• شنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 95050119107
  • منبع : نمایندگی گیلان

گوراب‌زرمیخ شهر حماسه‌های میرزاکوچک خان

گوراب‌زرمیخ شهر حماسه‌های میرزاکوچک خان

ایسنا/گیلان گوراب‌زرمیخ یکی از شهرهای شهرستان صومعه‌سرا در استان گیلان است. این شهر در بخش میرزاکوچک جنگلی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال 85 جمعیت آن 4183 نفر برآورد شده است.

گوراب‌زرمیخ را به نام شهر حماسه‌های میرزاکوچک خان می‌شناسند، چون بسیاری از مبارزات میرزا در این منطقه و یا روستاهای اطراف آن صورت گرفته است. گوراب به معنای آبادی است، براساس روایات در گذشته گوراب‌زرمیخ یک آبادی بوده که چادرهایی در آن با میخ‌هایی از نوع زر برپا می‌شد.

به گزارش ایسنا، «داوود توفیقی» شهردار گوراب‌زرمیخ در نشست خبری با خبرنگاران شهرستان صومعه‌سرا با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا با بیان این‌که گوراب‌زرمیخ زمانی پایگاه مبارزاتی میرزا کوچک‌خان جنگلی بوده است، اظهار کرد: گوراب‌زرمیخ به‌علت موقعیت راهبردی و استقبال مردمان این منطقه به‌عنوان پایگاه مبارزاتی این بزرگ‌مرد انتخاب شد.

وی میرزا را نماد مقاومت، استکبارستیزی و آزادی‌خواهی دانست و افزود: این روحانی مبارز با همه وجود در برابر ظلم و ستم بیگانگان ایستادگی کرد و تسلیم زورگویی‌های اجانب و بیگانگان نشد.

شهردار گوراب‌زرمیخ به تشییع و تدفین شهدای گمنام در این منطقه طی هفته‌های اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: وجود شهدای گمنام در این منطقه مایه خیر و برکت است. گوراب‌زرمیخ علاوه‌بر نام روحانی مبارز کوچک جنگلی به نام دو شهید گمنام مزین شده است.

وی با بیان این‌که امید است بتوانیم میزبان خوبی برای شهدا باشیم، افزود: حضور شهدای گمنام برای این بخش و شهر افتخاری بزرگ است.

شهردار گوراب‌زرمیخ با یادآوری این‌که گوراب‌زرمیخ 87 شهید را تقدیم نظام و انقلاب اسلامی کرده است، اظهار کرد: حضور مردم گوراب‌زرمیخ در همه صحنه‌ها و عرصه‌ها مایه سربلندی و عزت نظام بوده است.

وی از برپایی نماز جمعه در این شهر خبر داد و گفت: نخستین نماز جمعه این شهر به امامت حجت‌الاسلام جلالی با حضور پرشور مردم برگزار شد. اقامه نماز جمعه در این شهر در پی درخواست‌های مکرر مردم ولایت‌مدار و پیگیری‌های مسئولان صورت گرفته است.

توفیقی با قدردانی از خبرنگاران در انعکاس اخبار، خبرنگاران را حلقه واصل مردم و مسئولان دانست و خاطرنشان کرد: خبرنگاران زبان گویای مردم و مسئولان هستند. مطالبه‌گری و بیان مشکلات مردم به مسئولان از وظایف خبرنگاران است.

وی با بیان این‌که خبرنگاران انعکاس‌دهنده متقابل مشکلات مردم و مسئولان هستند، تصریح کرد: فضای انتقاد در این شهر باز است و همواره مسئولین انتقادپذیر هستند. یک شهروند بهتر مشکلات را مشاهده می‌کند، با انتقال مشکلات به مسئولان همواره در حد توان در جهت برطرف کردن آن تلاش می‌کنیم.

شهردار گوراب‌زرمیخ با قدردانی از تلاش‌های نماینده مجلس و فرماندار صومعه‌سرا گفت: همه تلاش و هدفمان حداکثر بهره‌مندی از امکانات موجود در جهت برطرف کردن و کاهش مشکلات است. همواره از پتانسیل و ظرفیت‌ها بخش و شهر گوراب‌زرمیخ در جهت برطرف کردن مشکلات استفاده می‌شود.

وی با بیان این‌که مبنای اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر گوراب‌زرمیخ استفاده از توانمندی‌ها و امکانات موجود پیش از اختصاص اعتبارات است، یادآور شد: میزان اعتبار زیرسازی، روکش و آسفالت صورت گرفته کل شهر گوراب‌زرمیخ به میزان 10 کیلومتر حدود پنج میلیارد تومان می‌باشد.

توفیقی پروژه ورودی شهر گوراب‌زرمیخ را یکی از پروژه‌های بزرگ در حال اجرا با پیشرفت فیزیکی خوب برشمرد و ادامه داد: رودخانه پلنگ‌ور یکی از رودخانه‌های مهم شهر گوراب‌زرمیخ است که از داخل شهر به طول 3 تا 4 کیلومتر عبور می‌کند. این رودخانه بستری مناسب برای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منطقه است که با لایروبی و احداث خیابان و غرس 2500 اصله درخت به محلی برای جذب مسافر و ... تبدیل شده است.

وی به اجرای طرح گردشگری در حاشیه این رودخانه اشاره کرد و افزود: این پتانسیل فرصتی مناسب در راستای افزایش ماندگاری مسافران و گردشگران است. عدم ماندگاری مسافر یکی از دغدغه‌های شهرستان صومعه‌سراست.

توفیقی با بیان این‌که برای افزایش ماندگاری مسافران باید مناطقی چون گوراب‌زرمیخ رشد یابد، افزود: ماندگاری مسافر مستلزم فراهم‌آوری امکانات رفاهی است. بنا است گوراب‌زرمیخ را به‌عنوان قطب گردشگری معرفی کنیم. در این راستا اقدامات و حمایت‌های قابل رضایتی در حال اجراست.

وی به عملیات بازگشایی و پیشرفت فیزیکی 50درصدی پروژه خیابان پشت مسجد سید ابراهیم گوراب‌زرمیخ برای برطرف کردن مشکل ترافیکی اشاره و تصریح کرد: حدود دو میلیارد تومان اعتبار برای تعریض، دو بانده ، زیرسازی و زیباسازی و مبلمان شهری این پروژه پیش‌بینی شده است.

شهردار گوراب‌زرمیخ با بیان این‌که با احداث سه میدان در داخل شهر نسبت به رفع مشکل ترافیکی اقدام شده است، افزود: سه میدان دیگر تا سال 96 در این شهر احداث خواهد شد. بنا است در هر میدان اِلمان‌هایی متناسب با اسم هر میدان نصب شود.

وی با یادآوری این‌که گوراب‌زرمیخ از سال 1380 به شهر تبدیل شده است، یادآور شد: ساماندهی و انتقال نهرهای آبرسان داخل شهر گوراب‌زرمیخ به‌علت بروز حوادث در هنگام بارندگی و... یکی از اولویت‌های اصلی ما بوده است. هم‌اکنون تعدادی از نهرهای آبرسان داخل شهر به مزارع ساماندهی شده‌اند.

توفیقی با بیان این‌که با توجه به مشکلات عدیده مردم در زمینه تأمین سوخت و تردد به شهرستان‌های مجاور، نسبت به احداث جایگاه سی‌ان‌جی با اعتبار بالغ بر دو میلیارد و 500 میلیون تومان در این شهر اقدام شده است، افزود: جدول‌گذاری، سنگ‌فرش خیابان‌های شهر، تعریض، بازگشایی کوچه‌ها و حذف کابل‌های برق با اعتبار 400 میلیون، آسفالت کوچه‌های شهر با اعتبار 500 میلیون، اجرای فاضلاب شهری با اعتبار 250 میلیون، احداث 20 برج نور با اعتبار 300 میلیون از جمله اقدامات صورت گرفته در گوراب زرمیخ طی سال‌های اخیر است.

وی با بیان این‌که همه تلاشمان خروج بازار قدیمی داخل شهر گوراب زرمیخ از بن‌بست است، تصریح کرد: برطرف کردن مشکل ترافیکی شهر گوراب‌زرمیخ نیز در گرو حضور مامور راهور و اجرای قوانین است.

توفیقی تفکیک زباله از مبدأ را بهترین و موثرترین راه مدیریت پسماند برشمرد و خاطرنشان کرد: همواره یکی از تأکیدات استاندار گیلان و فرماندار شهرستان بحث ساماندهی و تفکیک زباله از مبدأست. شهرداری گوراب‌زرمیخ اقدامات مطلوبی را در راستای اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا نظیر آموزش چهره به چهره شهروندان، خانوارها، کسبه، دانش‌آموزان، توزیع کیسه‌های پلاستیکی در دستور کار قرار داده است.

وی به تولید روزانه پنج تن زباله تر و خشک در این شهر اشاره کرد و گفت: در جهت اجرای موفقیت‌آمیز طرح تفکیک زباله از مبدا آموزش دارای نقش بسزایی است که در این خصوص نیز اقدامات لازم شده است.

شهردار گوراب‌زرمیخ با بیان این‌که زباله خشک از حجم و زباله تر از وزن بسیار بالایی برخوردار است، یادآور شد: با اقدامات صورت گرفته شاهد کاهش 15 تا 20 درصد حجم زباله‌های تولید شده در گوراب زرمیخ می‌باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha