• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۸:۵۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95062415007
  • خبرنگار : 71434

پارلمان انگلیس: دخالت نظامی لندن در لیبی با استناد به اطلاعات نادرست بود

پارلمان انگلیس: دخالت نظامی لندن در لیبی با استناد به اطلاعات نادرست بود

پارلمان انگلیس در گزارشی فاش کرد که دخالت نظامی انگلیس در لیبی در سال 2011 که به دستور دیوید کامرون انجام شد، با استناد به اطلاعات اشتباه بوده است؛ مداخله‌ای که در نهایت به فروپاشی سریع سیاسی و اقتصادی این کشور آفریقایی منجر شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این گزارش که امروز چهارشنبه به استناد مدارک محکمی از سوی کمیته روابط خارجه پارلمان انگلیسی منتشر شده تاکید می‌کند، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس که از سال 2010 قدرت را به دست گرفته بود در این تصمیم‌گیری نقش مستقیم داشته و باید مسئولیت این اقدام را پذیرا باشد.

 انگلیس و فرانسه در آغاز سال 2011 دخالت نظامی در لیبی را آغاز کردند. جنگنده‌های این دو کشور تلاش بسیاری برای سرکوب معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع لیبی انجام دادند که سرانجام به سرنگونی وی منجر شد. لیبی پس از قذافی دچار ناآرامی شد و گروه تروریستی داعش بخش‌هایی از این کشور را اشغال کرد.

علاوه بر این سالانه ده‌ها هزار مهاجر غیرقانونی نیز با استفاده از اوضاع آشفته لیبی توسط قاچاقچیان انسان از راه این کشور به اروپا فرستاده می‌شوند.

رئیس کمیسیون روابط خارجه پارلمان انگلیس و عضو حزب محافظه کار این کشور گفت: اقدامات انگلیس در لیبی و دخالت نظامی در این کشور نتیجه اندیشه‌ای درست نبود و نتایج و پیامدهای آن تا به امروز ادامه داشته است. سیاست انگلیس در لیبی قبل و بعد از مداخله نظامی در مارس 2011 بر پایه فرضیاتی نادرست وفهم ناقص از اوضاع این کشور بود.

در گزارش کمیسیون مذکور آمده که مسئولیت اصلی این مساله بر عهده دیوید کامرون است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز پیشتر اعلام کرده بود که همپیمانان اروپایی‌اش پس از دخالت نظامی در بحران لیبی حالا خود را از موضوع این کشور کنار کشیده‌اند.

دیوید کامرون پس از شکست در همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از نخست وزیری این کشور استعفا داد و روز دوشنبه نیز به عضویت خود در پارلمان این کشور پایان داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۶-۲۴ ۰۹:۰۵

اول تجاوز می‌کنند، بعد می‌گن اشتباه کردیم!!! هم در عراقريال هم در افغانستان، حالا هم در لیبی...