• سه‌شنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۱:۰۰
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 95062214166
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

گشتی در دنیای پررمز و راز گل فشان‌ها در سیستان و بلوچستان

گشتی در دنیای پررمز و راز گل فشان‌ها در سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: گل فشان‌ها یکی از پدیده‌های منحصر به فرد ژئومورفولوژی محسوب می‌شوند و از منظر بسیار زیبا و دیدنی برخوردارند.

حسین نگارش در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: این پدیده تاکنون آن طور که شاید و باید مورد مطالعه عمیق و دقیق قرار نگرفته و دنیای پررمز و راز آن هنوز مشحون از ابهامات زیادی است.

وی بیان کرد: گرچه توان و استعدادهایی زیادی در گل فشان ها نهفته است و پیام آور خوبی از وضعیت درونی زمین هستند اما از لحاظ  میزان و ترکیب گاز، غلظت گل، شکل، اندازه، وسعت،‌ خاصیت درمانی، نحوه فعالیت، داشتن حباب، به قدری با هم متفاوت می‌باشند که انسان دچار حیرت می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: امروزه نباید به گل فشان تنها به عنوان یک پدیده طبیعی صرف نگاه کرد زیرا که جنبه‌های مختلف  کاربردی آن  مثل داشتن منابع عظیم نفت و گاز، انرژی ژئوترمال، جذب اکوتوریست، تولید کوزه، سفال و سرامیک و خاصیت گل درمانی، آن را به عنوان یک منبع اقتصادی درآمد زا مطرح کرده است.

نگارش اظهار کرد: باید با انجام تبلیغات صحیح و کارآمد و در کشور ما نیز با تحقیقات کاربردی  در این زمینه، مردم را با این پدیده طبیعی و  زیبا و در عین حال  درآمد زا  آشنا کرد که تحقق این امر بدون عزم و اراده ملی میسر  نیست و توجه خاصی را همراه با  اقدامات عملی طلب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: جنس اکثر گل فشان ها، ‌رس و مالرن است و غالبا در داخل آن ذرات آرژیلیت، ‌ماسه سنگهای گلوکونی دار و سنگ‌های آهکی گوناگون دیده می شود. گل برخی از گل فشان فقط از رس و مالرن تشکیل شده و فاقد قطعات سنگی دیگر است و صیقل پذیری و چسبندگی خوبی دارد که حتی از رس هم بهتر است. یکی از ویژگیهای گل گل‌فشان‌ها این است که گل آن کاملا آماده استفاده است و مثل خاک رس نیاز به فرایند طولانی آماده سازی برای کوزه گری ندارد.

به گفته وی، طبق آزمایشاتی که دانشکده هنر دانشگاه سیستان و بلوچستان بر روی این گل ها به عمل آورده است، مشخص شده ترک نمی خورد، ‌تاب بر نمی دارد، ‌انعطاف پذیری خوبی دارد و کمبود حجم پیدا نمی کند.

رییس دانشکده جغرافیا دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: در هنگام پخت دمای حدود 700 تا 800 درجه را خیلی خوب تحمل می کند و به رنگ نخودی خام در می آید و از لحاظ استحکام محکم تر از خاک رس است.

نگارش در پایان گفت: این گل برای خلق نقش برجسته بسیار عالی است و برای مواردی مثل سفال سازی، سرامیک سازی و مجسمه سازی مناسب است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha