• شنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95072413545
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

به بهانه روز عصاي سفيد؛

كتابخانه كوچك روشندلان در پايتخت كتاب

كتابخانه كوچك روشندلان در پايتخت كتاب

ایسنا/خراسان رضوی مسئول كتابخانه نابينايان نيشابور گفت: اعضاي كتابخانه نابينايان به مطالعه علاقمندند، بايد فضاي كتابخانه گسترش یابد و كتاب‌ها بروز شوند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، انتخاب نيشابور به عنوان پايتخت كتاب، تاكنون باعث به اجرا درآمدن برنامه‌هاي مختلف در اين شهرستان شده‌ است، همزمان با روز عصاي سفيد و همچنين انتخاب نيشابور به عنوان پایتخت کتاب کشور سراغ مسئول كتابخانه نابينايان اين شهرستان رفتيم تا وضعيت كتابخانه و شرايط روشندلان را از وي جويا شويم.

 البته پيش از اين نيز گزارش‌هايي در زمينه مشكلات كتابخانه نابينايان تهيه شد اما به گفته مسئول كتابخانه هنوز فضاي این کتابخانه كوچك و همچنين بروز نبودن كتاب‌هاي كتابخانه، از عمده‌ترين معضلات اين مكان فرهنگي است كه انتظار مي‌رود به آن توجه ويژه‌ای شود.
 
ناهيد خوارزميان، مسئول كتابخانه نابينايان شهرستان نيشابور در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار کرد: كتابخانه هنوز، همان 18 متر و با آبدارخانه  24 متر است و با تغييرات چشمگیری همراه نبوده‌است، اما تعداد كتاب‌ها افزایش یافته و از سوي نهاد عمومی کتابخانه‌ها نيز اخيرا سه بسته كتاب به این کتابخانه ارسال شد.

 وی ادامه داد: تعداد جلدها و عناوين كتب نسبت به سال گذشته غني‌تر شده‌اند، اما بازهم شرايط موجود، جوابگوي نابينايان نيست چرا که كتاب‌هاي بروز نداريم و امكانات لازم فراهم نيست و در این میان، حتی براي همه سنين كتاب‌هاي خاص آنان موجود نیست.

مسئول كتابخانه نابينايان شهرستان نيشابور به فعاليت‌هاي ديگري كه در اين کتابخانه براي روشندلان به انجام می‌رسد، اشاره و خاطرنشان کرد: این كتابخانه در حال حاضر، 240 نفر عضو دارد و اكثر آن‌ها دانش‌آموز و دانشجو هستند، برخي نيز شاغل هستند و هركدام از اين گروه‌ها كتاب‌هاي مورد نياز خود را می‌خواهند، اما متاسفانه ما نمي‌توانيم كتابخانه را بروز اداره كنيم.

در این کتابخانه، 700 جلد کتاب بریل موجود است

خوارزمیان اضافه کرد: كتابخانه نابينايان نيشابور، در حدود 10 هزار عنوان كتابِ گويا و همچنين حدود 500 عنوان كتاب بريل و به طور كلي700 جلد كتاب بريل موجود است.

مسئول كتابخانه نابينايان شهرستان نيشابور اظهار کرد: با توجه به پیش‌قدم بودن خيران در همه امور، مانند اهدا و هدیه کتاب به دیگر کتابخانه‌ها، در این خصوص نیز خیران می‌توانند برای نابينايان قدمی بردارند و به فكر اين قشر نیز باشند.

وي با بيان اين كه اگر رسيدگي و توجهي كه به كتابخانه‌هاي ديگر مي‌شود به كتابخانه نابينايان نیز صورت گیرد، وضعيت كتابخانه نابينايان نيز مطلوب‌تر خواهد شد، عنوان كرد: از مسئولان تقاضا داريم همان طور كه براي وضعيت كتابخانه‌هاي افراد بينا و كتاب‌خواني آنان تلاش مي‌كنند، براي بهبود شرايط كتابخانه و كتاب‌خواني نابينايان نيز تلاش كنند، در اين صورت تصور می‌کنیم كتب ما هم بروزتر شود و ديگر اعضاي ما مجبور نخواهند بود كه كتاب‌هاي مورد نياز خود را از تهران سفارش دهند، چرا كه به طور قطع این اعضا به كتاب خواندن علاقه زيادي دارند و ديگر با كتاب‌هاي تكراري مواجه نخواهند بود.

خوارزميان با اشاره به انتخاب شهرستان نيشابور به عنوان پايتخت كتاب نيز گفت:  در جلسات مربوط به پايتختي كتاب این شهرستان حضور نداشتم و همچنين براي بزرگ‌ترين ميز مطالعه در نيشابور نيز بعد از برنامه مطلع شدیم.

وی اضافه کرد: اگر مي‌دانستیم و اطلاع‌رسانی در این خصوص صورت می‌گرفت، ميزی هم براي نابينايان تدارك مي‌ديديم،در این میان، از مسئولان تقاضا داريم، حالا كه به شرايط كتاب‌خواني افراد بينا توجه مي‌شود و اقدامات مطلوبی براي آنان نيز  به انجام می‌رسد، به فكر شرايط و همچنين كتابخانه نابينايان نيز باشند.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha