• سه‌شنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95071307868
  • خبرنگار : 71477

با وجود نطق‌های تند دوترته، فیلیپین و آمریکا رزمایش مشترک برگزار می‌کنند

با وجود نطق‌های تند دوترته، فیلیپین و آمریکا رزمایش مشترک برگزار می‌کنند

با وجود تغییر تمایلات رهبری فیلیپین به سوی چین، واشنگتن و مانیلا امروز (سه شنبه) مانورهای نظامی مشترک خود را آغاز کردند که به گفته رئیس جمهور فیلیپین آخرین مانور در دوره ریاست جمهوری‌اش خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین از 30 ژوئن سال جاری میلادی که قدرت را به دست گرفته در واکنش به انتقادات نسبت به جنگ مرگبارش با "معتادان و فروشندگان مواد مخدر"، نطق‌های تند و انتقادآمیزی را علیه آمریکا، حاکم استعماری سابق و شریک دفاعی امروز فیلیپین ایراد کرده است.

دوترته اخیراً گفته که این مانور آخرین رزمایش در دوره ریاست جمهوری شش ساله‌اش خواهند بود و تهدید کرده که معاهده دفاعی امضا شده توسط رئیس جمهور سابق فیلیپین را کنار خواهد گذاشت؛ معاهده‌ای که اجازه می‌دهد نیروهای آمریکایی بیشتری برای مقابله با توسعه چین در دریای چین جنوبی در فیلیپین مستقر شوند.

دوترته در تازه‌ترین نطق تند و انتقادآمیزش علیه آمریکایی‌ها گفت: بهتر است الان دوباره فکر کنیم چراکه از شما می‌خواهم تا فیلیپین را به حال خود بگذارید.

دوترته 71 ساله هفته گذشته نیز مدعی شد که سازمان سیا قصد ترور وی را دارد.

به طور کلی دو هزار نیروی آمریکایی و فیلیپینی در این مانور نظامی که آب‌های نزدیک به مناطق مورد مناقشه دریای چین جنوبی را نیز در بر می‌گیرد، شرکت دارند.

چین تقریبا بر کل این دریا حتی آب‌های نزدیک به فیلیپین و دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا ادعای مالکیت دارد و در سال‌های اخیر جزایر مصنوعی را در این مناطق مورد مناقشه ساخته است.

بنیگنو آکوئینو، رئیس جمهور سابق فیلیپین برای مقابله با چین تلاش کرد تا به آمریکا نزدیکتر شود. این هدف شامل امضای توافق‌نامه همکاری دفاعی پیشرفته بوده که دوترته در حال حاضر قصد لغو آن را کرده است.

ظاهرا دوترته تاکیتیک مخالفی را اتخاذ کرده و اخیرا گفته بوده که امیدوار است به چین سفر کند و باشی جینپینگ، رئیس جمهور این کشور دیداری داشته باشد.

آکوئینو همچنین اقدام حقوقی را علیه چین در دادگاه لاهه به راه انداخت و در آن پیروز شد چراکه دادگاه بین‌المللی ادعاهای اضافی چین بر این دریا را غیرقانونی دانست. با این جال دوترته تمایلی برای استفاده از این حکم در راستای تحت فشار گذاشتن پکن نشان نداده است.

وی همچنین اعلام کرد که به گشت زنی‌های آمریکا در این دریا نمی‌پیوندد.

در همین حال سفارت آمریکا در مانیلا، پایتخت فیلیپین امروز از این کشور خواست تا توافق‌نامه‌های پیشین پایبند بماند.

جف دیویس، سخنگوی پنتاگون نیز گفت: ارتش از اظهارات دوترته مطلع است اما حرف‌های او خیلی عملی نبوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha