• یکشنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۷:۴۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95060103970
  • خبرنگار : 71365

اثری از نمادهای قله دماوند نیست + عکس و فیلم

اثری از نمادهای قله دماوند نیست + عکس و فیلم

لاشه‌ یخ‌زده یک راس گوسفند و بز کوهی که برای کوهنوردان علاقه‌مند به فتح این اثر ملی‌، نمادی شناخته‌شده محسوب می‌شد، به طرز عجیبی ناپدید شده‌اند و اکنون جای خالی آنها کاملا محسوس است.

خبرنگاران کوهنورد ایسنا که روز پنجشنبه - چهارم شهریور - به قله دماوند صعود کردند، متوجه ناپدید شدن لاشه گوسفند و بُزکوهی این قله شدند .این لاشه‌های یخ زده تا سال گذشته هم به دلیل سرمای هوا در بالای قله تقریبا سالم بودند، اما ظاهرا برخی کوهنوردان پس از صعود به این قله، بخش‌هایی از لاشه‌ها را تکه‌تکه ‌کرده و به عنوان یادگار همراه‌ خود برده‌اند!

«مجتبی ساقیان»، از راهنمایان قله دماوند که تاکنون 326 بار به این قله مرتفع صعود کرده است؛ درباره ناپدید شدن این نمادهای قدیمیِ دماوند به خبرنگارایسنا گفت: تعداد این گوسفندان یخ‌زده در گذشته حدود شش راس بود، اما متاسفانه برخی از کوهنوردان رعایت نکردند و هر کدام تکه‌هایی از لاشه این گوسفندان را جدا کردند و با خود بردند.یا اینکه آنها را از دیواره‌ها پایین می‌کشیدند و با آنها عکس یادگاری می‌گرفتند؛ من خودم چندین بار شاهد این مسئله بودم. احتمالا این مسئله سبب از بین رفتن کامل آنها در چند ماهه اخیر شده است.

او گفت: تا سال گذشته لاشه دو راس از این گوسفندان بر دیواره‌ی قله باقی مانده بود و حتی تا یک ماه قبل پای یکی از این گوسفندان در دیواره موجود بود که الان دیگر اثری از آن هم نیست.

این کوهنورد درباره قدمت این گوسفندان یخ زده و علت وجود آنها در دیواره سنگی قله نیز گفت: از گذشته‌های دور این لاشه‌ها بر دیواره قله دماوند وجود داشتند. شاید چیزی حدود 40 سال و حتی بیشتر. دلیل وجود این گوسفندان در قله کوه دماوند و مرگ آن‌ها به خوبی مشخص نیست، اما از گذشتگان شنیده‌ام این لاشه‌ها مربوط به گله‌ای است که در مه گم شده و در آنجا یخ زده‌اند، اما به دلیل سرما و گاز گوگرد لاشه‌ی آنها طی سالیان از بین نرفته و به نمادهایی از قله دماوند درآمده بودند که حالا متاسفانه از بین رفته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۶-۰۷ ۰۹:۰۰

لاشه هم شد نماد؟! همون بهتر که ناپدید شد

avatar
۱۳۹۵-۰۶-۰۷ ۰۹:۲۷

یه منظره از اون بالا جالبتر نبود؟