• شنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 95071005645
  • منبع : نمایندگی زنجان

هنر آشیقی زنجان ثبت ملی شد

هنر آشیقی زنجان ثبت ملی شد

ایسنا/زنجان رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان با بیان برگزاری تور گردشگری تخصصی ادبی تاکید کرد: هنر آشیقی زنجان ثبت ملی شد.

اویس کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: در هفته گردشگری تور تخصصی ادبی و معرفی گنجینه‌های ناملموس در روستای محل زندگی یکی از مفاخر آشیقی ایران که 85 سال سن دارد برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: آشیق یارمحمد عیسی‌بیگلو یکی از مفاخری است که به تازگی نام وی به همراه با چهار آشیق دیگر زنجانی توسط یک جامعه شناس و پژوهشگر زنجانی به‌عنوان مفاخران حامل میراث ناملموس ایران ثبت شده است.

این فعال عرصه گردشگری خاطرنشان کرد: این تور ویژه برای آشنایی دو گردشگر فرهنگی و پژوهشگر سوئیسی علاقه‌مند به گنجینه‌های انسانی برگزار شد.

وی اظهار کرد: در این تور اکبر کریمی، پژوهشگر زنجانی که داستان‌های آشیقی ایران را با محوریت زنجان، برای اولین‌بار گردآوری و ثبت ملی کرده و توسط کمیت تخصصی میراث ناملموس کشور به ثبت چند ملیتی پیشنهاد داده شده است.

این راهنمای گردشگر تصریح کرد: کریمی با گردآوری این داستان‌ها نقش مهم و به‌سزایی در پاسداشت فوری این میراث ناملموس داشته و این داستان‌های ثبت شده در فهرست میراث ناملموس ایران با عنوان داستان‌ها، نقل‌ها و افسانه‌های آشیقی زنجان در تابستان سال‌جاری با همکاری شهرداری زنجان چاپ شده است.

وی با اشاره به دعوت سازمان جهانی ICCN (شبکه همکاری بین شهری برای حفاظت از میراث ناملموس بشری) از کریمی و شهردار زنجان برای شرکت در فستیوال و مجمع عمومی ICCN در سیسیلی ایتالیا گفت: اکبر کریمی در شهریورماه امسال‌ در پی فعالیت‌های مستمر خود اقدام به ثبت پنج آشیق داستان‌گوی زنجان به نام‌های آشیق گلابعلی داوودبیگی، آشیق ستار خدایی، آشیق محمد نجفی، آشیق حسین ابراهیمی و آشیق یارمحمد عیسی بیگلو به‌عنوان مفاخران حامل میراث ناملموس کرده است.

وی عنوان کرد: این پرونده پنج آشیق داستان‌گوی زنجان به‌عنوان مفاخران حامل میراث ناملموس، پس از بررسی و تایید دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران در شهریورماه امسال‌ با حضور معاون سازمان میراث‌فرهنگی و مدیرکل دفتر ثبت آثار و داوران کمیته تخصصی میراث ناملموس در فهرست مفاخران حامل میراث ناملموس ایران ثبت شد.


انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha