• چهارشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95070704435
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

برای تبدیل اصفهان به پایتخت صنایع دستی دنیا چه باید کرد؟

برای تبدیل اصفهان به پایتخت صنایع دستی دنیا چه باید کرد؟

مدیر منطقه غرب آسیای شورای جهانی صنایع دستی گفت: برای این‌که اصفهان بتواند پایتخت صنایع دستی جهان شود، باید رخداد تعیین کنیم، باید برج تجاری ساخته شود، باید بورس راه بیفتد، باید موزه ساخته شود و قول آن یک‌ونیم سال پیش داده شده است که امیدواریم محقق شود.

به گزارش ایسنا، بهمن نامورمطلق در کنفرانس خبری هجدهمین شورای جهانی صنایع دستی در هتل عباسی اصفهان، اظهار کرد: این رخداد بزرگ‌ترین اتفاق صنایع دستی در تاریخ صنایع دستی کشور است و اولین و بزرگ‌ترین اجلاس صنایع دستی جهان نام گرفت و به بزرگ‌تر از آن چیزی که انتظار داشتیم تبدیل شد، چراکه هم حرکت تشکیلاتی به درستی رخ داد و هم بحث آکادمیکی در کنار آن به‌وجود آمد.

او با بیان این‌که اصل این رویداد حاشیه‌نشینی‌ها و حاشیه‌گویی‌ها است، ادامه داد: هجدهمین اجلاس جهانی صنایع دستی یکی از پر سودترین و پر بازده‌ترین اجلاس‌های این شورا بوده و در واقع می توان اعلام کرد که این اجلاس ۱۰۰ درصد موفق بوده است و بازگشت پیروزمندانه صنایع دستی ایران به جایگاه اصلی خود در دنیا بود.

مدیر منطقه غرب آسیای شورای جهانی صنایع دستی گفت: از امروز دیگر گفت‌وگوی‌های ما با جهان صنایع دستی تفاوت می‌کند، حالا ما سهم‌های بیشتری از مدیریت صنایع دستی جهان را داریم و خواستار خواهیم شد. این رخداد بزرگ توانست تاریخ صنایع دستی ایران را به دو قسمت پیش از اجلاس و پس از اجلاس برش بزند و خوشبختانه به تمام اهداف خود در این اجلاس رسیده‌ایم.

ایران پس از چین بیشترین تعداد شهرهای جهانی صنایع دستی را دارد

نامورمطلق به بیان روند تعیین رییس جدید شورای جهانی صنایع دستی و چگونگی ابقای رییس آسیا و اقیانوسیه پرداخت و گفت: علت این‌که رییس جدید شورای جهانی از اروپا شد، این است که شورا باید دوره‌ای باشد و ریاست اروپا بر این شورا چند حسن برای ما دارد، ابتدا این‌که نمی‌توانست بیشتر از این رییس از آسیا باشد، چون نقش قاره‌های دیگر کم‌رنگ می‌شد، ثانیا این اتفاق پای ما را در بازارهای اروپایی باز خواهد کرد و همکاری‌ها بیشتر می‌شود و ثالثا رییس جدید شورای جهانی یک فرد محقق و آکادمیک است و انتظار داریم در حوزه علمی از این پس فعالیت‌های بیشتری انجام شود.

وی بیان کرد: انتخاب دوباره هیجاوی نیز به این علت بود که اگر ایران مسوول این شورا می‌شد، نمی‌توانست تا این اندازه که خانم هیجاوی برای ایران فعالیت کرده، کارکند، زیرا ما آن تجربه را نداریم، باید هزینه کنیم و البته حساسیت‌هایی با توجه به مسائل سیاسی درباره ایران ایجاد می‌شد و تمام امتیازات ایران در سطح دنیا در سه سال اخیر به دلیل زحمات غدا هیجاوی و مدیریت ما بوده است.

او وضعیت کشور را در صنایع دستی تشریح کرد و ادامه داد: ما پس از چین با شش شهر جهانی، در جایگاه دوم باچهار شهر جهانی قرار گرفته‌ایم. همچنین در گرفتن عنوان کالای برتر و بزرگترین جایزه صنایع دستی بعد از کشورهای چین و هند، مقام سوم را در سطح جهانی داریم. این در حالی است که سال‌ها غایب بزرگ عرصه جهانی صنایع دستی بوده‌ایم و اکنون فعال‌ترین عضو هستیم. فقط در چین ۴۰۰ میلیون فعال صنایع دستی داریم.

نامورمطلق با تاکید بر این‌که ایران امروز نماینده اصلی غرب آسیا محسوب می‌شود، گفت: در مدت برگزاری اجلاس، یک مجمع عمومی، دو نشست سران قاره‌ای، دو نشست مدیریت آسیا و یک نشست مجمع آسیا برگزار شد. امروز آماده می‌شویم تا در اجلاس‌های بعدی مدیریت‌های بیشتری بگیریم، این اجلاس موجب اعتماد نسبت به ایران شد.

وی تاکید کرد: امروز جهان نسبت به اندیشه‌ها و تفکرات ما در حوزه تحقیقی صنایع دستی در تعجب است. در واقع در حوزه دانش نه‌تنها عقب نیستیم، بلکه به نظر من جلو هم هستیم. بیشترین تحصیلکرده‌های آموزش عالی در حوزه صنایع دستی را در جهان داریم و این گفتمان ساختاری شده است. این همایش بسیار خوب و تجربه بزرگی بود، البته محققان ما باید بیشتر به این موضوع واقف شوند که چه چیزی را ارائه دهند، زیرا ما مقدمات زیادی می‌چینیم و مقدمات ما اصل قضیه می‌شود.

اصفهان باید بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی جهان را برگزار کند

مدیر منطقه غرب آسیای شورای جهانی صنایع دستی اظهار کرد: اصفهان به‌عنوان شهر جهانی صنایع دستی باید بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی جهان را برگزار کند، چراکه این شهر هم شهر خلاق صنایع دستی است که گاهی خلاق بودن بدون در نظر گرفته صنایع دستی می‌آید که این یک ظلم است و هم شهر جهانی صنایع دستی محسوب می‌شود. این در حالی است که صنایع دستی جزو سبزترین صنایع دنیا معرفی می‌شود.

نامورمطلق بیان کرد: بافت فرش صلح در واقع تصویرسازی خوب از کشور ایران بود، چراکه متاسفانه هنوز تصور خوبی از کشور ما در کشورهای غربی و آمریکا وجود ندارد. این در حالی است که هر کسی به ایران وارد می‌شود، هنگام خروج اصلا دید منفی ندارد.

اصفهان نماد دست خلاق را به‌عنوان اسکار صنایع دستی جهان برگزار کند

او به نماد «دست خلاق» اشاره کرد و گفت: این جایزه باید نهادینه شود و به‌عنوان اسکار بین‌المللی صنایع دستی در اصفهان هر سال اهدا شود و اگر این امر انجام شود، یکی از بزرگترین رخدادها در اصفهان روی می‌دهد.

نامورمطلق افزود: اگر برجام نتواند هنرمندان ما را با بازارهای جهانی آشنا و آن‌ها را به این بازارها متصل کند، پس نتوانسته‌ایم به اهداف برجام برسیم. مسیر باز است و فرصت‌سازی برای شما مهیا است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha