• شنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95050118999
  • خبرنگار : 71544

دبیر فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار:

موسیقی ایرانی دچار «زار» شده است

موسیقی ایرانی دچار «زار» شده است

دبیر هنری فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار گفت: موسیقی ایرانی دچار «زار» شده است و باید با یک «بابازار» و «مامازار» این موقعیت موسیقی را درمان کنیم. امیدوارم خانه موسیقی و سازمان‌های مختلف با توجه بیشتری برای حل این مشکل اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، نشست تشریح فعالیت‌های «فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار» صبح امروز (۳۰ مردادماه) برگزار شد. در ابتدای این نشست علی مغازه‌ای - دبیر هنری فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار - اظهار کرد: ما در هسته مدیریتی آینه‌دار می‌خواهیم مفهوم اصالت موسیقی اقوام را در میان مردم همان اقوام جا بیندازیم. جشنواره‌هایی پیش از این برگزار شد که سلایق برگزارکنندگان آن‌ها باعث شد جوانان مناطق مختلف، گرایش‌های جدیدی در موسیقی پیدا کنند؛ اما ما می‌خواهیم بگوییم که این اصالت موسیقی شماست که ارزش دارد.

او ادامه داد: فستیوال آینه‌دار صرفا به نمایش موسیقی نمی‌پردازد و برای تمام سال، برنامه تدارک دیده و از طرفی این جشنواره هرگز به بخش رقابتی وارد نخواهد شد، زیرا رقابت به معنای ارزش‌گذاری است.

در ادامه، مریم قره‌سو - دبیر علمی این فستیوال - اظهار کرد: آینه‌دار قرار است در طول سال با پژوهشگران و موسیقی‌دانان در ارتباط باشد. ما فراخوان‌هایی را با هدف غنی‌تر شدن بانک نوشتاری مقالات مربوط به موسیقی اقوام منتشر کرده‌ایم.

او درباره فعالیت‌های «آینه‌دار» در زمینه‌های پژوهشی، توضیح داد: ما مجموعه مقالات موسیقی را در دو کتاب متفاوت منتشر می‌کنیم. کتاب اول، «کتاب سال آینه‌دار» است که روی مفاهیم و مبانی موسیقی متمرکز می‌شود. کتاب دوم همزمان با «شب‌های موسیقی نواحی ایران» منتشر می‌شود و روی مفاهیم و سوالاتی کار می‌کند که به موسیقی نواحی ایران می‌پردازد.

دبیر علمی فستیوال آینه‌دار بیان کرد: ما همچنین قصد داریم به دانشجویان و پژوهشگران بورسیه‌های پژوهشی بدهیم. شش پژوهشگر ایرانی و یک پژوهشگر غیرایرانی توسط آینه‌دار حمایت و بورسیه می‌شوند تا درباره موضوعات مشخصی که مربوط به اقوام است، پژوهش کنند.

وی با بیان این‌که تولید علم و پژوهش در کنار مراکز دولتی به حمایت بخش خصوصی نیاز دارد، گفت: این موضوع اتفاق بسیار خجسته‌ای است که راهی را برای پیشبرد تحقیق در ایران باز می‌کند.

قره‌سو همچنین از انتشار گزارش سالانه فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار در قالب یک مجله خبر داد و اظهار کرد: در این گزارش تلاش می‌کنیم با رویکردی اجتماعی‌تر، به موسیقی نواحی نگاه کنیم و مخاطب عام‌تری را در نظر بگیریم.

در ادامه، مغازه‌ای با بیان این‌که نشست‌های تخصصی موسیقی نواحی آینه‌دار دوشنبه‌های هر ماه با نام «دوشنبه‌های آینه‌دار» برگزار می‌شود، گفت: اولین نشست هشتم شهریورماه امسال با حضور ژان دورینگ در گالری محسن - داربست برگزار خواهد شد. ما همچنین طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی را برای بررسی موسیقی در بافت مناطق داریم. 

مغازه‌ای با بیان این‌که هنرمندان تئاتر و سینما برای ارتقای کار خود و توجه به موسیقی نواحی از هنرمندان نواحی دعوت به کار می‌کنند، اظهار کرد: چیزی که ما نگران آن هستیم، این است که این بهره‌برداری که به نفع موسیقی است، همزمان به آن آسیب وارد نکند، زیرا موسیقی‌دانان نواحی بدون هیچ زمینه‌ای، با مفاهیم مدرن رو در رو و دچار تعارض می‌شوند.

دبیر هنری فستیوال آینه‌دار در پاسخ به پرسشی درباره دلیل مشاوره نگرفتن از محمدرضا درویشی - پژوهشگر موسیقی - گفت: بین ما سوءتفاهمی وجود ندارد و استعفای آقای درویشی، واکنشی به چند موضوع مختلف بود.

مغازه‌ای همچنین تأکید کرد:‌ فستیوال آینه‌دار، پژوهش در زمینه موسیقی نواحی را محدود به ایران نمی‌داند و به همین دلیل به‌دنبال ارتباطات بین‌المللی است.

در ادامه این نشست، قره‌سو درباره نحوه تعلق گرفتن بورسیه به پژوهشگران، توضیح داد: معیار ما برای این کار، کیفیت موضوع پژوهش و اهمیت بنیادی بودن آن است. پژوهشگران طبق فراخوانی که ما روی وب‌سایت این فستیوال قرار دادیم، طرح‌های خود را ارائه می‌کنند و ما پس از تحقیق و بررسی تشخیص می‌دهیم، بورسیه به چه کسی تعلق گیرد.

وی ادامه داد: ما به این دلیل از پژوهشگران خارجی استفاده می‌کنیم که ممکن است چیزی را ببینند که پژوهشگران ایرانی نمی‌بینند. ما این فراخوان را به زبان انگلیسی برای 10 دانشگاه اروپایی و یک دانشگاه آمریکایی فرستادیم، آن‌ها می‌توانند برای تحقیق میدانی به ایران بیایند و پروژه خود را به ما تحویل دهند.

 مغازه‌ای با بیان این‌که در ابتدای کار فستیوال آینه‌دار، برگزارکنندگان به‌دنبال ایجاد نمونه‌ها و خروجی صوتی و تصویری بودند، اظهار کرد: در حال حاضر فکر می‌کنم به استاندارهای لازم رسیده‌ایم و می‌توانیم برای دوره بعد، مردم را با تبلیغات محیطی به این فستیوال دعوت کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که خاستگاه برخی از موسیقی‌ها و آیین‌های نواحی، فضای باز است آیا اقدامی برای برگزاری اجرا در فضای باز شده است؟ گفت:‌ ما پیش از این، مذاکراتی را کرده بودیم که برخی از گونه‌های اجرایی را به فضای باز ببریم؛ اما فضای شهر تهران به‌گونه‌ای است که این موضوع را دچار تعارض می‌کند، اگر افرادی بتوانند در این زمینه ایده‌های خود را به ما بگویند، از آن استقبال می‌کنیم.

دبیر هنری فستیوال آینه‌دار با بیان این‌که این فستیوال قصد دارد توجه مسؤولان فرهنگی را به موسیقی جذب کند، افزود: تا به حال از ما حمایت‌های خوبی شده است، اما ما معتقدیم برای موسیقی باید خیلی فعالیت شود. چند وقت پیش، یکی از هنرمندان موسیقی نواحی با من تماس گرفت و گفت، به دادمان برسید به ما گفته‌اند که دیگر نمی‌توانید در مجالس عروسی از موسیقی استفاده کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha