• یکشنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۵ / ۰۲:۱۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95071710755

رییس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس:

خارج شدن عکس‌ها از کشور به تاریخ تصویری ضربه زده است

خارج شدن عکس‌ها از کشور به تاریخ تصویری ضربه زده است

رییس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس معتقد است، شناسایی نشدن اسناد تصویری و عکس‌های قدیمی باعث خروج تعدادی از آن‌ها از کشور شده و ضربه‌ای سنگین و غیرقابل جبران را به تاریخ تصویری ما وارد کرده است.

به گزارش ایسنا، هر سال با فرارسیدن ماه محرم عکس‌هایی از عزاداری مردم در دوره‌های مختلف تاریخ معاصر، بخصوص دوران قاجار در سایت‌ها و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. این عکس‌ها به‌دلیل اطلاعات جالبی که از یک دوره‌ی تاریخی و آیین‌های مذهبی در خود دارند، با استقبال مخاطبان روبه‌رو می‌شوند.

با وجود نگهداری آرشیو بزرگی از عکس‌های تاریخ عکاسی ایران در موزه گلستان، بخش عظیمی از این اسناد تاریخی به‌صورت پراکنده در آرشیوهای شخصی و آلبوم‌های خانوادگی پراکنده هستند. تا کنون نیز بحث‌های مختلفی درباره‌ی راه‌اندازی یک موزه‌ی عکس برای جمع‌آوری و نگهداری عکس‌های تاریخ عکاسی ایران مطرح شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

عباس میرهاشمی - رییس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس - با اشاره به اهمیت آرشیو عکس‌های قدیمی و اسناد تصویری، اظهار کرد: وقتی پای قدمت وسط می‌آید، طبیعتا هر اثری اهمیت جدی پیدا می‌کند. درباره‌ی عکس هم وقتی مربوط به سده‌های قبل یا دهه‌های گذشته باشد این اهمیت جدی‌تر می‌شود. با رجوع به این عکس‌ها می‌توان رفتارها را بررسی و تیپ‌ها را شناسایی کرد و درباره‌ی آیین‌ها پژوهش انجام داد. همچنین می‌توان با چهره‌هایی که در آن ایام، شاخص و موثر بودند، آشنا شد تا در تاریخ و فرهنگ بازشناسی انجام شود.

او افزود: ما در حوزه‌های این‌چنینی، تاریخی غنی‌ داریم، اما متأسفانه با وجود اهمیت موضوع، این حوزه‌ها مورد پژوهش قرار نگرفته‌اند و بیشتر یک تاریخ شفاهی از آن‌ها در دست داریم. این موضوع آسیب جدی به تاریخ و بازشناسی رفتارهای دوره‌های گذشته می‌زند.

میرهاشمی همچنین بیان کرد: چند سال بعد از ابداع عکاسی، دوربین عکاسی به ایران وارد شد و ایران از قدیمی‌ترین کشورهایی است که اسناد تصویری دارد، اما به‌خاطر پراکندگی اسناد تصویری و نبود سازمان‌های متولی، فعالیتی جدی در زمینه‌ی آرشیو آن‌ها نشده است.

رییس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس اضافه کرد: به‌جز برخی آرشیوهای خاص، در بسیاری از موارد کار جدی، پژوهشی و استانداردی در این زمینه انجام نشده و باعث پراکندگی آثار شده است. امیدوارم سازمان‌های متولی از جمله وزارت ارشاد و سازمان میراث فرهنگی به این موضوع بها بدهند و از نگرانی‌هایی که به‌خاطر پراکندگی اسناد تصویری به‌وجود آمده است، بکاهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha