• سه‌شنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95062314524

بمب‌افکن‌های اتمی آمریکا بر فراز کره جنوبی به پرواز درآمدند

بمب‌افکن‌های اتمی آمریکا بر فراز کره جنوبی به پرواز درآمدند

دو فروند بمب‌افکن اتمی آمریکا بر فراز کره جنوبی به پرواز درآمدند.

به گزارش ایسنا، صبح امروز (سه شنبه) دو فروند هواپیمای بمب افکن آمریکایی از نوع B-1b Lancer که قادر به حمل بمب‌ اتمی هستند بر فراز خاک کره جنوبی به پرواز در آمدند و هدف از این اقدام ابراز همبستگی آمریکا با کره جنوبی و آمادگی جهت دفاع از امنیت این کشور عنوان شده است.

به گزارش رسانه‌های کره جنوبی، بمب‌افکن‌های آمریکایی از پایگاه هوایی آن کشور در جزیره گوام به پرواز درآمدند و با همراهی چند فروند جنگنده نیروی هوایی کره جنوبی و آمریکا بر فراز پایگاه هوایی اوسان، واقع در ٧٧ کیلومتری جنوبی خط غیرنظامی حایل بین دو کره پرواز کردند.

خبرگزاری کره شمالی گفته است که خشم عمومی مردم این کشور علیه اعزام بمب افکن به کره جنوبی "به مرحله انفجار رسیده است." این خبرگزاری، که نظرات حکومت کره شمالی را منعکس می‌کند، در تفسیری در این مورد نوشت: "هیچگونه تحریم، اقدام تحریک آمیز یا فشار نمی‌تواند موقعیت ما به عنوان یک کشور اتمی را از میان ببرد و تحریکات شیطانی نظامی و سیاسی تنها می‌تواند به سیلابی از حملات اتمی لجام گسیخته منجر شود که نابودی نهایی را در پی خواهد آورد."

همزمان با پرواز هواپیماهای آمریکایی بر فراز کره جنوبی، کیم سونگ، نماینده ویژه ایالات متحده در امور کره شمالی، از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا به شدیدترین وجه نسبت به ادامه برنامه هسته‌ای کره شمالی واکنش نشان دهد.

نماینده ویژه آمریکا پس از گفتگو با نماینده ویژه کره جنوبی در امور کره شمالی گفت: "هدف ما کسب فوری سختگیرانه‌ترین قطعنامه شورای امنیت شامل تحریم‌های جدید علیه کره شمالی است." وی افزود که ایالات متحده به منظور مسدود کردن هرگونه راه گریز کره شمالی از تحریم‌های کنونی به رایزنی با چین خواهد پرداخت. چین حامی دپیلماتیک اصلی کره شمالی محسوب می‌شود اما این کشور نیز از قطعنامه تشدید تحریم‌ها که در ماه مارس به تصویب شورای امنیت رسید حمایت کرد.

کیم گفته است که دولت چین بر لزوم وارد کردن فشار بر کره شمالی به منظور پایان دادن به برنامه تسلیحاتی آن کشور وقوف دارد.

با اینهمه، چین و روسیه از اقدام اخیر آمریکا و کره جنوبی برای استقرار شبکه دفاع موشکی در کره جنوبی به منظور مقابله با تهدید موشکی کره شمالی انتقاد کرده و نسبت به وضع تحریم‌های جدید تمایلی نشان نداده‌اند. این دو کشور تقویت امکانات دفاعی کره جنوبی را چالشی در برابر حضور نظامی خود در منطقه می‌دانند.

نماینده آمریکا در امور کره شمالی در عین حال افزوده است که دولت او همچنان از "گفتگوی واقعی، معنادار و سازنده" با کره شمالی به منظور پایان یافتن برنامه تسلیحات هسته‌ای آن کشور استقبال می‌کند.

روز جمعه گذشته، کره شمالی اعلام کرد که پنجمین آزمایش اتمی خود را با موفقیت انجام داده و منابع غربی نیز وقوع یک انفجار هسته‌ای زیر زمینی را تایید کردند.

به گزارش بی.بی.سی از ابتدای سال جاری، برنامه تسلیحات موشکی کره شمالی نیز شتاب بیشتری گرفته و به خصوص باعث نگرانی کره جنوبی و ژاپن شده که از نظر دولت کره شمالی، متحدان اصلی ایالات متحده و دشمنان عمده آن کشور محسوب می‌شوند. این دو کشور نگران آن هستند که کره شمالی بتواند به زودی تسلیحات اتمی قابل حمل توسط موشک بالیستیک تولید کند و با ساخت موشک‌های قادر به حمل کلاهک هسته‌ای، امکان حمله اتمی به این دو کشور را به دست آورد.

روز گذشته، تعدادی از نمایندگان پارلمان کره جنوبی از دولت آن کشور خواستند که بیانیه غیراتمی ماندن شبه جزیره کره را که در سال ١٩٩١ با کره شمالی به امضا رسید ملغی اعلام کند و در صدد کسب تسلیحات اتمی برآید یا از ایالات متحده بخواهد تجهیزات اتمی در این کشور نصب کند. دولت کره شمالی گفته است که طرف های غربی به تعهدات خود براساس این بیانیه عمل نکرده‌اند و در نتیجه، خود را ملزم به رعایت آن نمی‌داند. ایالات متحده عمل به محتوای این بیانیه را شرط اصلی از سرگیری مذاکره با کره شمالی عنوان کرده است. کره شمالی خواستار مذاکرات منتهی به امضای قرارداد صلح با آمریکا و کره جنوبی است.

در سال ١٩٥٠، نیروهای کره شمالی با عبور از خط جداساز دو کره وارد کره جنوبی شدند و هدف از این اقدام را وحدت دوباره کره اعلام کردند. در واکنش به این اقدام، ایالات متحده در راس یک ائتلاف بین‌المللی مورد حمایت سازمان ملل در حمایت نظامی از کره جنوبی وارد جنگ شد در حالیکه کره شمالی از کمک نظامی چین و شوروی برخوردار بود.

جنگ کره در سال۱۹۵۳ با امضای توافقنامه ترک مخاصمه به پایان رسید اما هنوز آمریکا و کره جنوبی معاهده صلح با کره شمالی امضا نکرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha