• سه‌شنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 95060905790
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

به بهانه روز ملی حفاظت ازیوزپلنگ ایرانی؛

یوزپلنگ آسیایی؛ میراث کهن طبیعت

یوزپلنگ آسیایی؛ میراث کهن طبیعت

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل محیط زیست خراسان‌ جنوبی گفت: یوزپلنگ آسیایی یکی از نادرترین گربه‌سانان جهان بوده و بعد از شیر و ببر، سومین گربه‌سان بزرگ ایرانی است که در خطر نابودی و انقراض قرار دارد.

پرویز آرامنش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: در اواخر سال 60 با مشاهده یوزپلنگ در منطقه نای‌بندان، با انجام بررسی‌های لازم، حفاظت از گونه ارزشمند یوز پلنگ در دستور کار مسئولان و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست استان خراسان قرار گرفت و سرانجام به مطرح شدن اولین فاز حفاظت بین المللی یوز پلنگ آسیایی در سال 75 منجر شد.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی اظهارکرد: با پیگیری دفاتر امور حیات وحش سازمان  حفاظت محیط زیست و اداره کل مذکور در سال 77 و با کمک سازمان‌های بین‌المللی "پروژه حفاظت از یوز پلنگ آسیایی و زیست بوم‌های مرتبط " با استفاده از کمک‌های مالی سازمان تسهیلات جهانی محیط زیست ( GEF) و سازمان حفاظت محیط زیست در شهریورماه 80 تصویب شد.

آرامنش بیان کرد: بیش از 40 سال است که حفاظت از یوزآسیایی در کشورهای آسیایی تنها در کشور ما به بقای خود ادامه داده و این افتخار ما ایرانیان است که توانستیم این میراث طبیعی را همچنان حفظ کنیم.

وی ادامه داد: این جانور درسطح مناطق بیابانی در سطح منطقه زندگی می‌کند و سال‌هاست که نسل آن در معرض نابودی کلی قرار دارد.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: از سال 86 و با پیشنهاد "انجمن یوزپلنگ ایرانی" و مشارکت گروه‌های مردمی حفاظت محیط زیست، روز 9 شهریور ماه به عنوان روز ملی حفاظت از یوزپلنگ نام‌گذاری شد.

آرامنش افزود: علت انتخاب نهم شهریورماه، واقعه‌ای بود که باعث شد یوزپلنگ به عنوان یکی از مهم‌ترین گونه‌های جانوری ایران بار دیگر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه یوزپلنگ آسیایی از گونه‌های نادر و کمیاب زیستی است، افزود: هم اکنون طرح بین المللی حفاظت محیط زیست آسیایی در خراسان جنوبی در حال اجرا است.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برای شناسایی تعداد یوزپلنگ‌های آسیایی در این استان نیز طرح ثبت تعداد این گونه در استان آغاز شده است، گفت: این گونه در وسعت زیادی سکونت داشته و ثبت آن نیازمند تجهیزات است.

آرامنش با بیان اینکه زیستگاه منطقه نایبندان طبس با وسعت یک میلیون و 516 هزار هکتار به عنوان پناهگاه یکی از گونه‌های زیستی مهم در کشور به شمار می‌رود و بزرگترین مامن و پناهگاه یوزپلنگ آسیایی است.

وی یادآورشد: جشن روز ملی یوزپلنگ آسیایی عصر امروز (9 شهریور ماه) توسط انجمن‌های زیست محیطی و همیاران افتخاری با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در بوستان توحید بیرجند برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha