• یکشنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95071810955
  • خبرنگار : 71496

در کنار دیگر سازمان‌های بین‌المللی؛

سازمان ملل جنایت در صنعا را محکوم کرد/ولد شیخ احمد: هدف گرفتن جمع‌های خانوادگی "غیرانسانی" است

سازمان ملل جنایت در صنعا را محکوم کرد/ولد شیخ احمد: هدف گرفتن جمع‌های خانوادگی "غیرانسانی" است

به دنبال حملات خونین جنگنده‌های سعودی به صنعا هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل، معاون بان کی مون، ولد شیخ احمد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی این حملات را محکوم کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المسیره یمن، جیمی مک گلدریک، هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل در یمن جنایت وحشتناک شب گذشته جنگنده‌های سعودی و آمریکایی در هدف قرار داده یک مجلس ختم در شهر صنعا را به شدت محکوم کرد.

مک گلدریک اظهار داشت: حمله وحشیانه‌ای که در صنعا انجام شد را صراحتا محکوم می‌کنم. جامعه جهانی و فعالان حوزه حقوق بشر به شدت از حمله به مجلس ختم که تعداد زیادی در آن حاضر بودند، خشمگین هستند.

هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن با تاکید بر لزوم توقف خشونت‌ها علیه غیرنظامیان یمنی آغاز تحقیقاتی فوری در مورد این حملات را خواستار شد.

معاون بان کی مون در امور بشر دوستانه

استفن اوبراین، معاون بان کی مون در امور بشر دوستانه نیز حمله به مجلس ختم در صنعا را "حمله‌ای وحشیانه و شنیع" خواند و افزود:‌ تعداد قربانیان به علت شدت حملات رو به افزایش است.

اوبراین تصریح کرد: این حمله بار دیگر زنگ خطر را به صدا در آورد. وقتی همچنان از مقادیر زیادی مواد منفجره در مناطق مسکونی استفاده می‌شود یعنی اینکه جان غیرنظامیان در خطر است.

فرستاده سازمان ملل به یمن

همچنین اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن به شدت این حمله را محکوم و تاکید کرد: جنگ در یمن باید در اسرع وقت پایان یابد.

ولد شیخ احمد  در توئیت‌هایی اعلام کرد: به شدت آنچه در مراسم ختم در یمن رخ داد، محکوم کرده و تاکید می‌کنیم جنگ باید در اسرع وقت پایان یابد.

وی افزود: سازمان ملل بار دیگر یادآوری می‌کند که هدف قرار دادن جمع‌های خانوادگی اقدامی غیرانسانی و برخلاف قوانین بین‌المللی است و محاکمه عاملان این جنایت یک ضرورت است.

فرستاده سازمان ملل به یمن تسلیت خود را به خانواده‌های قربانیان این حمله ابلاغ و نسبت به فوت عبدالقادر هلال، شهردار صنعا در این حمله به شدت ابراز ناراحتی و تاسف کرد.

 کمیته بین‌المللی صلیب سرخ

از سوی دیگر، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز کشته شدن ده‌ها غیرنظامی در این حمله را محکوم کرد.

روبرت ماردینی، مدیر بخش خاورمیانه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت: این حمله را که باعث کشته شدن ده‌ها غیرنظامی شد به شدت محکوم می‌کنیم، مردم یمن طی یک سال و نیم گذشته هزینه سنگینی را در یمن پرداخت کرده‌اند.

وی افزود: آمبولانس‌ها شب گذشته در محل حادثه کار انتقال اجساد و زخمی‌ها را انجام دادند و طبق آمار اولیه کمیته خبرها حاکی از کشته شدن تعداد زیادی است و احتمالا تعداد کشته‌ها افزایش یابد.

ماردینی ادامه داد: کمیته صلیب سرخ از بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی برای امدادرسانی حمایت می‌کند. تاکنون ۳۰۰ کیسه برای اجساد قربانیان و حجم زیادی کمک‌های پزشکی برای سه بیمارستان در صنعا فرستاده‌ایم.

خبرها حاکی از آن است که در این حمله عبدالقادر هلال الموالی، شهردار صنعا کشته شده و حسین خیران، وزیر دفاع و جلال الرویشان، وزیر کشور یمن، زخمی شده و فرماندهان امنیتی و نظامی جنبش انصارالله یمن جزء کشته‌ها و زخمی‌های این حمله هستند.

 آکسفام

از سوی دیگر سجاد محمد سجاد، مدیر دفتر آکسفام در یمن نیز حمله به مجلس ختم پدر وزیر کشور یمن در صنعا و کشته و زخمی شدن صدها تن در آن را محکوم کرده و آن را یک "کشتار" دانست.

محمد سجاد گفت: آنچه رخ داد کشتاری علیه غیرنظامیان بود که در مجلس ختم حضور یافته بودند. این کشتار فجیع به دنبال نبود یک هدف نظامی روشن انجام شد.

مدیر دفتر آکسفام در صنعا توقف کشتار غیرنظامیان و دستیابی به راه‌ حلی سیاسی را خواستار شد.

در حملات شب گذشته جنگنده‌های عربستانی به مجلس ختم پدر جلال الرویشان، وزیر کشور یمن در صنعا نزدیک به ۷۰۰ تن کشته و زخمی شدند.

آمریکا

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرد که این کشور در حمایت‌هایش از ائتلاف عربی به رهبری عربستان به یمن فورا بازنگری می‌کند.

اخباری از کشته شدن پسر عبدالله صالح

برخی منابع بومی در صنعا اعلام کردند که خالد علی عبدالله صالح، پسر علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن نیز در این حمله کشته شده است.

طبق تصاویری که شبکه خبری المسیره یمن منتشر کرد، وی در کنار عبدالقادر الهلالی در این مراسم حضور داشت.

هنوز خبرهای متناقضی از سرنوشت پسر صالح شنیده می‌شود. برخی منابع نزدیک به صالح اعلام کردند که وی در این حادثه آسیبی ندیده است و پیش از حمله از آنجا خارج شده بود اما برخی منابع دیگر نجات یافتن وی از این حمله را بعید دانستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha