• دوشنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۸:۱۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 95060100712
  • منبع : نمایندگی سمنان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خبر داد

توسعه 10 هزار هکتاری کشت باریجه در سمنان

توسعه 10 هزار هکتاری کشت باریجه در سمنان

ایسنا/سمنان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از بهره‌برداری از 11 پروژه منابع‌طبیعی و آبخیزداری این استان در هفته دولت امسال خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی‌نقی حیدریان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر 24 میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسند.

وی از افتتاح و بهره‌برداری از چندین بندخاکی و سنگ و ملات در این استان خبر داد و افزود: همزمان با هفته دولت امسال و در بخش پروژه‌های آبخیزداری بندها و سدهای خاکی چنداب گرمسار، سدخاکی چلیم در افتر سرخه، بندخاکی ایوانکی، بندخاکی چشمه روزیه در مهدیشهر، بند سنگ و ملات کالپوش میامی و...به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از بهره‌برداری از چندین پروژه نهال‌کاری خبر داد و گفت: علاوه بر پروژه‌های حوزه آبخیزداری همزمان با هفته دولت امسال پروژه‌های 150 هکتاری گرمسار، نهال‌کاری آرادان، تاغ‌کاری شاهرود و یک پروژه نهال‌کاری در شهرستان میامی نیز به بهره‌برداری می‌رسند.

حیدریان از افتتاح دو پروژه فنی عمرانی در این استان خبر داد و افزود: یک ساختمان در گلوگاه حفاظتی دیباج در شهرستان دامغان و پروژه ساختمان اداری شهرستان منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود نیز در طول هفته دولت امسال افتتاح می‌شوند.

بهره‌برداری از پروژه نهال‌کاری 120 هکتاری مهمانشهر افغان‌ها در سمنان

وی با اشاره به وجود مهمانشهر افغان‌ها در سمنان از اجرای یک پروژه مشترک با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل خبر داد و تصریح کرد: این پروژه 120 هکتاری نیز در جوار مهمانشهر مهاجرین سمنان به بهره‌برزداری نهایی می‌رسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری از برنامه‌ریزی این اداره کل برای اجرای چندین پروژه اقتصادمقاومتی خبر داد.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در حوزه اقتصاد مقاومتی بیشتر به‌دنبال پروژه‌هایی است که در شرایط سخت اعتباری امروز قابل اجرا باشد خاطرنشان کرد: در این بخش تعدادی پروژه اقتصاد مقاومتی از طریق سازمان جنگل‌ها به استان محول شده که اجرایی شدن آنها منوط به تامین اعتبارات است.

حیدریان با بیان اینکه پروژه‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی پروژه‌های خوب و مناسبی هستند افزود: این طرح‌ها هم در حوزه بیابان و هم در بخش آبخیزداری تهیه و ابلاغ شدند.

وی با اذعان به اینکه این پروژه‌های کشوری هم از نظر مساحت و گستردگی و هم از نظر اعتباری نسبت به سال قبل رشد چند برابری در استان دارند، گفت: در صورت تامین اعتبارات این پروژه‌ها با قوت اجرایی می‌شود.

این مقام مسوول با اشاره به برنامه‌ریزی استانی برای اجرایی شدن چندین پروژه اقتصاد مقاومتی در استان خاطرنشان کرد: منابع طبیعی استان علاوه بر این پروژه‌ها چندین پروژه استانی نیز طراحی کرده که اجرایی شدن آنها نیاز به اعتبارات چندانی ندارد و با وضعیت موجود هم می‌توان آنها را اجرایی کرد.

اجرای پروژه اقتصادمقاومتی؛ توسعه کاشت باریجه به  10 هزار هکتار

وی از اجرای پروژه توسعه کاشت باریجه در دو فاز در این استان خبر داد و گفت: این پروژه در ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی استان نیز مصوب و اجرای آنها در استان با برگزاری یک دوره‌های آموزشی کلید خورده است.

حیدریان گفت: در این طرح که در سطح 10 هزار هکتار اجرایی می شود، هر سال پنج هزار هکتار بر اراضی و مراتع زیر کشت این گیاه صنعتی و دارویی اضافه می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به ظرفیت‌های گیاه دارویی و صنعتی باریجه اضافه کرد: اجرای این طرح با کمک مردم و بهره‌برداران انجام می‌شود و اداره کل منابع طبیعی تنها علاوه بر تامین بذر مورد نیاز و شناسایی محل کشت، مدیریت و نظارت بر حسن اجرای پروژه را به عهده دارد و گرنه تمام کار به خود مردم و بهره‌برداران سپرده شده است.

وی با بیان اینکه توسعه کشت باریجه توجیه اقتصادی خوبی دارد، گفت: این محصول از بازار بسیار خوبی برخوردار است و بازارهای جهانی آماده خریداری هر میزان تولید از ما را دارند.

شناسایی مناطق مستعد کشت باریجه در استان

حیدریان از همکاری و مشارکت بیش از 260 بهره‌بردار هم‌استانی در اجرای این پروژه خبر داد و گفت: قرار است چهار دوره آموزشی برای بهره‌برداران از سوی منابع‌طبیعی استان برگزار شود که تاکنون دو دوره آن برگزار شده است.

وی از شناسایی مناطق مستعد کشت باریجه در استان خبر داد و گفت: مناطقی برای کشت باریجه انتخاب شدند که در حال حاضر به صورت خودرو این گیاه در آنها وجود دارد لذا موفقیت طرح کاملا روشن است. ضمن اینکه اجرای آن نیازمند اعتبارات زیادی نیست و بهره‌برداران نیز آماده مشارکت هستند.

اجرای طرح ترسیت کربن در همه شهرستان‌های استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همچنین از اجرای ترسیت کربن به عنوان دیگر پروژه اقتصاد مقاومتی در این استان خبر داد و افزود: این طرح که پیش از این به صورت آزمایشی در شهرستان دامغان اجرایی شده امسال به دیگر شهرستان‌های استان تعمیم می‌یابد.

وی با اشاره به اهمیت اجرای این پروژه گفت: اجرایی شدن این پروژه می‌تواند به توسعه پایدار روستاها در استان ما کمک کند.

حیدریان با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت جوامع محلی در اجرای این پروژه گفت: باتوجه به مشارکت مردم محلی در این طرح بی‌تردید اجرایی شدن این پروژه یکی از مهمترین راه‌ها برای نجات روستاها در ایران است.

وی با بیان اینکه روستا تعریف خاص خود را دارد افزود: آنچه اساس شکل‌گیری روستا است ضرورت برخورداری مردم آن از سه مولفه مهم آب، خاک و دام است و لذا چنانچه زمینه برای استفاده از این سه مولفه فراهم شود، روستاییان هیچ‌گاه مهاجرت نخواهند کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه در اجرای پروژه‌های روستایی نباید این سه مولفه نادیده گرفته شوند، گفت: هر طرحی که بدون توجه به این مهم در روستاها اجرایی شود در درازمدت به زیان روستانشینی و تولید در روستا خواهد بود لذا منابع‌طبیعی با اجرای این طرح به دنبال ایجاد توسعه پایدار در روستاها است.


انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha