• سه‌شنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 95062314397
  • منبع : نمایندگی لرستان

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد:

ساماندهی راه دسترسی پل قلعه حاتم ضروری است

ساماندهی راه دسترسی پل قلعه حاتم ضروری است

ایسنا/لرستان سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد گفت: ساماندهی راه دسترسی پل قلعه حاتم ضروری است.

‌به گزارش ایسنا، صیدعلی کورانی‌فر در حاشیه بازدید از پل تاریخی قلعه حاتم بروجرد، اظهار کرد: پل تاریخی قلعه حاتم یکی از آثار ارزشمند تاریخی و مهندسی شهرستان بروجرد بوده و ساماندهی راه دسترسی آن ضروری است.

وی یادآور شد: این اثر که در دوم آبان ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۳۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده، در شمال غربی شهر بروجرد نزدیک روستای قلعه حاتم، بر روی رودخانه کوچکی بنا شده و ظاهراً از ساخته‌های اوایل دوره قاجاریه است.

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد تصریح کرد: این پل یک سازه مهندسی فوق‌العاده برای انتقال آب چشمه "ماء شا"یا "ماء شهر" از غرب روستای قلعه حاتم و غرب  رودخانه گرم آبه به سمت باغات شمال بروجرد و سپس هدایت به سوی شهر احداث شده است.

کورانی‌فر اضافه کرد: بنای پل در جهت شرقی– غربی به طول ۲۰۰ و عرض 2.5 متر ساخته شده و سطح آن از میانه به طرفین دارای شیب است. پایه‌های پل در جهت مخالف جریان رودخانه دارای موج شکن مثلثی و در جهت دیگر بیضوی است.

وی بیان کرد: مصالح به کار رفته در طاق‌های پل، آجر و در سایر قسمت‌ها، سنگ با ملات آهکی است. قوس طاق‌ها از نوع جناغی کند با تیزی نامحسوس است.

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد خاطرنشان کرد: در قسمت روگذر پل توسط قطعات سنگ و ملات آهکی، جوی آبی ساخته‌اند که هم اکنون قسمت‌های زیادی از آن باقی است.

کورانی‌فر افزود: از جوی، آب چشمه‌های تپه‌های مجاور را به روستای قلعه حاتم منتقل می‌کرده است. بر این اساس، پل قلعه حاتم از نمونه‌های جالب توجهی است که علاوه بر برقراری ارتباط دو کناره رودخانه، وظیفه انتقال آب از یک کناره به کناره دیگر رودخانه را نیز برعهده داشته است.

وی اظهار کرد: این پل تاریخی عمری در حدود 130 سال دارد و طول پل ۲۶۱ متر و عرض آن 2.5 متر است که دارای ۱۴ طاق نیم دایره که عرض دهنه طاق چشمه‌ها در محل عبور جریان آب بیشتر و به طرفین کمتر می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: این سازه به‌دلیل عدم استفاده بهینه و همچنین وجود مشکلات راه دسترسی, در حال تخریب و از بین رفتن بود که خوشبختانه با اقدامات موثر و بهنگام و پس از ثبت در فهرست آثار ملی کشور از این وضعیت نجات یافت‌.

کورانی‌فر اضافه کرد: پل تاریخی قلعه حاتم در یک بستر طبیعی بسیار زیبا با چشم اندازهای بی‌بدیل قراردارد اما متاسفانه با وجود ظرفیت کم‌نظیر و منحصر به‌فرد از نظر نوع کاربری یعنی انتقال آب، در معرفی و ایجاد بستری در این جهت مغفول مانده و در حال حاضر در شرایط ایده آلی به‌سر نمی‌برد.

وی خاطرنشان کرد: این سازه مهندسی و تاریخی و فضای پیرامون آن ظرفیت بسیار بالایی جهت ساماندهی و ایجاد منطقه‌ای با ظرفیت‌های گردشگری و توریستی دارد که برای دستیابی به این مهم نیازمند چند اقدام اساسی است.

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد اظهار کرد: تکمیل مرمت‌های باقیمانده و تکمیل خطوط اصلی پل، ساماندهی و بهسازی راه دسترسی(که در حال حاضر بسیار نابسامان است)، آزادسازی حریم و محوطه‌سازی، احداث یک پل دسترسی محلی برای تردد کشاورزان، باغداران و گردشگران و ایجاد یک فضای توقف‌گاهی(پارکینگ) با فاصله مناسب از سازه در دستور کار قرار گرفته است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha