• دوشنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95060100214
  • خبرنگار : 71145

تحقیقات ترکیه فاش کرد؛

غازی آنتپ؛ پایگاه استراتژیک داعش در ترکیه

غازی آنتپ؛ پایگاه استراتژیک داعش در ترکیه

شهر غازی آنتپ که شاهد انفجاری انتحاری خونین در یک مراسم عروسی بود به عنوان پایگاه داعش در ترکیه معروف است و آن به علت نزدیکی‌اش‌ به مرزهای سوریه و سهولت رسیدن به آنجا از داخل سوریه از طریق گذرگاه‌های سری است.

به گزارش ایسنا، یک یادداشت ۵۰۰ صفحه‌ای که دادستانی کل آنکارا تهیه کرده فاش می‌کند که طرح داعش برای اشغال شهر غازی‌آنتپ در جنوب ترکیه وجود داشته که شاهد انفجاری انتحاری در یک مراسم عروسی با ۵۱ کشته و ۱۰۰ زخمی بود.

این لیست اتهام درباره طرح اشغال غازی‌آنتپ با استناد به پیام یونس دورماز، رهبر داعش در غازی‌آنتپ به هاملی بالی معروف به رهبر داعش در ترکیه صحبت می‌کند که در آن دستوراتی خاص درباره حملات داعش در منطقه سلطان احمد در استانبول در ابتدای سال جاری میلادی، حمله در دیاربکر و سوروچ از توابع شانلی و ایستگاه مترو آنکارا در سال گذشته میلادی داد.

گزارش‌های امنیتی حکایت از این دارد که داعشی‌ها و نیز طرفداران آن از طریق گذرگاه‌های زمینی و هوایی به شهر غازی‌آنتپ می‌رسند و برای مدتی در خانه‌ها و مخفیگاه‌های ویژه داعش می‌مانند و از آنجا به خاک سوریه منتقل می‌شوند.
این گزارش‌ها نشان می دهند  داعش این شهر را به مرکز حمایت لجستیکی برای پاسخگویی در زمینه نیروهای انسانی و نیازهای اساسی‌اش تبدیل کرده است.
برخی ادعاها حکایت از این دارد که داعش در تعدادی از مناطق هم‌مرز با ترکیه شکست خورده و این مساله موجب شده به شهر غازی آنتپ و کیلیس عقب نشینی کند.
 

به موجب این یادداشت دورماز پیشنهاد کرده که فعالیت‌های داعش در جذب نیرو در شهر مذکور پنهان باقی بماند و درباره زمان اجرای عملیات و تشکیلات داعش دورماز گفته است: در شرایط حاضر غازی‌آنتپ دارای مشاغلی است که فقط اعراب آن را انجام می‌دهند به طوریکه ۵۰ نفر در صنعت کفش و صندل فعال هستند  لذا یک ترکیه‌ای می‌تواند ساختمانی دو طبقه‌ای را اجاره دهد تا برای این برخی حرفه‌ها مورد استفاده قرار بگیرند به این شکل داعشی‌ها خود را در پس این کارگاه‌ها مخفی می‌کنند و پنج مقر دیگر مشابه این کارگاه‌ها باز خواهیم کرد تا ماموریت‌مان را اجرا کنیم. پیشنهادات دورماز شامل طرح پناه دادن داعشی‌ها در منزل ثبت نشده در بنگاه‌ها است.


دورماز در ادامه پیشنهادات خود آورده است: منازلی هستند که فقط اعراب در آنجا سکنی دارند و ما می‌توانیم نیروهای‌مان را برای اجاره سالیانه در آنجاها مستقر کنیم به عنوان  مثال من در یک ساختمانی اقامت می‌کنم که در آن اعراب ساکنند و ساختمان شامل ۳۸ واحد است و هر واحد دربرگیرنده چهار نفر است این یعنی ما می‌توانیم ۱۱۰ نیروی خود را در آنجاها مخفی کنیم.

اظهارات آران آردم، عضو حزب مردم جمهوریخواه در این خصوص تکان دهنده است.

او گفت: در ترکیه ۲۰۰ گروهک داعش هستند و استانبول شامل گروهک‌های فعال داعش است کافی است لیست مسافران استانبول و غازی‌آنتپ را از سال ۲۰۱۳ بررسی کنید تا به میزان خطر داعش در ترکیه پی ببرید. ۲۰ درصد مسافران به ترکیه داعشی هستند و بیش از ۶۰۰ داعشی به این شکل وارد غازی آنتپ شده‌اند و اطلاعات رسیده نشان می‌دهد که آنها ابتدا به استانبول می‌روند و در مهمانخانه‌ها مستقر می‌شوند و از آنجا به پایگاه‌های نظامی برای آموزش منتقل می‌شوند اما نه آموزش نظامی بلکه آموزش تئوریک و بعد آموزش نظامی برای انواع سلاح‌ها را می‌بینند و بعد به رقه سوریه منتقل می‌شوند.
آردم می‌گوید، امنیت عمومی و سازمان اطلاعات ترکیه از این مسائل مطلعند اما تدابیری در این زمینه اتخاذ نکرده‌اند.

در این راستا روزنامه سوزجو، الیف دوغان تورکفن، نماینده حزب جمهوری خواه پارلمان پس از سفر هیاتی از این حزب به غازی آنتپ و گفت و گوهای این هیات با مردم محلی درباره حادثه انفجار، مدعی شد: داعش در این شهر حضور گسترده‌ای دارد، برخی از مردم محلی اعلام کرده‌اند که چندین محله در این شهر در اختیار داعش قرار دارد و اهالی این شهر بر این باورند که دولت نسبت به این مساله واقف است اما کاری انجام نمی‌دهد.

اخیرا در پی انفجار در مراسم عروسی در شهر غازی آنتپ در ترکیه، ۵۰ نفر کشته و بسیاری زخمی شدند.

براساس اعلام مقامات ترکیه، این حمله به احتمال قوی توسط نیروهای داعش انجام گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha