• شنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 95071710139
  • منبع : نمایندگی لرستان

غار" کوگان"؛ مکان مهرپرستان‌

غار" کوگان"؛ مکان مهرپرستان‌

ایسنا/لرستان غار کوگان در جنوب خرم‌آباد قرار گرفته است.

‌‌‌عطا حسن‌پور یکی از باستان‌شناسان لرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌ در این باره گفت: غار کوگان 51 کیلومتری جنوب خرم‌آباد و در روستایی به همین نام قرار گرفته است. روستای کوگان از نظر تقسیمات سیاسی لرستان، جزو دهستان میانکوه شرقی از توابع بخش معمولان و شهرستان پلدختر محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: موقعیت جغرافیایی غار عبارت است از 48 درجه و 15 دقیقه و 44 ثانیه طول شرقی و 33 درجه و 14 دقیقه و 21 ثانیه عرض شمالی و در ارتفاع 1759 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

حسن‌پور ادامه داد: در حال حاضر، آزادراه خرم‌آباد-خوزستان از شش کیلومتری غرب روستا می‌گذرد. بنای معروف و چشمگیر کاروانسرای چمشک در شرق بزرگراه قرار گرفته و روشن است که مکان‌یابی جهت ساخت و استقرار این کاروانسرا ارتباط تنگاتنگی با یک راه قدیمی دارد.

این پژوهشگر میراث فرهنگی تصریح کرد: برای رسیدن به غار جاده‌ای در امتداد رودخانه به سمت شرق می‌رود که پس از طی 150 متر به غار کوگان می‌رسد. غار در دره‌ای تنگ با دیواره‌ای عمودی از نوع ناودیس‌های فشرده که جنس دیواره‌های کوهستانی آن از سنگ آهک آسماری تشکیل شده، شکل گرفته است.

وی اظهار کرد: در محدوده تنگ دره، رودخانه کوگان عبور می‌کند و در دیواره عمودی کوهستان جنوبی غار کوگان می‎گذرد. در دیواره عمودی کوهستان جنوبی غار، به صورت دستکند در دو طبقه ایجاد شده که روزنه‌های کوچک و بزرگ آن از دور نظر را به خود جلب می‌کنند.

حسن‌پور گفت: این ویژگی به همراه پلکان جدید که راه دسترسی به درون غار را امکان‌پذیر می‌کنند، راهنمای مناسبی برای یافتن محل غار به شمار می‌آید. غار کوگان در یک محیط کاملاً کوهستانی و مرتفع قرار گرفته و موقعیت عالی برای نظارت و کنترل دره پایین‌دست دارد.

این محقق بیان کرد: دهانه غار در حدود 60 متر بالاتر از کف دره واقع شده و رو به شمال است. پنجره‌های غار، ناظر کوهستان مرتفع روبرو جریان رودخانه است که از کف تنگ دره آن عبور می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حمید ایزدپناه به معرفی غار کوگان در کتاب آثار باستانی و تاریخی لرستان پرداخته و به استناد کشف سکه‌های دوران اشکانی در اطراف غار، احتمال می‌دهد که غار یک مکان مربوط به مهرپرستان باشد.

حسن‌پور گفت: احمد پرویز که نوشته‌های او درباره راه و سفال بسیار آموزنده است، معماری صخره‌ای و قلعه کوگان را منطقه‌ای حاکم‌نشین معرفی می‌کند و برای نخستین بار به سفال‌های پارتی در کنار سفال‌های اسلامی مربوط به قرون پنجم تا هفتم هجری قمری در قلعه کوگان اشاره کرده است.


انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha