• دوشنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95060100384

انتقال فسیل‌های چند ۱۰هزار ساله‌ محلات به اراک

انتقال فسیل‌های چند ۱۰هزار ساله‌ محلات به اراک

رئیس اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی، از انتقال استخوان‌های کشف شده به موزه‌ی اراک و کاوش‌ بیشتر در محل کشف فسیل‌ها خبر داد.

سیدمحمد حسینی - رئیس اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی - در توضیح نحوه کشف فسیل‌های باستانی محلات و آینده‌ی آن‌ها به ایسنا گفت: مدتی پیش، در محدوده‌ای که در نزدیکی یکی از معادن محلات است، کارگران حفاری در جریان برداشت سنگ معدن، متوجه حفره‌ای در آن منطقه می‌شوند و استخوان‌هایی را در آن‌جا کشف می‌کنند.

او ادامه داد: پس از بررسی باستان‌شناسی روی آن‌ها،  متوجه شدیم که این استخوان‌ها متعلق به جانواری هستند که به هر دلیلی در این حفره محبوس شده و مُرده‌اند. پس از آن برای بررسی قِدمت‌شان، آن‌ها را به تهران فرستادیم که پژوهشگران تهران پس از یک‌سری آزمایش‌ها،  گزارش دادند که این فسیل‌ها متعلق به بازه‌ی زمانی بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار سال پیش هستند.

حسینی اضافه کرد: علاوه‌بر اینکه برای کشف فسیل‌های بیشتر دست به کاوش گسترده‌تری در آن منطقه زده‌ایم، در نظر داریم تمام استخوان‌های کشف شده را به یک موزه در اراک (مرکز استان) منتقل کنیم تا با طراحی محفظه‌هایی برای سالم نگه داشتن فسیل‌ها در آن شرایط آب و هوایی، آنها را در معرض بازدید عموم قرار دهیم. ‌

به گزارش ایسنا، سال گذشته در جریان برداشت سنگ معدن از «معدن دره‌بخاری» در غرب شهرستان محلات، حفره‌ای پیدا شد که حاوی بقایای مهره‌داران ۵۰ هزار ساله بوده است. با توجه به اینکه قطعا احتمال وجود بقایای مهره‌داران دیگری در محدوده این منطقه وجود دارد، بی‌شک این منطقه با کشف انجام شده به عنوان یکی از مناطق مهم در حیطه فسیل‌های مهره‌داران مورد توجه قرار می‌گیرد.

هوشنگ دشتبان، کارشناس ارشد مدیریت اکتشاف وزارت نفت پیشتر در این‌باره گفته بود، این فسیل‌ها از بقایای گونه‌های مختلف از جمله اسب، گاو وحشی، آهو، گوسفند وحشی، جوندگان کوچک و بزرگ، کرگدن، انواع پرندگان و احتمالا پلنگ بوده است و براساس یافته‌های موجود به نظر می‌رسد که این منطقه در دوران‌های گذشته علفزاری وحشی با چشمه‌های آب معدنی بوده است که این حیوانات در آن زندگی می‌کرده‌اند. همچنین احتمالا خروج گازهای سمی یا آب آلوده به مواد سمی از این چشمه‌ها باعث تلف شدن حیوانات در این منطقه شده است، پس از آن لاشه این حیوانات در منطقه متلاشی شده و با جاری شدن سیل بقایای حیوانات با توجه به شیب منطقه به سمت این حفره هدایت شده و از بالا به درون این حفره ریخته‌ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha