• پنجشنبه / ۸ مهر ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 95070804789
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

10 هزار ناشنوا تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی

10 هزار ناشنوا تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه ناشنوایان امروزه در حوزه‌های ورزشی و هنری بسیار توانمند هستند، گفت: باید توانایی‌های ناشنوایان را به جامعه معرفی کرده و از ظرفیت‌های جامعه نیز در جهت اشتغال این عزیزان استفاده کنیم، چرا که اکثر مردم از توانایی این قشر آگاه نیستند.

به گزارش ایسنا، محسن ارشدزاده در آیین گرامی‌داشت هفته‌ی جهانی ناشنوایان، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن این هفته، اظهار کرد: امروزه قشر ناشنوایان در جامعه، افرادی موفق، فعال و توانمند در عرصه‌های مختلف و بخصوص ورزش هستند، اما با وجود چنین توانمندی‌های هنوز هم در جامعه‌ی معلولان، مظلوم واقع شده‌اند.

وی ادامه داد: قشر ناشنوایان، در بین معلولان از سلامت جسمی و ذهنی برخوردار هستند، اما به علت عدم آگاهی جامعه از توانمندی آنان، مشکلات زیادی قریبان این قشر را گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در استان ما 10 هزار ناشنوا تحت پوشش بهزیستی هستند، افزود: تامین وسایل کمک پزشکی و توانبخشی و همچنین حمایت مالی و اجتماعی در جهت توانمندسازی این قشر، از جمله خدماتی است که توسط اداره کل بهزیستی به این عزیزان ارائه می‌شود.

ارشدزاده با اشاره به اینکه برخی از ناشنوایی‌ها از نوع مادرزادی و ژنتیکی است، تاکید کرد: اداره کل بهزیستی در اکثر شهرستان‌ها، بنیاد خیریه ژنتیک راه‌اندازی کرده و پیشگیری از ناشنوایی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است، از این رو عزیزان تحت پوشش می‌توانند از خدمات این بنیاد استفاده کنند.

وی در خصوص غربالگری و بررسی شنوایی نوزادان تازه متولد شده نیز یادآور شد: در این راستا، سال گذشته در استان، 75هزار نوزاد تازه متولد شده از لحاظ شنوایی آزمایش شده و مواردی که دچار مشکل بودند را معرفی کرده و اقدامات بعدی را نیز در این راستا انجام دادیم.

وی تاکید کرد: آموزش زبان اشاره به کودکان ناشنوا و خانواده‌شان، کمک در جهت کاشت حلزون، حمایت مالی و اقتصادی، تامین وسایل شنیداری از جمله "باتری، سمعک، وسایل کمک پزشکی و..." و همچنین توانمندسازی ناشنوایان از جمله اولویت‌های اداره کل بهزیستی استان در راستای کمک به قشر ناشنوا است.

مدیرکل بهزیستی استان با تاکید بر اینکه "اکثر مدال آوران معلول کشور، ناشنوایان هستند" خاطرنشان کرد: در تلاش خواهیم بود که به قشر ناشنوا کمک کنیم تا در عرصه‌های مختلف زندگی توانمند شوند.

وی در خصوص مهم‌ترین مشکلات ناشنوایان نیز ادامه داد: بیکاری و موضوع اشتغال یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این قشر می‌باشد، چرا که برخی از صاحبان مشاغل، به این قشر اعتماد کافی نداشته و هنوز هم از توانمندی‌ و ظرفیت ناشنوایان بی‌اطلاع هستند.

گفتنی است؛ آیین گرامی‌داشت هفته‌ی جهانی ناشنوایان، با حضور جمعی از ناشنوایان عزیز در تالار معلم تبریز برگزار و طی آن نیز برنامه‌های متنوع فرهنگی اجرا شد و همچنین در پایان به قید قرعه 100 نفر برای سفر به مشهد مقدس انتخاب شده و از زوج‌های تازه ازدواج کرده‌ی ناشنوا نیز تجلیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha