• دوشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95060805047
  • خبرنگار : 71191

میدان تیر، تهدید جدی برای «اسپهبد خورشید»

میدان تیر، تهدید جدی برای «اسپهبد خورشید»

«با وجود تعطیلی دو معدن پیرامونِ حریم اثر تاریخی غار- دژ اسپهبد خورشید، این محوطه‌ی تاریخی هنوز تهدید می‌شود، چراکه میدان تیر در دامنه‌ کوه این قلعه‌ تاریخی هنوز فعال است.»

به گزارش ایسنا، سامان توفیق - مدیر پروژه «بررسی و مستندسازی باستان‌شناسی غار- دژ اسپهبد خورشید» - که در زمان استفاده از میدان تیر در  عرصه‌ی این محوطه‌ی تاریخی در آن منطقه حضور داشت، گفت: روز چهارشنبه گذشته هنگام اجرای پروژه با حضور پرتعداد سربازان و نیروی نظامی در میدان تیر در پایین دست «اسپهبد خورشید» مواجه شدیم، تیراندازی همزمان با نقشه‌برداری از غار – دژ توسط هیات باستان‌شناسی آغاز شد که متاسفانه ارتعاش صدای تیراندازی موجب بارش آوار و معماری اثر شده و خطر مصدومیت یکی از اعضا را به همراه داشت.

او با اشاره به اینکه اعضای گروه باستان‌شناسی ناگزیر به فرود و مستقر شدن در جان‌پناه شدند، افزود: این در حالیست که براساس مصوبه کارگروه گردشگری استان مازندران در ۲۴ آبان ۱۳۹۴، میدان تیر در پایین دست غار – دژ اسپهبد خورشید باید به مکان دیگری منتقل می‌شد.

 توفیق با اشاره به بی‌توجهی مسئول پادگان برای انتقال میدان تیر دریک سال اخیر افزود: نقل مکان فعالیت‌های آموزشی تیراندازی تنها درصورت صدور دستور فرماندهی نیروی زمینی ارتش امکان‌پذیر است.

وی با بیان این‌که در جلسه‌ی ۲۴ آبان ماه سال گذشته که در این زمینه و با حضور مسئولان مربوط به محوطه‌ی تاریخی اسپهبد خورشید برگزار شد، نسبت به مکاتبه معاونت عمرانی استانداری با مرجع مربوطه (ارتش) با هدف جابجایی میدان تیر در عرصه‌ی محوطه تاکید و میراث فرهنگی قول پیگیری داد، بیان کرد:  هرچند اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران نیز مکاتباتی با مسئولان مربوط داشته است، اما متاسفانه به دلیل نبود پیگیری و ناهماهنگی‌ها هنوز این اتفاق رخ نداده است.

او محوطه اسپهبدخورشید را شایسته ثبت در فهرست عجایب هفت‌گانه دانست و افزود: شایسته نیست سینه غار- دژاسپهبدخورشید به عنوان بزرگترین طاق طبیعی دنیا که در درون آن منحصربه فردترین و شگفت‌انگیزترین دژ دوران باستان جانمایی شده آماج تیراندازی قرار گیرد.

 وی ادامه داد: این دژ تاریخی و ارزشمند در سال‌های گذشته با صدور مجوزهای غیرکارشناسی برای ایجاد معادن، میدان تیر، تعریض جاده‌ و ساخت مرغداری در عرصه و حریم آن، گرفتار بی‌تدبیری و ناهماهنگی متولیان شده است.

توفیق نخستین قدم‌ها برای توجه به این محوطه‌ی تاریخی را از شهریور ۹۴ دانست و بیان کرد: تلاش‌ها برای نجات غار- دژ اسپهبد خورشید زیر نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شروع شدکه به نتایج نسبتاخوبی رسیده ایم.

به گزارش روابط عمومی پژو هشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ غار-دژ اسپهبد خورشید آخرین استحکامات مقاومت در برابر اعراب و معروف به تخت جمشید مازندران در ارتفاع ۱۴۰۰متری منطقه دوآب جاده فیروزکوه قرار دارد.

 این اثر تاریخی که در سال ۱۳۸۱ با شماره ۷۸۳۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده است در سال‌های گذشته و به دلیل ایجاد معادن متعدد در اطراف و حریم آن مورد تهدیدجدی قرار گرفته است.  همچنین بازدید خبرنگاران در خرداد ماه امسال از این اثر تاریخی و تهیه اخبار و گزارش‌های متعدد و هشدار آنان در باره نابودی این اثر تاریخی توقف معادن حریم آن و برنامه ریزی برای انتقال آنها به مکان دیگری را به همراه داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha