• چهارشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95071408802

هنرمندان محیطی در آفریقای جنوبی چه کرده‌اند؟

هنرمندان محیطی در آفریقای جنوبی چه کرده‌اند؟

هنرمند ایرانی حاضر در پروژه هنر کوچ‌روی آفریقا گفت: شناخت و معرفی فرهنگ بومی و زندگی معاصر کشورهای برگزارکننده‌ی پروژه‌ی «هنر کوچ‌رو» یکی از اهداف مهم این پروژه است.

به گزارش ایسنا، محمود مکتبی - یکی از هنرمندان حاضر در پروژه‌ی هنر کوچ‌روی آفریقا - اظهار کرد: پروژه «هنر کوچ‌رو»ی آفریقای جنوبی با حضور هنرمندان بین‌المللی و بومی پس از حدود یک‌ماه برگزاری ورک‌شاپ و سفر به شهرهای مختلف این کشور به پایان خود نزدیک می‌شود. در بخش بین‌المللی این پروژه، هنرمندانی از کشورهای آلمان، نامیبیا، سوئد، غنا، ایران، کره جنوبی و مجارستان حضور دارند. من و ریحانه امیدقائمی نیز از ایران در این برنامه هنری حضور داریم.

او درباره‌ی افتتاحیه و ادامه‌ی این پروژه گفت: این پروژه با حضور هنرمندان بومی آفریقا افتتاح شد و پیش از افتتاحیه، برنامه‌ی بازدید از یک موزه تاریخ طبیعی در ژوهانسبورگ را داشتیم و پس از بازدید از این موزه، پروژه به‌شکل رسمی افتتاح شد. در ادامه و پس از چند روز کار در کنار یکدیگر، هنرمندان به چهار گروه تقسیم شدند و به شهرهای متفاوتی رفتند. ما در گروه نخست به شهرهایی مانند کیمبلی، د دورنز، سدربرگ، صحرای تانکوا، سایمون، استلن بوش و کیپ‌تاون سفر کردیم. هر کدام از این شهرها و مناطق طبیعت بسیار متفاوت و ویژه خود را داشت و هنرمندان محلی نیز در این شهرها به جمع ما اضافه می‌شدند.

این هنرمند محیطی ادامه داد: علاوه بر ورک‌شاپ‌های مختلفی که در طول برنامه تا کنون برگزار شده است، بازدیدهای زیادی از موزه‌ها و مکان‌های تاریخی متعدد آفریقای جنوبی داشتیم که خیلی به درک فضا و فرهنگ این کشور کمک کرد و فکر می‌کنم برای همه هنرمندان حاضر در برنامه تاثیرگذار بود.

او همچنین درباره‌ی برگزاری دو ورک‌شاپ با کودکان در مدارس، گفت: در پروژه هنر کوچ‌روی آفریقای جنوبی چند ورک‌شاپ با دانش‌آموزان داشتیم که بسیار جالب بود. همه‌ی آن‌ها به‌دلیل توانایی‌شان در صحبت کردن به زبان انگلیسی به خوبی می‌توانستند ارتباط برقرار کنند و کار با آن‌ها بسیار لذت‌بخش و خوب بود. بیشتر این ورک‌شاپ‌های آموزشی در رابطه با طبیعت و بویژه موضوع آب بود.

مکتبی ادامه داد: مردم آفریقای جنوبی مردمی بسیار مهربان و با اخلاقی هستند و نوع برگزاری این پروژه در آفریقا نیز بسیار متفاوت از هند و کره جنوبی است. طبیعت متفاوت این کشور نیز فضای خوبی برای برگزاری ورک‌شاپ‌های هنر محیطی دارد و روز گذشته افراد زیادی برای دیدن کارها آمده بودند. این برای نخستین‌بار بود که مردم عادی نیز بدون واسطه یا دعوت خاص برای دیدن هنرمندان و کارهای ورک‌شاپ می‌آمدند و این واقعا لذت‌بخش بود. البته در پروژه‌های پیشین هنرمندان کارهای زیادی با مشارکت مردم محلی انجام داده بودند و یکی از اهداف پروژه نیز تاثیرگذاری بر مردم محلی است، اما هر کشور ویژگی‌های خاص خود را دارد.

این هنرمند همچنین بیان کرد: جدا از بحث برگزاری ورک‌شاپ‌های هنری که محوریت این پروژه هستند، معرفی و شناخت فرهنگ بومی و زندگی معاصر کشورهای برگزارکننده پروژه «هنر کوچ‌رو» یکی از اهداف مهم این پروژه است. شاید به همین دلیل بتوان گفت که هنرمندان نیز به واسطه کارهای‌شان در واقع پلی میان گذشته و امروز هستند و چیزهایی را به زندگی مردم اضافه می‌کنند که در زندگی روزمره از آن غافل هستند یا به واسطه آثار هنری با زبانی ساده‌تر می‌توان آن را بیان و ارائه کرد.

مکتبی همچنین با اشاره به برگزاری سمینارهای علمی در هفته پایانی پروژه «هنر کوچ‌رو» در آفریقای جنوبی، اظهار کرد: پنجشنبه هفته گذشته دوباره همه هنرمندان گرد هم آمدند و ورک‌شاپ‌های گروهی برگزار شد. روز گذشته نیز سمیناری با موضوع هنر و علم با حمایت دانشگاه کیپ‌تاون برگزار شد که در آن هنرمندان و چند نفر از دانشمندان محیط زیست درباره چگونگی همکاری و ارتباط هنر و علم بحث کردند و چند نفر از هنرمندان به معرفی پروژه‌های اجراشده خود در این زمینه پرداختند.

پروژه «هنر کوچ‌رو» تا ۱۶ مهرماه با برگزاری نمایشگاهی از کارهای انجام‌شده در ورک‌شاپ‌های هنر محیطی در آفریقای جنوبی ادامه خواهد داشت. آنی اسنایمن و استریدم فن درمره هنرمندانی هستند که مسوولیت برگزاری این پروژه را در آفریقای جنوبی برعهده دارند و «کو سونگ هیون» مدیر انجمن «یاتو» در کره جنوبی نیز به‌عنوان برگزارکننده اصلی این پروژه، در آن حضور دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha