• یکشنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 95050119758
  • منبع : نمایندگی گلستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اعلام کرد:

وجود 15 هزار چاه غیرمجاز در گلستان

وجود 15 هزار چاه غیرمجاز در گلستان

ایسنا/گلستان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: 15 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کل استان وجود دارد که از این تعداد، در حدود 1200 تا از آنها مربوط به سال های بعد از 85 هستند.

به گزارش ایسنا، علی نظری در نشست با خبرنگاران با اشاره به لازم بودن این مقدار از بارندگی برای استان، متذکر شد: به دلیل خشکسالی هایی که در سال های گذشته در استان روی داده، این مقدار بارندگی برای جبران خسارت‌های ناشی از خشکسالی در سطح استان کافی نبوده است. هنوز روان آب ها و رودخانه های موجود در سطح استان به سطح نرمال خود نرسیده و کاهشی بین 35 تا75 درصد در زمینه روان آب‌ها در استان روبرو هستیم.

نظری عنوان کرد: امسال 111 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده پشت سدها وجود دارد، این در حالی است که در سال گذشته این رقم برابر 38 میلیون متر مکعب بود. متوسط بارندگی در سطح استان 454 میلی متر است که این عدد تقریبا 2 برابر متوسط بارندگی کشور است. همچنین متوسط تبخیر در استان 1600 میلی متر است.
 

وی اظهار کرد: کل پتانسیل منابع آبی در شرایط نرمال در استان، 2 میلیارد و 485 میلیون مترمکعب است به طوریکه 49.7 درصد از این منابع آبی را آب های سطحی و مابقی آن را آب های زیربزمینی تشکیل می‌دهند.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به وجود 3 اقلیم متفاوت در استان، خاطرنشان کرد: در سطح استان، اقلیم خشک و بیابانی 250 ملی لیتر، اقلیم معتدل خزری 600 میلی لیتر و اقلیم سرد کوهستانی 300 میلی لیتر بارندگی دارند.
 

وی در خصوص سرانه آب به ازای تراکم جمعیتی در استان گفت: به طور متوسط سرانه آب در کشور به ازای هر نفر 1600 متر مکعب در سال است، این درحالی است که این رقم در استان ما 1400 متر مکعب است.
 

وی در رابطه با حوضه‌های آبریز در استان، بیان کرد: در استان گلستان، 5 حوضه آبریز به نام های اترک، گرگان رود، قره سو، خلیج گرگان و دکارود وجود دارد که بزرگترین آنها حوضه آبریز گرگان رود است، به طوریکه میزان آب های سطحی آن 828 میلیون متر مکعب و آب های زیرزمینی آن یک میلیارد متر مکعب است.
 

نظری در ادامه به مقایسه عملکردی سال های قبل و بعد از سال 92 پرداخت و عنوان کرد: حجم کل مخازن سدهای استان در سال 92، 282 میلیون متر مکعب بود، که در حال حاضر این حجم به 304 میلیون متر مکعب رسیده است. حجم آب قابل تنظیم سدهایمان نیز از سال 92 تا به امروز 51.5 میلیون متر مکعب افزایش داشته و همچنین موفق شدیم از سال 92 تا به امروز 5 میلیون متر مکعب آب از طریق توسعه طرح های کوچک تامین آب به ذخایر آبی استان، اضافه کنیم.

وی ادامه داد: در ابتدای سال 92، 1307 کیلومتر از سواحل و رودخانه های استان ساماندهی شده بود اما امروز این عدد به 1962.58 کیلومتر رسیده است.
 

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان گلستان، در خصوص اعتبارات این شرکت نیز مطرح کرد: در سال 92 اعتبار مصوب شرکت آب منطقه ای استان گلستان، 165 میلیارد تومان و عملکرد آن 95 میلیارد تومان بود، اما اعتبار مصوب شرکت در سال 94به 304 میلیارد تومان و عملکرد هزینه‌ای آن 156 میلیارد تومان رسید.
 

وی در خصوص پروژه‌های هفته دولت گفت: در هفته دولت 2 پروژه کلنگ زنی و 36 پروژه به بهربرداری خواهند رسید که برای افتتاح این پروژه ها 25 میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه شده و این پروژه ها نیز در کل شهرستان‌های استان توزیع شدند. بنا بر مصوباتی که در ستاد اجرای اقتصاد مقاومتی صورت گرفت، 17 فعالیت به وزارت نیرو سپرده شد که از داخل آن نیز 6 فعالیت مربوط به شرکت آب منطقه‌ای می‌شود.
 

وی خاطر نشان کرد: استفاده بیش از 90 درصدی از آب های زیرزمینی یک زنگ خطر، برای ماست به گونه ای که در کشور های توسعه یافته، امکان برداشت بیشتر از 40 درصد از منابع آب های زیزمینی داده نمی شود.
 

نظری با اشاره به ایجاد توانایی برای مهار 72 درصدی آب‌های سطحی در استان، افزود: باز هم جای پیشرفت در زمینه مهار کردن آب های سطحی وجود دارد. شرکت سهامی آب منطقه ای، بنا دارد با پروژه هایی که انجام می دهند، برداشت از سفره های زیرزمینی را کم و آن را با آب های سطحی جایگزین کنند.

وی با بیان اینکه در حال مطالعه بر روی 3 سد و نیز احداث 3 سد دیگر هستند، خاطرنشان کرد: سدهای شصت کلا و قره چای رامیان با رویکرد تامین آب شرب، پیگیری می شوند.

نظری در خصوص سد نرماب توضیح داد: این سد بزرگترین سد استان و تنها سدی در کشور است که بر اساس ماده 56 و دارا بودن سرمایه گذار اجرا می شود. از این سد هم آب برای مصارف کشاورزی و هم تامین آب شرب 4 شهر و 130 روستا و به عبارتی از مینودشت تا مراوه تپه، استفاده می‌شود.  

وی در خصوص پروژه هایی که شرکت سهامی آب منطقه ای استان گلستان در راستای اقتصاد مقاومتی بنا دارد اجرا کند، گفت: این پروژه ها شامل نصب 153 کنتور هوشمند حجمی، نصب 50 ابزار اندازه گیری در منابع آب سطحی، پر و مسدود کردن 1000 چاه غیر مجاز و بهره‌برداری از 600 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اصلی هست.
 

نظری در خصوص طرح احیا و تعادل بخشی به منابع آبی، توضیح داد: در حال حاضر بیش از 90 درصد از آب های زیرزمینی در سطح استان برداشت می شود، که بخشی از این برداشت مربوط به اضافه برداشت چاه های مجاز و بخش دیگر مربوط به برداشت از چاه های غیر مجاز است.

وی در خصوص چاه های غیر مجاز، اضافه کرد: چاه های غیر مجاز 2 دسته هستند، چاه هایی که قبل و بعد از سال 85 حفر شدند. تمام چاه هایی که بعد از سال 85 حفر شدند باید مطابق قانون بسته شوند، اما چاه های غیر مجازی که قبل از سال 85 حفر شدند، اگر شرایط دیگر قانون را نقض نکنند، می توانند مجاز شوند.

نظری با بیان اینکه، امروز موضوع آب از سطح یک وزارت خانه خارج شده است، تصریح کرد: برای حل مشکل آب، شورای عالی آب تشکیل شده، که در این راستا نیز شورای حفاظت از منابع آب در سطح استان ها شکل گرفته است که ریاست آن بر عهده استاندار است. اگر اطلاعات درست و صحیح به مردم بدهیم در واقع اعتماد سازی بین مردم انجام دادیم. با اعتماد سازی، مردم می توانند از هر ابزار و وسیله ای موثر تر عمل کنند.

وی خاطر نشان کرد: امروز آبی که از سفره های آب زیرزمینی برداشت می شود، بیشتر از تغذیه این سفره هاست که این به معنی خالی شدن سفره های آب زیرزمینی است. اگر این اتفاق روی دهد، فرو نشست زمین، صورت می گیرد که در نتیجه آن مخازن آب زیر زمینی دچار مشکل جدی خواهند شد. در راستا ی طرح حفاظت و تعادل بخشی، 32 گروه گشت و بازرسی ایجاد شده که به صورت شبانه روزی در استان فعالیت می کنند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha