• شنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۸:۰۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95050119276

رئیس دانشگاه شهید رجایی:

ثروت واقعی هر کشوری منابع انسانی آن است

ثروت واقعی هر کشوری منابع انسانی آن است

رئیس دانشگاه شهید رجایی با بیان اینکه ثروت واقعی هر جامعه‌ای منابع انسانی آن است، گفت: کشور ما در این حوزه نتوانسته است موفقیت چندانی کسب کند.

به گزارش ایسنا،‌ عظمتی رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان نهایی اولین المپیاد کشوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با بیان اینکه این دانشگاه بیش از 20 سال است که متولی برگزاری جشنواره خوارزمی بوده و اخیرا هم هفت گروه از المپیادها را با همکاری مراکز استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش میزبانی کرده است، گفت:‌ المپیادها و جشنواره‌ها عرصه‌ای برای خودنمایی کشور جهت به نمایش گذاشتن توانمندی‌های خود در حوزه های مختلف است.

وی افزود: جوانان ما در ادوار مختلف اثبات کردند که هر کجا بر یک حوزه تخصصی تمرکز کنند، می‌توانند سرآمد آن حوزه شوند.

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ادامه داد:  در جشنواره خوارزمی نزدیک به 20 هزار طرح از دانش آموزان کشور دریافت می‌کنیم که بسیاری از این طرح ها جنبه اختراع دارد. این موضوع بدان معنا است که سرمایه عظیمی در کشور در حوزه نیروی انسانی وجود دارد.

عظمتی با بیان اینکه امروزه اثبات شده ثروت در جوامع مختلف الزاما به معنای پول نبوده بلکه منابع انسانی، ثروت واقعی یک کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: کشور ما در حوزه منابع انسانی بسیار غنی است اما برای استفاده از این منابع و تبدیل آن‌ها به ارزش افزوده چندان موفق عمل نکرده‌ایم.

ایران  سه هزار دانشمند شناخته شده جهانی در آمریکا دارد

در ادامه مسلم بهادری دبیر گروه علوم پایه فرهنگستان علوم پزشکی ایران با تاکید بر اهمیت مسأله منابع انسانی، گفت: منابع انسانی به هیچ عنوان نباید مورد غفلت قرار گیرد و من تعجب می‌کنم که چرا کشور از این استعدادها بهره نمی‌برد.

وی با طرح این سوال که چرا جوانان ما وقتی به مرحله بلوغ  می‌رسند مجبور به ترک کشور می‌شوند، افزود: بسیاری از استعدادها و نخبگان کشور به کشورهایی همچون آمریکا، کانادا و استرالیا و ... می‌روند به طوری که در حال حاضر سه هزار نفر دانشمند ایرانی شناخته شده در آمریکا وجود دارد.

وی تاکید کرد:‌باید زمینه های مساعدی جهت استفاده ونگه داشتن این استعدادها در کشور فراهم شود.

هدایت تحصیلی دانش آموزان معنایی فراتر از انتخاب رشته دارد

هم‌چنین در ادامه این مراسم، گلشن مدیر پژوهش مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه المپیادها عرصه‌ای برای شناخت استعدادها و آغاز پرورش حرفه‌ای و نیمه تخصصی دانش آموزان است، اظهار کرد: المپیاد سلول‌های بنیادی هنوز از معافیت‌های تحصیلی و کنکوری عاری است از این رو شرکت کنندگان در این المپیاد تنها با تکیه بر دو رکن علاقه و استعداد در این المپیاد شرکت کردند.

وی افزود:‌ هدایت تحصیلی دانش آموزان معنایی فراتر از انتخاب رشته دانشگاهی و دبیرستانی دارد از این رو برای مدارس استعدادهای درخشان  و سایر دانش ‌آموزان در این زمینه تدابیری اندیشیده‌ایم.

گلشن تصریح کرد: دانش آموزان مستعد این کشور در دبیرستان ها باید به مطلوبیتی برسند که جایگاه خود را در 10 تا 20 سال آینده کشور پیش‌بینی کنند.

به گفته وی شرکت در المپیادها می‌تواند به دانش آموزان این اطمینان را بدهد که علاقه و استعدادشان در یک حوزه تخصصی را کشف کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha