• چهارشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 95050117529
  • خبرنگار : 71539

وزیر دادگستری:

با خودکنترلی و خودداوری به مقام حکمت می‌رسیم

با خودکنترلی و خودداوری به مقام حکمت می‌رسیم

وزیر دادگستری با بیان این‌که «مردم بالاترین سطح انتظار را از دولت دارند» این انتظار را ظرفیتی برای تلاش بیشتر همه بخش های دولت دانست.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در هفتمین گردهمایی جامع پیشگیری از خطاهای پزشکی اظهار کرد: جامعه ما پرتوقع است و این یک مزیت اجتماعی محسوب می‌شود؛ این جامعه خودش را در بالاترین سطح می‌خواهد این موضوع یک ظرفیت‌سازی برای تلاش بیشتر همه بخش‌هاست.

وی افزود: ما یک جامعه مدعی هستیم که دلیل آن سوابق تمدنی ایران است. جامعه ایرانی هماوردطلب و با ادعاست که این موضوع تقابل ایجاد می‌کند. ما در دولت و فضای سیاسی اجتماعی منتقد نظم جهانی و نظامات ظالم در دنیا هستیم. در مقابل این تفکر آن‌ها نیز آرام نمی‌نشیند. با جسارت علیه استکبار حرف می‌زنیم، نقد و اشکال وارد می‌کنیم، از آن سو نیز ادعاهایی مطرح می‌شود.

وی با بیان این‌که «ما از همه جهات زیر ذره بین کشورهای دیگر هستیم» ادامه داد: این اقدام به دلیل ادعاها و نوع شعارهای ماست. مطالب ما دیگران را وا می‌دارد که به یک چالش جدی کشانده شویم.

وزیر دادگستری  با تاکید بر این‌که «حق حیات اصلی‌ترین حق برای انسان در تمامی مبانی حقوق شهروندی است» تصریح کرد: هیچ حقی بر  حق حیات برتری ندارد. در اسلام تمام احکام دایر مدار حق است و اگر سلامت انسان به خطر بیفتد احکام الهی تعطیل می‌شود. مگر این‌که خطر بزرگی پیش آید که حیات جامعه را خطر بیاندازد در این صورت یک عده باید قربانی حفظ حیات عمومی شوند.

وی افزود: همه شهروندان یک جامعه حق دارند سالم زندگی کنند و در صورت بیماری از همه خدمات درمانی برخوردار شوند. در قانون اساسی به طور برجسته‌ای به این امر پرداخته شده است. ما در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور سه سال اخیر را پشت سرگذاشتیم اما به دلیل اعتماد به حق مردم طرح تحول نظام سلامت را با هزینه سنگینی پذیرفتیم.

وی با تاکید بر این‌که «حق سلامت مسأله‌ای حساس و عمومی است» اظهار کرد: ما این حق را فدای نژاد، مذهب و قومیت نمی‌کنیم. این خدمات در سطح وسیعی ارائه می‌شود. حق سلامت از نگاه دینی با پشتوانه عمیق‌تری به نام حق الناس تعریف می‌شود.

وزیر دادگستری ضمن اشاره به توصیه حضرت علی(ع) به مالک اشتر در خصوص رعایت حقوق مردم ادامه داد: حضرت علی(ع) به مالک اشتر می‌گوید، مخاطبین در مصر دو گروه‌اند آن‌ها یا برادر دینی تو هستند یا هم نوع انسانی تو. کدام منطق حقوق بشر این جمله بلند را تا امروز توانسته بیان کند. اگر حق مردم جابجا شود می‌توانیم پاسخ دهیم؟ پزشکان باید نسبت به خطای پزشکی قبل از دیگران حساس شوند. اگر به خودکنترلی و خودداوری رسیدیم یعنی به مقام حکمت رسیده‌ایم.

وی با بیان این‌که «انتظار داریم خدمات پزشکی کم عیب‌تر و بارضایتمندی و خرسندی و دعای مردم همراه باشد» افزود: در جامعه قضایی به دلیل  کثرت پرونده‌ها رسیدگی احکام آسیب دیده است و قاضی فرصت کافی برای صدور حکم خوب ندارد. من فکر می‌کنم که برخی از این قصور به خاطر کثرت درمان است.

وی به خطاب به پزشکان گفت:  تجهیزات و تخصص در اختیار شماست.مردم هم به شما اعتماد دارند . تصور می‌کنم که گاهی در تشخیص عجله می‌کنید، این مهم و اقتضای شغل شماست. بیش از هشتاد هزار پزشک عمومی داریم و سطح زندگی بخش بزرگی از جامعه پزشکی متوسط است. در آمدهای بالا و اشکالات مربوط به بخش محدودی از این جامعه است .معمولا در تمام نظام های صنفی ، حقوق اکثریت اعضا و مردم مطرح می‌شود. این موضوع تضاد نیست و قابل حل است.

 وزیر دادگستری با تاکید بر این‌که «کسانی که در این صنف زیاده‌روی می‌کنند و دچار انحراف می‌شوند  پشت اکثریت جامعه پزشکی سنگر می‌گیرند» ادامه داد:  پزشکان بزرگترین جامعه مدنی  کشور هستند.. هنر آن است که اقلیت منافع خود را از بلندگوی اکثریت بیان نکنند آن‌ها معمولا رسانه دارند. قدرت را در اختیار گرفته اند.

وی هم‌چنین  تامین حقوق پزشکان را با عث  افزایش سطح رفاه عمومی و بهبود ارائه خدمات دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha