• دوشنبه / ۵ مهر ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95070502657
  • خبرنگار : 71503

شورای جهانی صنایع دستی درصدد احیای رنگ‌های گیاهی است

کارگاه رنگرزی

کشورهای هند، بنگلادش و ایران در کنار برنامه‌های هجدهمین مجمع جهانی صنایع دستی، چگونگی رنگرزی طبیعی کشور خود را در یک کارگاه تخصصی به اشتراک گذاشتند.

به گزارش ایسنا، در برنامه‌های اجراشده در هجدهمین مجمع جهانی صنایع دستی، کارگاه آموزشی بین‌المللی و تخصصی رنگ‌های طبیعی برگزار شد.

مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت:‌ قرار بود فقط ۴۰ نفر در این کارگاه حاضر باشند، اما با توجه به استقبال اساتید دانشگاه و کارشناسان این حوزه، این کارگاه با حضور ۷۰ نفر برگزار شد. قرار است در پایان این کارگاه، گواهی‌نامه‌هایی به شرکت‌کنندگان اهدا شود. این گواهی‌نامه توسط غدا هجاوی - رییس صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه -، مسعود سلطانی‌فر - رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - و وانگ شانگ - قائم مقام رییس شورای جهانی صنایع دستی - امضا شده است.

این کارگاه با سخنرانی غدا هجاوی شروع شد. او در ابتدای این کارگاه گفت: رنگ‌های صنعتی به محیط زیست آسیب می‌رساند. به همین سبب درصدد هستیم در شورای جهانی صنایع دستی استفاده از رنگ‌های گیاهی را احیا کنیم.

در این کارگاه که صبح روز دوشنبه (پنجم مهرماه) به‌مناسبت ۸۰ سالگی هنرستان هنرهای زیبا در این مکان در اصفهان برگزار شد، سایادا قزنوی عضو افتخاری شورای جهانی، شمیم آرا از کشور بنگلادش، مونیکا ساولا از کشور هند و فتحعلی قشقایی‌فر و جلیل جوکار از ایران، روش رنگرزی طبیعی کشورهای خود را به شرکت‌کنندگان آموزش دادند.

فتحعلی قشقایی‌فر - مدرس دانشگاه هنر - قبل از شروع کارگاه رنگرزی به شیوه ایرانی، بیان کرد: هدف از برگزاری این کارگاه در هنرستان هنرهای زیبا این بود که استادانی مانند محمود فرشچیان و امیرهوشنگ جزی‌زاده فارغ‌التحصیلان این هنرستان بوده‌اند و فکر کردیم این فضا با هنر ملموس است و شاید بتواند احساس بهتری به شرکت‌کنندگان در این کارگاه بدهد.

جلیل جوکار - عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان - نیز در این کارگاه توضیح داد:‌ اختلاف نظرهایی درباره رنگرزی و رنگ لاجوردی و نیلی در جامعه تخصصی هنری وجود دارد که برخی متخصصان در کتاب‌های‌شان لاجوردی و نیلی را یکی می‌دانند، در حالی که این‌طور نیست. لاجورد، یک سنگ معدنی است که در بداخشان افغانستان معادن بسیاری دارد. کانی‌شناسان این سنگ را لازوریت می‌دانند و کاملا به رنگ نیلی است. اسم علمی این سنگ از اسم باستانی آن به نام لازوریت گرفته شده و به مرور زمان تبدیل به لاجورد شده است، اما رنگ نیلی از گیاه خاصی به‌دست می‌آید.

او ادامه داد: رنگ، بخش مهمی از فرهنگ و احساسات جوامع را تشکیل می‌دهد.

جوکار با نشان دادن تصاویری از فرش پازیریک که در موزه آرمیتاژ روسیه وجود دارد، گفت:‌ بسیاری از پژوهشگران معتقدند این فرش ایرانی است. یکی از رنگ‌های استفاده‌شده در این فرش، آبی نیلی است.

در ادامه این کارگاه، این دو مدرس دانشگاه نحوه رنگرزی طبیعی ایرانی را آموزش دادند.

در این کارگاه آموزشی، رنگ‌هایی مانند قرمز روناسی توسط بنگلادش، قهوه‌ای توسط هند و رنگ لاجوردی توسط ایران آموزش داده شد. هدف از برگزاری چنین کارگاهی آموزش رنگرزی سنتی با استفاده از رنگ‌های طبیعی روی الیاف طبیعی و تثبیت آن است.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.