• شنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95071005693

رییس موزه هنرهای معاصر:

گنجینه موزه در هر شرایطی به ایران برمی‌گردد

گنجینه موزه در هر شرایطی به ایران برمی‌گردد

با وجود تمام نگرانی‌هایی که درباره‌ی سفر بخشی از گنجینه موزه هنرهای معاصر به اروپا به‌وجود آمده، مسوولان تأکید دارند که نگرانی‌ها بی‌مورد است و آثار موزه بدون مشکل به کشور بازگردانده می‌شوند.

به گزارش ایسنا، موزه هنرهای معاصر تهران قرار است بخشی از گنجینه‌اش را از مرزهای کشور خارج کند و در برلین و رم به‌نمایش بگذارد؛ اتفاقی که این روزها به‌عنوان حاشیه‌ای جدید گریبان مسوولان یکی از مهم‌ترین موزه‌های هنر معاصر دنیا را گرفته است.

موزه هنرهای معاصر تهران در همان روزهای آغاز سال ۹۵ پرحاشیه‌ترین دوران کاری‌اش را پشت سر گذاشت. بعد از انتشار شایعه‌ی واگذاری موزه به بنیاد رودکی و اعتراض‌هایی که نسبت به این موضوع مطرح شد و پای وزیر را هم به ماجرا کشاند، ماجرای نمایش گنجینه و ابهام‌های آن پیش آمد و اکنون جامعه‌ی هنری نگرانی خود را از سفر گنجینه موزه هنرهای معاصر به کشورهای دیگر اظهار کرده است.

از همان وقتی که موضوع نمایش بخشی از آثار گنجینه‌ی موزه در ایتالیا و آلمان مطرح شد، اظهار نظرهای متفاوتی از سوی هنرمندان، انجمن‌های هنری و کارشناسان بیان شد. مسوولان این موزه تصمیم گرفته‌اند دست به تعاملات بین‌المللی بزنند و بخشی از آثار را برای نمایش به اروپا بفرستند، ولی گروهی از هنرمندان و کارشناسان با این سفر مخالف‌اند. این در حالی است که هم‌اکنون امکان نمایش همه‌ی آثار گنجینه برای بازدیدکنندگان از موزه وجود ندارد و سایت موزه هم که قرار بود کل آثار را به‌صورت مجازی به‌نمایش بگذارد، هنوز کامل نشده است.

وقتی بحث واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی مطرح شد، برخی کارشناسان در صحبت‌های‌شان به این موضوع اشاره کردند که موزه هنرهای معاصر می‌تواند با به‌نمایش گذاشتن گنجینه‌اش در کشورهای مختلف و تعامل با موزه‌های بین‌المللی به ارتقای سطح هنری خود در دنیا کمک کند و اعتبار واقعی‌اش را به‌ست آورد. با این حال، وقتی موضوع نمایش آثار در برلین و رم مطرح شد، نگرانی‌ها کم‌کم خود را نشان داد.

مهم‌ترین بحثی که این روزها در صحبت‌های هنرمندان و در جلسات آن‌ها با مدیران و مسوولان هنری وزارت ارشاد مطرح شده، نگرانی از سالم ماندن آثار است. آثار موزه هنرهای معاصر ارزش هنری بالایی در تاریخ هنر معاصر و مدرن دنیا دارند و همواره برای نمایش آن‌ها در بیرون از مرزهای کشور و موزه‌های اروپا درخواست‌های متعددی مطرح بوده است. حالا بعد از سال‌ها موزه تصمیم گرفته است تعدادی از آثار گنجینه را به اروپا بفرستد و مسوولان این قول را داده‌اند که سفر آثار کاملا بی‌خطر باشد و آن‌ها سالم به کشور بازگردانده شوند.

نگرانی‌ برخی هنرمندان و انجمن‌های هنری بر این مبناست که با تغییر دولت در سال آینده، آثار گنجینه‌ی موزه هنرهای معاصر که به اروپا برده شده‌اند، با مشکلاتی مواجه شوند. آن‌ها معتقدند این سفر باید تا آغاز دولت بعد و برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری به تعویق بیفتد و نمایش آثار موزه در کشورهای دیگر و بازگشت آن‌ها، در یک دولت اتفاق بیفتد. با این حال، معاون هنری وزارت ارشاد اعلام کرده که نمایشگاه‌ها در موعد مقرر برگزار می‌شوند و اتفاقی هم برای آثار نمی‌افتد.

مجید ملانوروزی - رییس موزه هنرهای معاصر - درباره‌ی حاشیه‌های به‌وجود آمده برای سفر بخشی از گنجینه موزه هنرهای معاصر به اروپا برای نمایش در برلین و رم، اظهار کرد: نگرانی‌ها درباره‌ی سفر بخشی از گنجینه موزه هنرهای معاصر به اروپا بی‌مورد است و این آثار در هر شرایطی به کشور برمی‌گردند.

او ادامه داد: نمایشگاه بخشی از گنجینه موزه اول دی‌ماه در برلین برپا می‌شود و سه‌ماه در این شهر ادامه خواهد داشت. سپس نمایشگاه به رم انتقال پیدا می‌کند و چهارماه نیز در آنجا برپا خواهد بود.

ملانوروزی همچنین به خبرنگار ایسنا گفت: آثار در هر شرایطی به ایران برمی‌گردند. ما سال قبل آثاری را از آمریکا گرفتیم که در دوران پهلوی خریداری شده بودند و با پیگیری از دادگاه لاهه، آن‌ها را پس گرفتیم. آن آثار با این‌که توسط جمهوری اسلامی خریده نشده بودند، اما به نام موزه بودند و توانستیم با پیگیری‌های‌مان آن‌ها را به کشور بازگردانیم.

رییس موزهنرهای معاصر افزود: آثاری که ۳۷ سال پیش خریده شده بودند، پس گرفته شدند، بنابراین نگرانی‌ای درباره‌ی آثار نمایشگاه‌های برلین و رم وجود ندارد. همچنین همه‌ی آثاری که قرار است از مرز کشور خارج شوند بیمه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، تغییرهای متعدد در مدیریت و سرپرستی موزه هنرهای معاصر در سال‌های گذشته و فاصله گرفتن این موزه از اعتبار گذشته‌اش که ناشی از مسائل مختلفی است، این مکان هنری را با مشکلات مختلفی مواجه کرده است. بر همین اساس، هر تصمیمی که درباره‌ی موزه گرفته یا خبری از آن در رسانه‌ها منتشر می‌شود، واکنش‌های متعددی را از سوی جامعه‌ی هنری درپی دارد. همه‌ی این‌ها باعث شده است موزه نتواند به رسالت اصلی خود بپردازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha