• دوشنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95060100574
  • خبرنگار : 71191

توسعه بنای تاریخی به‌رغم مخالفت سازمان میراث

توسعه بنای تاریخی به‌رغم مخالفت سازمان میراث

متولیان «حسینیه محله بازار» که بخش‌هایی از آن متعلق به دوره قاجاری است، با وجود مخالفت‌های اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان به کار توسعه‌ این بنای تاریخی ادامه می‌دهند.

به گزارش ایسنا، هرچند پیش از این فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در نامه‌ای اعتراضی که در گروه‌های مجازی استان منتشر شده بود، درخواست توقف عملیات ساخت و ساز در حریم بلافصل «مسجد محله بازار» و خانه «آقا سلیم آزانی» را کرد و این اقدام را مطابق قوانین 558 و 560 مجازات‌های اسلامی یک جرم دانسته است، جرمی که به نظر می‌رسد از صبح امروز (یک‌شنبه 1 شهریور) بار دیگر از سر گرفته شده است.

این در حالی است که به استناد ماده 102 قانون شهرداری‌ها و مصوبات بخشنامه‌ی هیات وزیران در سال 1382، باید قبل از آغاز هرگونه عملیات عمرانی و ساخت‌و ساز برای بررسی ضوابط و مقررات بافت‌های تاریخی، از اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان استعلام گرفته می‌شد و براساس نامه‌ای که به امضای مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان رسیده است، به نظر می‌رسد این پروژه استعلام میراث فرهنگی استان اصفهان را ندارد!

حسینیه محله بازار که در دست توسعه است

همچنین براساس نامه‌ی اعتراضی که الهیاری آخرین روز از تیرماه یعنی درست یک ماه قبل، به شهردار آران و بیدگل نوشته است، نصب سازه‌ی فلزی در حریم بلافصل مسجد تاریخی بازار و خانه آقاسلیم غیرقانونی است و باید همه‌ی عملیات متوقف می‌شد و حتی طرح پیشنهادی هیات امناء با مقیاس و جزئیات برای بررسی و تصویب در شورای فنی به اداره کل میراث اصفهان فرستاده می‌شد.

خانه‌ آقا سلیم باقیمانده از دوره‌ زندیه، بخش‌های قدیمی حسینیه‌ در حال توسعه باقیمانده از دوره‌ی ایلخانی و قاجار  و مسجد محله‌ بازار  نیز عمری حدود 800 ساله دارد، از سوی دیگر این ساخت‌و ساز حریم امامزاده «اسحاق و اسماعیل» را نیز زیر سوال می‌برد.

با این وجود، به گفته‌ی برخی اهالی محلی و دوستداران میراث فرهنگی آران و بیدگل، از صبح امروز (دوشنبه 1 شهریور) متولیان این پروژه بار دیگر با ریختن آجر در کنار حسینیه قصد ادامه کار را دارند، در حالی که توسعه‌ این بنای تاریخی خود باعث مخدوش شدن حریم بلافصل مسجد و بنای تاریخی در نزدیکی آن می‌شود و از سوی دیگر این اتفاق درست وسط بافت تاریخی آران و بیدگل در  حال انجام است.

مناره‌ی امامزاده «اسحاق  واسماعیل» به وضوح در نزدیکی محل توسعه‌ی حسینیه قرار دارند
توسعه‌ی حسینیه ایلخانی در حریم بلافصل مسجد 800 ساله
فضای داخلی حسینیه محله بازار که در دست توسعه است

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha