• سه‌شنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 95060100857
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

پیشگیری از بیماری‌ها در کرمانشاه "هوشمند" می‌شود

پیشگیری از بیماری‌ها در کرمانشاه "هوشمند" می‌شود

ایسنا/کرمانشاه رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تکمیل سیستم پیشگیری هوشمند بیماری‌ها در استان ظرف دو تا سه سال آینده خبر داد.

دکتر حسین کریم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به شروع طوفانی طرح تحول سلامت، اظهار کرد: از همان ابتدا عمده برنامه‌ها و بسته‌های این طرح به اجرا درآمد.

وی افزود: بسته‌های مختلفی در بخش‌های درمان و بهداشت ارائه شد که هم اکنون همه آنها در سطح استان در حال اجراست و پیگیری می‌شود.

کریم اظهار کرد: طرح تحول سلامت در سال جاری به حوزه آموزش ورود پیدا کرده و هم اکنون یازده بسته در این زمینه ارائه شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بین‌المللی سازی را از مهم‌ترین این بسته‌های اجرایی عنوان کرد و افزود: در این بسته بر افزایش ارتباطات با دانشگاه‌ها و اساتید دیگر کشورها در زمینه‌های مختلف توریسم درمانی، آموزش و پژوهش تاکید شده است.

وی افزود: در دیگر بسته‌های این طرح می‌توان به بسته  اخلاق پزشکی اشاره کرد که بر آموزش و ارتقاء مباحث اخلاقی در حرفه پزشکی اشاره دارد.

کریم اظهار کرد: در بسته‌های آموزشی طرح تحول سلامت همچنین تاکید فراوانی بر بحث آموزش پیشگیری شده است تا بتوان از این طریق به کاهش هزینه‌های درمان و ارتقاء سلامت جامعه کمک کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه تکمیل سیستم پیشگیری دو زیرساخت اصلی مورد نیاز است، گفت: یکی از این زیرساخت‌ها بحث خط راهنما (guide line) است که برنامه‌های بهداشتی در آن برای همه سنین و نیز برای بیماری‌های مختلف طراحی شده که راه اندازی آن تا حد زیادی سیستم پیشگیری را ارتقاء می‌دهد.

کریم اظهار کرد: در خط راهنما بهورز، پزشک و کارشناس می‌دانند که هر کدام چه وظیفه‌ای برعهده دارند.

وی افزود: برخی از این خط راهنماها موجود است و برخی دیگر باید طراحی شوند و  برسامانه پرونده سلامت الکترونیک نصب شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پرونده سلامت الکترونیک را یکی دیگر از زیرساخت‌های مهم در بحث تکمیل سیستم پیشگیری هوشمند عنوان کرد و افزود: در حال حاضر پرونده سلامت الکترونیک در پاوه در حال اجراست و اجرای کامل آن در سطح استان ظرف دو سال آینده تکمیل می‌شود.

کریم اظهار کرد: با راه‌اندازی پرونده سلامت الکترونیک برای هر کرمانشاهی و ایجاد خط راهنما، به عنوان مثال اگر یک فرد مبتلا به دیابت باشد خط راهنما عنوان می‌کند که این فرد با توجه به میزان قند و شرایط جسمی باید چند وقت یکبار مراجعه کرده و آزمایش شود و اعلام دفعات مراجعه بصورت الکترونیک و هوشمند به بیمار صورت می‌گیرد.

وی افزود: تا زمانی که بیمار برای آزمایش یا واکسن یا هر اقدام درمانی و بهداشتی دیگر مراجعه نکند، سیستم مرتبا خطا می‌دهد و بهورز یا کارشناس بهداشت باید این موضوع را پیگیری کند.

کریم خاطرنشان کرد: در این سیستم چنانچه فرد از خدمات پیشگیری استفاده نکرده و کوتاهی کند، بعدها هزینه‌های درمان بدون بیمه برای او محاسبه خواهد شد، چون کوتاهی در زمینه پیشگیری از جانب خود بیمار بوده است.

وی افزود: تمام اقدامات پیشگیری هم برای بیمار رایگان است و ضرورت دارد افراد در این سیستم بیش از پیش به بحث پیشگیری توجه داشته باشند.

کریم اظهار کرد: بعد از خط راهنما و پرونده سلامت الکترونیک سیستم ارجاع هم تکمیل شده و بهورز، کارشناس و پزشک هر کدام می‌دانند که کار را تا کجا باید ادامه داده و چه زمان به بخش دیگر  واگذار کند.

وی با اشاره به وجود دو روش اجرای سیستم پیشگیری، گفت: سیستم جداگانه‌ای در این زمینه در استان طراحی کردیم و معتقدیم از سیستم کشوری بهتر است و چنانچه توافق شود ما در استان سیستم خود را اجرا کنیم ظرف دو تا سه سال آینده سیستم پیشگیری استان تکمیل می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: با انجام این اقدامات ارائه خدمات بهداشتی در کرمانشاه به حد کشورهای اروپایی و آمریکا می‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha