• پنجشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۵ / ۰۳:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95071509383
  • خبرنگار : 71417

توافق کمک ۱۵ میلیارد دلاری به افغانستان در نشست بروکسل

توافق کمک ۱۵ میلیارد دلاری به افغانستان در نشست بروکسل

کشورهای شرکت‌کننده در نشست بروکسل اعلام کردند که ۱۵ میلیارد دلار طی چهار سال آینده برای بازسازی افغانستان در اختیار این کشور قرار می‌دهند.

به گزارش ایسنا، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت ملی افغانستان در اختتامیه این نشست از تعهد جامعه جهانی در قبال کشورش استقبال کرد.

عبدالله گفت، تعهداتی که طی چند ساعت گذشته حاصل شده، بسیار موثر و دلگرم‌کننده است. این تعهدات پیام شفاف امید و حمایت را به مردم افغانستان آن هم در زمانی می‌دهد که این کشور با تهدیدات امنیتی، مشکلات اقتصادی، چالش‌های سیاسی و منطقه‌ای روبه‌رو است.

وعده کمک‌های ۱۵ میلیارد دلاری در نشست بروکسل در حالی به دست آمد که در آن نمایندگان حدود ۷۰ کشور و ۲۰ سازمان و نهاد بین‌المللی شرکت داشتند. هیأت افغانستان در این نشست چند سند مهم در رابطه با استراتژی ملی خودکفایی، توسعه ملی زیربناها، توانمندسازی زنان افغانستان و توسعه شهری را ارائه کرد.

آلمان قرار است در چهارسال آینده ۱.۷ میلیارد دلار به افغانستان کمک کند. این کشور کمک‌های خود را به مبارزه با فساد و برگرداندن مهاجران مشروط کرده است. انگلیس هم در هفته گذشته کمک یک میلیارد دلاری خود را به افغانستان اعلام کرده بود. در روزهای گذشته هند هم اعلام کرد که در چهار سال آینده یک میلیارد دلار به افغانستان کمک خواهد کرد. پاکستان به ارائه ۵۰۰ میلیون دلار کمک مالی همراه با در اختیار گذاشتن سه هزار بورسیه تحصیلی در جریان چهار سال آینده متعهد شده است. ژاپن ۵۰۰ میلیون دلار کمک به پناهندگان و آوارگان داخلی در کنار نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار دیگر برای توسعه در افغانستان تعهد کرد. ترکیه هم وعده داده است که تا سال ۲۰۲۰ به افغانستان ۶۰۰ میلیون دلار کمک کند. همچنین عربستان ۱۰۰ میلیون دلار به افغانستان کمک خواهد کرد. نروژ نیز سالانه ۸۷ میلیون دلار به افغانستان کمک خواهد کرد؛ این کشور کمک‌های خود را مشروط به اصلاحات سیاسی و انتخاباتی کرده است.

به گزارش دویچه وله، در کنفرانس بین‌المللی افعانستان در بروکسل، کشورهای کمک‌دهنده آمادگی خود را برای پرداخت پول به کابل اعلام کردند اما این کمک بدون توقع نیست. کشورهای پرداخت‌کننده از جمله آلمان گفته‌اند، انتظار دارند به ازای کمک مالی، توافق بازگردانده شدن متقاضیان پناهندگی به مجرای عملی بیفتد. فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان در بروکسل گفت: کمک‌ مالی سالانه ۴۳۰ میلیون دلاری ما به افغانستان بدون پیش‌شرط نخواهد بود.

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا نیز گفت، اتحادیه اروپا متقابلا تلاش خواهد کرد که برای مهاجران عودت داده شده مشاغل جدیدی در افغانستان ایجاد کند و هزینه برنامه هم‌پیوندی دوباره با جامعه را بپردازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha