• جمعه / ۹ مهر ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 95070905182

خبرهایی از تئاتر

خبرهایی از تئاتر

دواجرایی شدن یک نمایش، ساخت و تجهیز پنج پلاتو در کردستان و داوری یک ایرانی در جشنواره‌ای خارجی از خبرهای تئاتری نهمین روز مهرماه است.

به گزارش ایسنا طبق اعلام روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، علی جنتی ـ‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در سفر خود به کردستان که با حضور در اختتامیه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هم همراه بود، تفاهم نامه‌ای را برای ساخت، تجهیز و راه‌اندازی پنج پلاتو نمایشی در پنج شهر استان کردستان بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری کردستان امضا کرد.

در این تفاهم نامه که علی جنتی و عبدالمحمد زاهدی ـ استاندار کردستان ـ آن را امضا کردند، آمده است که محل اجرای این پروژه‌ها در شهرهای سنندج، سقز، مریوان، بیجار و قروه خواهد بود.

مجری ساخت پلاتوها شهرداری شهرهای یادشده است که تا پایان سال 95 آن را تکمیل خواهند کرد و بهره‌برداری از این پلاتوها برعهده انجمن هنرهای نمایشی هر شهر خواهد بود.

استانداری کردستان حمایت مادی و معنوی و رفع موانع در زمینه ساخت پلاتوها و تبلیغات شهری اجراهای آینده را برعهده دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز متعهد شده در صورت واگذاری این پلاتوها به انجمن‌های هنرهای نمایشی علاوه بر 500 میلیون ریال کمک برای تجهیز، حمایت معنوی و نظارت بر اجراها، حمایت از اجرای مستمر گروه‌های نمایشی را انجام دهد.

تفاهم‌نامه ساخت و تجهیز پنج پلاتو یادشده همزمان با مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان منعقد شد.

صالح‌پور داور یک جشنواره روسی شد

اردشیر صالح‌پور، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نمایشنامه‌نویس عضو هیئت داوران جشنواره "مستا- " روسیه شد.

جشنواره "مستا – u" روسیه که از اول تا 8 اکتبر(10 تا 17 مهر) در شهر پرم روسیه برگزار می‌شود یکی از جشنواره‌های مهم این کشور است که به هنر دراماتیک مدرن می پردازد. مضمون این دوره از جشنواره به حضور آثار نمایشی مارتین مک‌دونا نمایشنامه‌نویس ایرلندی اختصاص داده شده است.

کشورهای لهستان، اسکاتلند، جمهوری چک، صربستان، روسیه، آذربایجان، مونته‌نگرو، ایرلند شمالی و کانادا با نمایشنامه‌های متفاوت در این جشنواره حضور دارند.

این جشنواره شامل فیلم آثار مارتین مک‌دونا، سخنرانی، سمینار، اجرای تئاتر، کارگاه‌های آموزشی و حضور مدیران برجسته تئاتر روسی و کشورهای دیگر است که به منظور تقویت و تعامل تئاتر خلاق و ارتباط میان کارگردانان، نویسندگان و موسیقی‌دانان و منتقدان برجسته صورت می‌گیرد.

مارتین مک‌دونا نویسنده معاصر ایرلندی، فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویسی است که آثار او در سراسر جهان و به ویژه در روسیه مورد استقبال قرار گرفته و روس‌ها آثار او را با چخوف و آستروفسکی مقایسه می کنند.

مدیر و دبیر جشنواره سرگئی فدوتوف کارگردان برجسته روسی است. بهترین بازیگر زن ، بهترین بازیگر مرد ، بازیگران مکمل، بهترین کارگردانی ، بهترین طراحی صحنه ، بهترین کار گروهی و بهترین موسیقی جوایز مختلف این جشنواره هستند که از سوی هیات داوران انتخاب می‌شوند.

دواجرایی شدن یک نمایش در تئاترشهر

نمایش بین المللی "درباره تصویرت از من تجدیدنظر کن" دواجرایی شد.

طبق اعلام روابط عمومی این نمایش، با توجه به استقبال از پروژه بین‌المللی و بینافرهنگی "درباره تصویرت از من تجدید نظر کن"، این نمایش از یکشنبه ١١ مهر در دو سئانس ١٨ و ٢٠:٣٠ روی صحنه می‌رود.

این پروژه به کارگردانی آروند دشت‌آرای و محصول گروه هنرهای اجرایی «ویرگول» فقط در هفته آینده روی صحنه می رود و تمدید نخواهد شد.

گروه بازیگران این نمایش متشکل از آروند دشت‌آرای از ایران، مارین ون هولک از هلند، آروشا بیگی از ایران، مالته شولتز از آلمان، دیبا خاتمی از ایران، میخائیل بلوس از هلند، استوارت دنیسون از انگلستان و آزاده میرزایی از ایران هستند که عوامل غیرایرانی بلافاصله پس از اتمام اجراها ایران را ترک می کنند.

"درباره تصویرت از من تجدید نظر کن" پروژه پژوهشی- اجرایی است که در قالب یک کمپین از سال ٩٢ آغاز شده و تاکنون نمونه‌هایی از آن در کشورهایی نظیر هلند روی صحنه رفته و قرار است تا سه سال دیگر نیز اجراهایی در نقاط مختلف دنیا داشته باشد.

این نمایش که در سالن چارسو تئاترشهر روی صحنه می‌رود، روز یکشنبه برای دانشجویان کلیه رشته‌ها تعداد محدودی بلیت نیم بها در نظر دارد که در سایت تیوال و گیشه تئاتر شهر در دسترس است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha