• دوشنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 95060100419
  • منبع : نمایندگی همدان

معاون وزیر بهداشت:

طبیبان به علوم اخلاق مسلح شوند

طبیبان به علوم اخلاق مسلح شوند

معاون طب سنتی وزیر بهداشت گفت: طبیبان پیش از هر چیز باید مسلح به علوم اخلاق شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود خدادوست در مراسم ادای احترام به مقام بوعلی‌سینا به مناسبت زادروز شیخ‌الرئیس در آرمگاه بوعلی‌سینای همدان، اظهار کرد: شیخ‌الرئیس پیش از اینکه کتاب قانون شامل علم پزشکی را بنگارد، کتاب شفا و اصول اخلاق و حکمت فلسفه را نوشته است.

وی تصریح کرد: ابوعلی‌سینا نام کتاب طب را قانون گذاشت و می‌دانست که دانسته‌های او الزاما به شفا منجر نمی‌شود و شفای اصلی در دستان پروردگار است.

خدادوست افزود: پیش‌نیاز علم و هنر طبابت، ادب و آداب در این عرصه است؛ به طوری که پزشک باید بر این باور باشد که شافی اصلی و حقیقی خداست که این موضوع در نگارش کتاب شفا به خوبی بیان شده است.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به مقام علم و دانش بوعلی‌سینا و حضور او در همدان اظهار کرد: متاسفانه ما از دانش و ظرفیت علمی این بزرگان کمتر از دنیای غرب استفاده کرده‌ایم.

خدادوست گفت: رشته تخصصی طب سنتی و داروسازی سنتی بیش از 10 سال است که در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ایجاد شده و بر اساس آموزه‌های طب ایرانی و سنتی به صورت تلفیقی با طب رایج، از این ظرفیت استفاده می‌شود.

وی همچنین در مراسم افتتاحیه همایش ملی بوعلی سینا با عنوان طب سنتی و گیاهان دارویی در استان همدان، اظهار کرد: برگ زرین و افتخارات و تلاش دولت یازدهم در حوزه سلامت بی‌سابقه است.

وی با بیان اینکه حوزه سلامت جزء اولویت‌های اول تا سوم دولت تدبیر و امید بوده به طوریکه به وعده‌های خود در این حوزه جامه عمل پوشانده است، تصریح کرد: برخی از سازمان‌ها قرار بود در تأمین منابع مالی مساعدت داشته باشند، اما نتوانستند کمک کنند. در حالیکه پزشکان و پرستاران با نجابت خود سعی کردند بیش از پیش در امور خود اهتمام ورزند. اهتمام دولت در حوزه سلامت ستودنی است. دولت یازدهم موفق شد حوزه سلامت را از رده 12 به اولویت‌های اول تا سوم برساند.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در سطح کشور خاطرنشان کرد: این طرح در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مردم به جز درد بیماری نباید دغدغه دیگری داشته باشند، در سطح کشور پیاده شد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بوعلی‌سینا شخصیت نابغه‌ای بوده و برند بوعلی از آن همدان است، گفت: اینکه چقدر از این برند در نظامت سلامت استفاده شود، مهم است. بنابراین امیدواریم از برند بوعلی‌سینا در دانشگاه علوم پزشکی همدان استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه طبق برآوردها 700 هزار گونه گیاهی و 70 هزار گونه دارویی در دنیا وجود دارد، اظهار کرد: ایران یکی از کشورهایی است که از نظر تنوع اقلیمی از 13 اقلیم 11 اقلیم تنوع دارویی را در اختیار دارد.

معاون وزیر بهداشت در پایان سخنانش با بیان اینکه از 8000 گونه گیاهی موجود در ایران، 1000 گونه آن دارویی است، عنوان کرد: باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha