• دوشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 95072614886
  • منبع : نمایندگی ایلام

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با حضور در ایسنا:

جنگل‌کاری کم‌هزینه‌تر از بیابان‌زدایی است

جنگل‌کاری کم‌هزینه‌تر از بیابان‌زدایی است

ایسنا/ایلام مدیرکل،معاون و مسئول روابط عمومی منابع طبیعی استان از دغدغه‌های خود برای منابع طبیعی و حفاظت از آب و خاک گفتند.

آیا می‌دانید با شماره‌ی 1504 می‌توانید شما هم جنگل‌بان باشید؟

  دکتر «رضا احمدی» با حضور در  دفتر ایسنا، اظهار کرد: جنگل‌ها و مراتع طبیعی متعلق به آحاد جامعه بوده و حفاظت و مراقبت از آن رسالتی همگانی است.

منابع طبیعی بدون مردم معنا و مفهوم ندارد

 وی بابیان اینکه منابع طبیعی بدون مردم معنا و مفهوم ندارد و تمام مردم به‌نوعی با منابع طبیعی در ارتباط هستند، افزود: کشاورزان، دامداران، معدن‌داران، صنعت گران و تفرج کنندگان هرکدام به‌نوعی با منابع طبیعی در ارتباط هستند.

 احمدی با تأکید بر اینکه منابع طبیعی در همه امور زندگی مردم ازجمله آلاینده‌زدایی، کاهش سروصدا، تولید اکسیژن و آرامش روانی نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری دارد، خاطرنشان کرد: منابع طبیعی مال عموم است و تعرض به آن تعرض به حقوق همنوعان محسوب می‌شود.

 مردم اصلی‌ترین نقش مراقبت از منابع طبیعی و جنگل‌ها بر عهده‌دارند

 مدیرکل منابع طبیعی ایلام با بیان اینکه اولویت کاری منابع طبیعی استان حفظ داشته‌های موجود است، ادامه داد:

مردم استان به‌خوبی از منابع طبیعی مراقبت می‌کنند اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم و انتظار داریم مردم با ایده‌های خود به حفاظت و مراقبت بیشتر از منابع طبیعی کمک کنند و  خوشبختانه تاکنون ایده‌های مردم مورد استفاده کارشناسان منابع طبیعی قرارگرفته است.  

احمدی افزود: مردم در مراحل مختلف ایده و تصمیم‌گیری‌ها برای حفظ و احیاء منابع طبیعی دخالت داده می‌شوند و این اداره کل سعی دارد با کمک  همه‌ی اقشار مردم بهترین مراقبت از عرصه‌های طبیعی و جنگلی را داشته باشد. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: نقشه راه حفاظت از منابع طبیعی در برنامه ششم توسعه مشخص است و  راهکارهای مناسبی برای مقابله با آسیب‌ها در این حوزه تدوین‌شده است.
 
فعالیت 126 تعاونی بهره‌بردار منابع طبیعی ایلام
 
وی با تأکید بر اینکه در راستای مشارکت مردم  126 شرکت تعاونی با  عضویت حدود 550000 هزار خانوار در بهره‌برداری از محصولات فرعی  جنگلی و  مراتع مشارکت دارند، خاطرنشان کرد: تخریب جنگل‌ها توسط سود جویان به‌صورت مطلق در استان با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضایی کنترل و مهارشده است و عرصه‌های طبیعی برای مخربان کاملاً ناامن است.

استقرار 61 پاسگاه در دل جنگل‌های ایلام
 
احمدی خاطرنشان کرد: در سطح جنگل‌ها و نقاط حساس استان 61 پاسگاه حفاظت، مراقبت و کنترل منابع طبیعی استان مستقر شده که  در هر پاسگاه 4 نیرو به‌صورت شبانه‌روزی بر عرصه‌های جنگل نظارت می‌کنند و علاوه بر این سیستم پیشگیری از تخریب، حریق و هرگونه آسیب به منابع طبیعی به‌صورت شبانه -روزی  فعال است و با همکاری سپاه و بسیج در طول تابستان با پهباد بر جنگل‌های استان نظارت و به صورت آنلاین کنترل و مراقبت می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با تأکید بر اینکه پیشگیری از حریق به‌عنوان یک مؤلفه اصلی در منابع طبیعی استان موردتوجه است و برنامه‌ریزی عملیاتی در این زمینه صورت گرفته است، ادامه داد: امسال  2 میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات گروهی و انفرادی برای پیشگیری از حریق اختصاص یافت و 10 خودرو کمک دار مجهز و 10 دستگاه آتش‌خاموش‌کن خریدار شد.
 
احمدی گفت: با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یک دستگاه بالگرد برای مهار حریق اختصاص‌یافته قرار است در استان مستقر شود اما  هم‌اکنون در ایلام آشیانه بالگرد نداریم، اما با رایزنی‌های انجام شده در صورت ضرورت به استان اعزام می‌شود.

DSC_0557.JPG


ایلام نیازمند آشیانه بالگرد اطفاء حریق/کاهش 87 درصدی آتش‌سوزی در جنگل‌های ایلام در سال 94

وی بیان اینکه با توجه به‌پیش بینی‌های انجام‌شده توسط مدیریت بحران استان تا سال 96 آشیانه بالگرد در استان ساخته می‌شود،  افزود: در سال 94 نسبت به سال 93 میزان بارندگی و پوشش جنگلی و مرتع در استان بسیار بهتر و بیشتر بود لذا امکان آتش‌سوزی‌ها را افزایش می‌داد اما خوشبختانه با تلاش شبانه‌روزی و کمک مردم شاهد کاهش  87 درصد آتش‌سوزی‌ها در سال 94 نسبت به سال 93 بودیم.

احمدی با اشاره به اینکه متوسط کاهش آتش‌سوزی در سطح کشور 15 درصد و در ایلام 87 درصد بوده است، تصریح کرد: کاهش آتش‌سوزی‌ها به‌شدت کاهش هزینه را پایین می‌آورد چرا که سوختن هر یک هکتار جنگل 20 میلیون تومان هزینه دارد.

آبخیزداری هزینه‌ها را کاهش می‌دهد/مدیریت آب استان برای جلوگیری از هدر رفت آب‌ها چاره‌اندیشی کند
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: ایلام استانی کوهستانی با بارش زیاد و حداقل دو برابر میانگین کشور است و از طرفی شیب استان به سمت کشور عراق بسیار زیاد بود و سیل‌های ایلام هدر می‌روند که باید امور آب برای آن چاره‌اندیشی کند چون اگر این آب‌ها مدیریت شوند می‌توان با آنها کشاورزی استان را رونق بخشید و در صنعت‌های دیگر نیز از آن بهره‌ برد.

احمدی گفت: منابع طبیعی با اجرای طرح‌های آبخیزداری در راه حفاظت از آب و خاک گام‌های مهمی برداشته است و موضوع آبخیزداری از اولویت‌های مهم این اداره‌ی کل است.

در سیل پارسال اگر سازه‌های آبخیزداری نبود...

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه در سیل سال گذشته خسارت‌های زیادی به استان وارد شد و اگر سازه‌های آبخیزداری نبود خسارت‌های زیربنایی به 5 برابر و خسارت‌های  ریالی به 10 برابر افزایش پیدا می‌کرد، تصریح کرد: در یک اقدام جهادی در طول مدت 50 روز بیش از 10 هزار مترمکعب سازه آبخیزداری در استان و محل‌های وقوع سیل ایجاد شد، به نحوی که روزانه در استان 400 مترمکعب سازه آبخیزداری انجام‌شده و در سال 95 آبخیزداری به‌عنوان یک مؤلفه تحقق اقتصاد مقاومتی در دستور کار بوده و پیش‌بینی‌ می‌شود تا آخر سال200 هزار مترمکعب سازه آبخیزداری در سطح استان ساخته شد.

هرهکتار بیابان‌زدایی 5 میلیون تومان هزینه دارد
 

وی با بیان اینکه در استان ایلام 424 هزار هکتار بیابان  وجود دارد، تصریح کرد: در شهرستان دهلران بیش از  170 هزار هکتار بیابان وجود دارد که نیازمند فعالیت‌های ویژه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال در بیش از  6 هزار هکتار از مناطق استان عملیات بیابان‌زدایی انجام شود و مطمئنا اگر اقدام مناسب در این زمینه صورت نگیرد باید شاهد وقوع عوارض بیابانی شدن مناطق مختلف استان باشیم.

وجود 640 هزار هکتار جنگل درایلام

احمدی با اشاره به وجود   640هزار هکتار جنگل در استان و نقشه راه توسعه جنگل‌ها در برنامه ششم، گفت: اگر اعتبار مورد نیاز تأمین شود 100 هزار هکتار در استان جنگل‌کاری اقتصادی با مشارکت مردم صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: هر هکتار جنگل‌کاری 2 میلیون تومان و بیابان‌زدایی در هر هکتار 5 میلیون تومان هزینه دارد.
 
واگذاری 800 طرح مرتع‌داری به مردم
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام خاطرنشان کرد: 746 هزار هکتار مرتع در استان داریم و 800 طرح مرتع‌داری به بهره‌بردار واجد شرایط واگذاری شده و که این کار موجب مشارکت مردم در مدیریت منابع طبیعی می‌شود و این عزیزان می‌توانند نقش قرق بانانی امین و مسئولیت‌شناس را ایفا کنند.

وی با بیان اینکه یک هزار گونه گیاهی داریم که 550 گونه آن دارای خاصیت معطر است ، گفت: بیش از 39 میلیون واحد دامی در استان از مراتع چرا می‌کنند.

ریزگردها نابودکننده جنگل‌های زاگرس/مرگ جمعیتی درختان با هجوم ریزگردها


احمدی بابیان اینکه ریزگردها بیشترین تأثیر منفی بر درختان بلوط و مرتع می‌گذارد و موجب خشکیدگی گروهی درختان شده  و همه گونه‌های درختی و مرتعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: برای حل این مشکل فعالیت‌های انجام شده اما کاهش ریزگردها کاری بین‌المللی است که دولت به آن توجه کافی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با اشاره به اینکه در هر مترمکعب 5 میلیون جانور در خاک زندگی می‌کنند، گفت: باید حساسیت مردم را در این زمینه بیشتر کرد.

 سرانه فضای سبز در ایلام بسیار پایین است

 احمدی بابیان اینکه پارک جنگلی بلوط در استان برای افزایش سرانه فضای تفریحی و گردشگری مردم و در عین حال حفاظت از این سرمایه‌های ارزشمند در حال انجام است، گفت: متأسفانه کل فضای سبز در ایلام کمتر از 20 هکتار است که امیدواریم با افتتاح  پارک60 هکتاری بلوط تا فروردین سال آینده این نقیصه جبران نشود.

1 (2).JPG

بدون همکاری مردم حفاظت کامل از عرصه‌های طبیعی و جنگلی امکان‌پذیر نیست

در ادامه «علی‌رضا صابری» مسئول روابط عمومی منابع طبیعی ایلام با تأکید بر اینکه شمار تماس رایگان 1504 آماده دریافت تماس‌های مردمی برای نجات جنگل از تخریب، آتش‌سوزی، زمین‌خواری و نابودی عرصه‌های طبیعی است، گفت: این اداره‌ی کل آماده دریافت انتقادات، پیشنهادات و شکایات مردم است.

 صابری بابیان اینکه همه دستگاه‌ها باید در زمینه فرهنگ‌سازی حفاظت از منابع طبیعی اقدام کنند، تصریح کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد به‌خوبی در استان کار می‌کنند اما با توجه وسعت منابع طبیعی در استان تا نقطه مطلوب فاصله‌داریم.

با یک تماس رایگان حافظ جنگل باشید

وی افزود: در ایام سال مردم به دامن طبیعت می‌روند شمار تماس رایگان 1504 به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت تماس‌های مردمی برای نجات جنگل از تخریب، آتش‌سوزی، جنگل خواری و نابودی عرصه‌های طبیعی است.

مسئول روابط عمومی منابع طبیعی ایلام افزود: هدف از راه‌اندازی این شماره تماس صیانت و حراست از جنگل‌های استان است.

صابری خاطرنشان کرد: این شماره تماس پل ارتباطی مردم و دوستداران طبیعت با ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان است که در هر ساعت از شبانه‌روز، افرادی که دارای اخبار و اطلاعاتی راجع به تخریب و تصرف اراضی ملی، قاچاق چوب، آتش‌سوزی و... هستند، می‌توانند یگان حفاظت منابع طبیعی را در جریان قرار داده تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

انتهای پیام

ا222.JPG

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha