• سه‌شنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 95060905882
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

خراسان‌شمالی کلکسیونی از حیات وحش در ایران

خراسان‌شمالی کلکسیونی از حیات وحش در ایران

ایسنا/خراسان شمالی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی گفت: خراسان‌شمالی از لحاظ دارا بودن گونه‌های حیات وحش، استانی غنی بوده و می‌توان این استان را کلکسیونی از گونه‌های حیات وحش در ایران نام برد.

بهروز جعفری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه در این استان حدود 51 گونه پستاندار وجود دارد، افزود: از این حیوانات می‌توان به گونه‌های علف خوار اشاره کرد که حلال گوشت بوده و قابل شکار نیز هستند. قوچ، میش، کل، بز و آهو گونه‌های پستاندار موجود در استان است که می‌توان آن‌ها را شکار کرد.

وی به قوچ اوریال اشاره کرد و ادامه داد: این گونه مختص شمال شرق ایران است و در استان‌های خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی و گلستان مشاهده می‌شود و می‌توان از آن به عنوان یکی از گونه‌های زیبا و برجسته پستاندار در استان نام برد.

به گفته وی، پلنگ، یوزپلنگ و خرس قهوه ای از جمله پستانداران شاخص دیگر در استان است که به وفور در استان یافت می‌شود.

وی تاکید کرد: هر ساله بر اساس دستورالعملی که از سوی سازمان محیط زیست به استان ابلاغ می‌شود، پروانه شکار و صید صادر می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه این استان دارای حدود 146 گونه پرنده است، اظهار کرد: پرندگانی همچون کبک، تیهو، اردک سرسبز، کوکر خودکا و چنگر از جمله گونه‌های حلال گوشت و قابل شکار هستند که بر اساس ضوابط، شکار و صیاد پروانه صادر می‌شود. علاوه بر آن این استان دارای گونه‌های پرنده شاخص دیگری همچون عقاب طلایی، عقاب شاهی، بالابان، هما، سهره سیاه و دارکوب قهوه ای است که غیر قابل شکار هستند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان‌شمالی تاکید کرد: اقلیم متفاوت موجود در خراسان‌شمالی موجب شده تا این استان از گونه‌های جانوری متعدد و متنوع برخوردار باشد.

وی به جنگل‌های پهن برگ، ارس و نواحی کوهستانی، دشتی و بیابانی استان اشاره کرد و گفت: در این نواحی گونه‌های متعدد حیوانی زیست و زندگی می‌کنند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha