

مجتبی شیرخانی» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در سطح استان 63 هزار کلنی زنبورعسل در سطح استان وجود دارد که تعداد 1052 نفر در این بخش به صورت حرفه‌ای مشغول بکار هستند که در زمان برداشت 2 هزار و 630 نفر بصورت فصلی در این زمینه فعالیت دارند.

شیرخانی افزود: در سال گذشته بطور میانگین 610 تن عسل با کیفیت و مرغوب تولید و روانه بازار داخل و خارج از استان با ارزش ریالی بالغ بر153 میلیارد ریال شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی ایلام اضافه کرد: در سالجاری علیرغم بارندگی‌های خوب سال زراعی و پوشش گیاهی مناسب مراتع، بدلیل پدیده گرد و غبار حاکم بر آب و هوای استان تولید عسل از افت 40 تا 45 درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده و پیش‌بینی می‌شود تولید عسل استان به 365 تن کاهش یابد که ارزش ریالی آن 92 میلیارد ریال برآورد می‌شود.

وی به خدمات این معاونت به این صنعت را ساماندهی و ایجاد تشکل‌های تعاونی تولید در این بخش با هماهنگی سازمان و ارگان‌های ذیربط، ارائه تسهیلات بانکی، صدور دفترچه زنبورداری، صدور کارت تردد به مناطق مرزی، بیمه کردن کلنی‌های زنبورعسل از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی و تأمین شکر یارانه‌ای و اجرای دوره‌های آموزشی از جمله گرده افشانی توسط زنبورعسل عنوان کرد.

شیرخانی همچنین از آغاز عملیات برداشت عسل در سطح کلنی‌های شهرستان سیروان خبر داد و گفت: در شهرستان سیروان 5 هزار و 686 کلنی زنبورعسل و 95 بهره‌بردار وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود از این تعداد کلنی 57 تن عسل با ارزش ریالی 17 میلیارد ریال برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان عنوان کرد: میزان اشتغالزایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این زمینه 140 نفر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha