• یکشنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 95050119931
  • منبع : سازمان فرهنگی هنری شهرداری

عبدالله انوار در آیین بزرگداشت «حکیم هزاره‌ها» تجلیل شد

عبدالله انوار در آیین بزرگداشت «حکیم هزاره‌ها» تجلیل شد

آیین بزرگداشت فیلسوف و طبیب جهانی ایران «حکیم هزاره‌ها» شیخ‌الرییس ابوعلی‌سینا و نکوداشت عبدالله انوار در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران، آیین بزرگداشت فیلسوف و طبیب جهانی ایران «حکیم هزاره‌ها» شیخ‌الرییس ابوعلی‌سینا و نکوداشت «ابن‌سینا پژوه» سیدعبدالله انوار ۳۰ مردادماه با حضور آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی - رییس بنیاد ابوعلی‌سینا -، غلامحسین ابراهیمی دینانی - فیلسوف و استاد دانشگاه -، ان‌شاءالله رحمتی -استاد دانشگاه -، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی - مدیرمسئول روزنامه اطلاعات -، امیر عبدالحسینی - معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران - و جمعی از استادان حکمت و فلسفه کشور و دوستداران فلسفه برگزار شد.

انوار، استاد نابغه پنج دهه است

در ابتدای این مراسم، علی‌اصغر خسروی - سرپرست فرهنگسرای ابن‌سینا - اظهار کرد: این روز بزرگ را به طبیبان تن و جان و خادمان عرصه فرهنگ تبریک می‌گویم. این فرهنگسرا بنا به رسالت خود آیین‌های زیادی را برای بزرگان برگزار کرده، اینک نیز میزبان جمع فرهیختگان در ستایش ابن‌سیناست.

او افزود: ما هم ابوعلی سینا را حکیم «هزاره‌ها»‌ می‌دانیم و از تلاش و مجاهدت ابوعلی سینا شناس، عبدالله انوار تقدیر می‌کنیم. استاد انوار فرهنگ‌پژوه، نسخه‌پرداز و کتاب‌شناس از معدود ابن سینا شناسان کشور است که شرح 22 جلد کتاب شفاء و تعلیقه دانش‌نامه اعلایی را در آثار خود دارد. هریک از این آثار، تلاش یک استاد تمام‌عیار را می‌طلبد. او استاد نابغه در طول پنج دهه و ۲۰ سال مسئول نسخ خطی کتابخانه ملی بوده است.

بوعلی سینا مصادره‌نشدنی است

آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی - رییس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا - نیز گفت: بوعلی سینا دانشمند بزرگ ایرانی در جهان جاودانه شد و بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند دانش این مرد بزرگ را مصادره کنند؛ اما نمی‌دانند که بوعلی سینا مصادره نشدنی است و به همه جهان تعلق دارد.

او ادامه داد: در مدتی ترک‌ها و در مدتی عرب‌ها در اظهاراتی اعلام کردند، بوعلی سینا اهل کشور آن‌ها است و در بسیاری از کشورهای جهان برای علم این مرد بزرگ ویژه‌برنامه‌هایی برگزار می‌کنند.

وی با بیان این‌که بوعلی سینا فیلسوفی بی‌نظیر در جهان بود، بیان کرد: این حکیم فرهیخته در سن کمتر از ۵۰ سال صدها کتاب، مقاله و رساله را در تمام علوم و فنون در مسایل فلسفی تالیف و به چاپ رساند.

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا افزود: این دانشمند ایرانی غرق در فکر و اندیشه بود و این فیلسوف خدمات علمی ارزنده‌ای به کشور تقدیم کرد.

ابوعلی سینا، افلاطون ایران است

غلامحسین ابراهیمی دینانی - یکی از اندیشمندان کشور - نیز گفت: حکیم ابوعلی سینا دانشمندی بی‌نظیر و تکرار نشدنی است و این دانشمند هم‌ردیف دانشمندان جهان از جمله سقراط، افلاطون و ارسطو قرار دارد.

این ابن‌سینا شناس ادامه داد: حکیم بوعلی سینا حکیم هزاره‌ها است و در طول تاریخ پیدایش آدم‌ها، خلقت چنین افرادی کم‌نظیر است. در ایران، ابن سینا را به هیچ‌وجه از سقراط و افلاطون کمتر نمی‌دانیم و تا کنون مانند چنین انسانی خلق نشده است.

ابراهیمی دینانی تاکید کرد: این دانشمند با انتشار کتاب‌هایی مانند قانون و شفا، هم به فلسفه شفا روح پرداخت و هم به فلسفه شفای جسم انسان‌ها و به همین منظور این انسان در دنیا شگفت‌انگیز و فراموش‌نشدنی است.

تجلیل از ۷۰ سال تلاش و مجاهدت

در بخش پایانی این مراسم، با اهدای لوحی از سوی سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران از ۷۰ سال تلاش و مجاهدت‌های علمی استاد سیدعبدالله انوار تجلیل شد.

در حاشیه این همایش، نمایشگاهی با عنوان ابن سینای بزرگ از منظر جهانیان به مدت یک هفته در فرهنگسرای ابن سینا در شهرک قدس افتتاح شد.

در این نمایشگاه، گوشه‌ای از تأثیر فرهنگی و علمی بوعلی سینا بر سایر کشورها در تابلوهایی شامل تمبرهای منتشرشده از تصاویر خیالی ابن سینا در کشورهای اروپا، آسیا و آفریقا به‌نمایش گذاشته شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha