سعید بیابانکی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه سهم شعر در رسانهی ملی بسیار کم است، گفت: گاهی حتی سهم شعر در رسانه ملی به صفر میرسد. منظورم شعر به صورت جدی است؛ چراکه شعر به صورت حاشیهای بسیار دیده میشود. به همین جهت هم بود که برنامه «نقد شعر»، تازگی داشت.
او ادامه داد: برای ساخت برنامه «نقد شعر» با دشواریهای زیادی همراه بودیم، ولی توانستیم برنامه را با حاشیه کم ادامه دهیم؛ چرا که برنامههای زنده معمولاً با حواشی همراه هستند. تمام تلاشمان را کردیم که صرفاً برنامه «نقد شعر» یک دورهمی و مجلس شعرخوانی نباشد و رویکردمان نقد باشد.
بیابانکی، شاعر محوری، قالبمحوری و موضوعات پیرامون شعر را سه محور اصلی ساخت برنامه «نقد شعر» برشمرد و گفت: در طول این یک سال تلاش کردیم به بررسی و نقد کارنامه شاعران اثرگذار در حوزه شعر معاصر همانند قیصر امینپور، شهریار، شفیعی کدکنی، فروغ فرخزاد و سیاوش کسرایی بپردازیم؛ فروغ فرخزاد و سیاوش کسرایی از جمله شاعرانی بودند که پیش از این حتی نامشان هم در تلویزیون برده نمیشد، ولی ما توانستیم در برنامه «نقد شعر» به کارنامه این دو شاعر بپردازیم و صدای آنها را نیز پخش کنیم.
مجری برنامه «نقد شعر» با اشاره به قالبمحوری که به عنوان دومین محور ساخت نقد شعر از آن یاد شد، اظهار کرد: در برخی از قسمتهای برنامه به قالبهای شعری همچون غزل، قصیده، شعر نیمایی و سپید پرداخته شد. همچنین درباره موضوعاتی پیرامون شعر همچون «شعر و دنیای نشر»، «شعر و دنیای ترجمه»، «سرقت ادبی»، «شعر و رسانه» و غیره برنامههایی را تهیه کنیم.
او اظهار کرد: در طول این مدت تلاش کردیم تا بسته کاملی از شعر امروز را در برنامه «نقد شعر» داشته باشیم. طبیعتاً یافتن مهمانها و کارشناسانی که سخنور باشند و کارهای علمی انجام داده باشند، بسیار سخت بود و حجم زیادی از انرژیمان صرف این کار میشد؛ با این وجود چه در تولید و چه در پخش برنامه عاشقانه و جدی تلاش کردیم.
بیابانکی با بیان اینکه تلاش کردیم در برنامه نگاه ملی داشته باشیم، یادآور شد: مهمانان برنامه ما از جاهای مختلف ایران بودند، از گیلان گرفته تا هرمزگان. هدفمان این بود که تمام پتانسیلها شعر در کشور را در برنامه داشته باشیم و تنها به اطرافیانیمان بسنده نکردیم.
او همچنین درباره پایان برنامه «نقد شعر» گفت: برنامه ما قرار بود در ۵۲ قسمت تمام شود و این سه قسمت پایانی هم به این خاطر بود که برنامه جدید شبکه به پخش برسد. در قسمتها آخر یک نظرسنجی از مخاطبان انجام دادیم که در آن با استقبال خوبی مواجه شدیم و نزدیک به ۸۲ درصد مخاطبان راضی بودند.
انتهای پیام


نظرات