• سه‌شنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95071307850

مخالفت هند با میانجی‌گری بان کی مون در مساله کشمیر

مخالفت هند با میانجی‌گری بان کی مون در مساله کشمیر

رسانه‌های محلی اعلام کردند، دولت هند درخواست پاکستان برای موافقت با پیشنهاد میانجی‌گری دبیرکل سازمان ملل در مساله کشمیر را رد کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه نیشن، مقامات ارشد در وزارت خارجه پاکستان می‌گویند، هند با تاکید بر دو جانبه بودن مساله کشمیر همچنان مخالف پذیرش این گزینه است.

پیشتر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد داد تا به عنوان میانجی‌گر در مناقشه کهنه کشمیر ایفای نقش کند؛ آن هم در زمانی که تنش‌ها بین دو همسایه مجهز به انرژی هسته‌ای رو به افزایش است.

دو طرف تا روز گذشته به مدت سه روز متوالی در مرز خود تحت عنوان "خط کنترل" تبادل آتش داشتند. خط کنترل یکی از نظامی‌ترین نقاط جهان است که کشمیر را بین پاکستان و هند تقسیم می‌کند.

آخرین درگیری‌ها میان دو کشور پس از درخواست بان کی مون مبنی بر نهایت تلاش دو کشور برای کاهش تنش‌ها در منطقه صورت گرفت.

در همین حال استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در این باره گفته است، دبیرکل با نگرانی شدیدی پیگیر وضعیت در کشمیر است و از هرگونه پیشنهاد یا ابتکار عمل برای کاهش تنش‌ها استفاده می‌کند.

تنش‌ها میان اسلام آباد و دهلی نو پس از کشته شدن ۱۸ سرباز هندی در دو هفته گذشته همچنان ادامه دارد.

پیشنهاد میانجی‌گری دبیرکل سازمان ملل نیز پس از آن مطرح شد که نماینده اسلام آباد در سازمان ملل با وی دیدار و از او خواست تا به صورت شخصی در این مناقشه مداخله کند.

یکی از مقامات عالی رتبه در وزارت خارجه پاکستان گفته است، دو طرف از طریق کانال‌های غیر رسمی با یکدیگر در ارتباط هستند و پاکستان از هند خواسته تا پیشنهاد بان کی مون را که ممکن است به نتایجی ختم شود بپذیرد.

این مقام آگاه گفت: هند آماده بررسی این پیشنهاد نیست. آنها گمان می‌کنند نیازی به مداخله سایرین وجود ندارد و ما همچنان برای آن تلاش می‌کنیم.

یکی دیگر از مقامات اسلام آباد نیز گفت که هند مداخله دبیرکل سازمان ملل را به دلیل موضع "ضعیف‌تر" خود در کشمیر نمی‌پذیرد. با وساطت فردی چون بان کی مون، اسلام آباد در موضع برتر قرار خواهد گرفت. هند از این مساله مطلع است و بنابراین این پیشنهاد را رد می‌کند.

پیش از این مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجه گفته بود، مشاوران امنیت ملی پاکستان و هند طی تماس‌های تلفنی درباره از سرگیری صلح توافق کرده‌اند.

سرتاج عزیز در این باره گفت: پاکستان به دنبال کاهش تنش‌ها در خط کنترل و تمرکز بر کشمیر است. مشاوران امنیت ملی پاکستان درباره اقداماتی جهت دستیابی به صلح با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.

چند ساعت بعد یکی از این مشاوران گزارشی از وضعیت خط کنترل ارائه داد که در آن به نقض این خط از سوی هند اشاره شده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha