• سه‌شنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 95060906002
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

امید به احیای مجدد یوزپلنگ آسیایی در جاجرم

امید به احیای مجدد یوزپلنگ آسیایی در جاجرم

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی از منطقه میاندشت جاجرم به عنوان امید احیای مجدد گونه یوزپلنگ آسیایی در ایران یاد کرد.

علی اصغر مطهری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به روز ملی حفاظت از پوزپلنگ و  با تاکید بر اینکه هم اکنون میاندشت جاجرم به‌عنوان تنها زیستگاه مولد یوز در کشور مطرح می شود، اظهار کرد: در حال حاضر گونه ماده یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه‌های طبیعی جنوب ایران که محل زندگی آن‌ها است مشاهده نمی‌شود و این موضوع نگران کننده شده است. از سوی دیگر وسعت این زیست‌گاه‌ها زیاد است و این امر سبب می‌شود تا گونه نر یوزپلنگ به سختی گونه ماده را برای جفت‌گیری و زاد و ولد پیدا کند.

مطهری ادامه داد: طی دو سال اخیر در منطقه میاندشت جاجرم که یکی از زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی است یوزپلنگ ماده به همراه توله‌های خود بارها مشاهده شده است به همین دلیل به عنوان به عنوان تنها زیستگاه مولد یوز در کشور مطرح می‌شود. بر همین اساس باید اعتبارات ویژه ای برای حفاظت و پایش از این گونه حیوانی مهم در نظر گرفت که این اعتبارات باید صرف مواردی همچون افزایش تعداد محیط بان‌های منطقه میاندشت که هم اکنون با کمبود نیرو در آنجا مواجه هستیم، خرید تجهیزات لجستکی، خودرویی و موتورسیکلت، آبرسانی و خرید علوفه برای یوزپلنگ و طعمه‌های آن‌ها اختصاص یابد.

این مقام مسئول، میزان اعتبار لازم برای اجرای این امور را سالانه حدود پنج میلیارد ریال بیان کرد.

وی با تصریح بر اینکه طعمه‌های یوزپلنگ در تکثیر این گونه نقش بسزایی دارد، توضیح داد: اگر بتوانیم تعداد طعمه‌ها را در این منطقه افزایش دهیم جمعیت یوزپلنگ در این استان بیش از تعداد حال حاضر خواهد شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه البته تعداد جمعیت طعمه‌های یوزپلنگ(آهو) افزایش یافته است، تصریح کرد: در گذشته تعداد آهو در منطقه حدود 500 راس بوده که هم اکنون به حدود 900 راس رسیده است.

وی، حضور دام را یکی از معضلات در مسیر تکثیر یوزپلنگ دانست و گفت: حضور دام و سگ گله به خصوص در فصل زایمان این گونه یکی از مشکلات است چراکه توله‌ها به هنگام تولد ضعیف هستند و سگ‌ گله با مشاهده آن‌ها اقدام به خوردن آن‌ها می‌کند، بنابراین چوپان‌ها باید در هنگام فصل زایمان که اواخر زمستان است از ورود به منطقه جلوگیری کنند.

مطهری خطاب به مردم منطقه و جوامع محلی نیز اظهار کرد: محافظت افراد از این گونه موجب افزایش تعداد این گونه و به دنبال آن افزایش گردشگران نیز خواهد شد که این امر رونق اقتصادی را برای منطقه به همراه خواهد داشت.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha