• چهارشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95061711221
  • خبرنگار : 71496

بشار جعفری: سوریه با جنگ چند ملیتی روبه‌رو است

بشار جعفری: سوریه با جنگ چند ملیتی روبه‌رو است

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تاکید کرد، مسئولیت اصلی محافظت از مردم در برابر جرائم بزرگ وظیفه کشورهای مربوطه و از اصول حاکمیت ملی است و هدف از ایده مسئولیت حفاظت از جرائم تقویت حاکمیت ملی و نه تضعیف آن است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری "سانا"ی سوریه، بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اظهار داشت: طرح مسئولیت حفاظت از مردم در برابر جرائم بزرگ در اصل برای این ارائه نشد که به هر طرف بین‌المللی بهانه‌ای برای اعمال خواسته‌ها، راه حل‌ها و اقداماتشان را به دیگر کشورهای عضو بدهد و آنها بخواهند ساختار حاکمیتی را در آن کشور با حمله نظامی، اشغال، حمایت از گروه‌های تروریستی مسلح و تروریست‌های خارجی و سپس تغییر نام آنها به مخالفان میانه رو داخلی و یا شبه نظامیان تغییر دهند.

جعفری افزود: برخی از طرح مسئولیت حفاظت سوء استفاده کرده و آن را به ابزاری جدید و بهانه‌ای تازه برای دخالت در امور سایر کشورها و تحقق منافع خود به هر قیمتی تبدل کرده‌اند به نحوی که برخی کشورهای عضو مجبور به آغاز طرحی برای شرح دوباره مفاهیم و اهداف این طرح و مقابله با سوء استفاده از آن شده‌اند. این طرح نیز مانند بسیاری دیگر از ایده‌ها اعتبار و بعد انسانی و اخلاقی خود را در نتیجه سیاست‌ها و منفعت طلبی‌ها و سوء نیت‌ از دست داد.

وی ادامه داد: باید به این کشورها یادآوری کرد که اجرای نادرست این طرح در لیبی، آن را به کانون جهانی تروریسم و صادرات تروریسم به جهان به ویژه آفریقا و سوریه تبدیل کرده است.

این مسئول دولت دمشق تاکید کرد: در گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل درباره مسئولیت حفاظت هیچ اشاره‌ای به اشغالگری مستمر اسرائیل در اراضی فلسطینی‌ها نکرده بود در حالی که این مساله فاجعه انسانی است که بیش از هر موضوع دیگری شایسته‌تر است در بررسی طرح مسئولیت حمایت به آن توجه شود. اسرائیل از چندین دهه قبل تاکنون به صورت مستمر در حال نقض منشور سازمان ملل و قطعنامه‌هایی است که اشغال اراضی دیگر کشورها با زور و قدرت را رد می‌کنند.

جعفری تصریح کرد: آنچه ما در سوریه شاهد هستیم به هیچ شکلی نمی‌تواند جنگ‌ داخلی خوانده شود. هزاران تروریست خارجی از بیش از ۱۰۰ کشور جهان از کشورهای همسایه و با کمک برخی کشورها وارد خاک سوریه شده‌اند. البته دمشق به انجام وظیفه قانونی خود در دفاع از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و حفظ جان شهروندانش در مقابل گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهد.

وی افزود: در قانون اساسی کشورهای مختلف جهان استفاده از اسلحه از طرف هر گروهی به جز ارتش و نهادهای دولتی که مسئول امنیت کشور هستند جرم تلقی می‌شود و استفاده از اصطلاحاتی چون "گروه‌های مسلح غیردولتی"، این حقیقت را تغییر نمی‌دهد که داعش، جبهه النصره، جبهه فتح الشام، جیش الفتح، جیش الاسلام و دیگر گروه‌های مرتبط گروه‌های تروریستی هستند که دمشق براساس مسئولیت‌های ملی که دارد با آن‌ها مقابل می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha