• شنبه / ۱ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95080100056
  • خبرنگار : 71516

در واکنش به اظهارات کارتر در ترکیه؛

بغداد اخبار درباره توافق عراق با ترکیه درباره عملیات موصل را تکذیب کرد

بغداد اخبار درباره توافق عراق با ترکیه درباره عملیات موصل را تکذیب کرد

در پی اینکه وزیر دفاع آمریکا از دستیابی عراق و ترکیه به توافقی خبر داد که در نهایت به ایفای نقش ترکیه در عملیات بازپس‌گیری موصل خواهد انجامید، دولت عراق توافق با ترکیه درباره عملیات موصل را تکذیب و اعلام کرد که آنکارا هیچ نقشی در این عملیات ندارد.

به گزارش ایسنا، سعد الحدیثی، سخنگوی رسمی دولت عراق در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک توافق میان ترکیه و عراق درباره مشارکت آنکارا در عملیات موصل را تکذیب کرد و گفت: اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد که توافق درباره جزئیات نقش احتمالی ترکیه در عملیات موصل صورت نگرفته است و دولت عراق خود درباره این مساله تصمیم می‌گیرد و باید با آن موافقت کند.

وی افزود: دولت عراق تا به این لحظه با ترکیه به توافقی نرسیده است. ما مکانیسمی برای پذیرش حمایت امنیتی و نظامی از سوی کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای ائتلاف داریم و هر کشوری که مایل به حمایت از عراق در زمینه نظامی و جنگ علیه تروریسم باشد باید درخواست رسمی را به دولت عراق بدهد. این دولت عراق است که در این باره تصمیم می‌گیرد. این روند قانونی است که براساس آن حاکمیت عراق حفظ می‌شود.

الحدیثی درباره موافقت دولت عراق با درخواست ترکیه برای شرکت در عملیات موصل گفت: برای رسیدن به چنین توافقی هنوز زود است و دولت عراق هر درخواستی را که ارائه شود مورد بررسی قرار خواهد داد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز تأکید کرد که اخبار منتشر شده درباره توافق میان عراق و ترکیه درباره عملیات موصل صحت ندارد.

اشتون کارتر در سفر روز جمعه خود به آنکارا گفته بود که اطمینان دارد ترکیه می‌تواند در عملیات موصل شرکت کند.

وزیر دفاع آمریکا همچنین اظهار داشت: من به این نتیجه رسیده‌ام که می‌توانیم مشکل را حل کنیم و ترکیه قادر به انجام اقدامات سازنده در عملیات است.

وی افزود: تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم تعیین تدابیر عملیات است و ما این تدابیر عملی را با ترکیه بررسی می‌کنیم.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز رد کرد که این کشور دور از عملیات نظامی برای آزادسازی موصل قرار بگیرد و می‌خواهد ترکیه در آن نقش داشته باشد. اما بغداد همچنان با این مشارکت مخالف است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز در این باره گفت: ارتش ترکیه با اصلی که ائتلاف ضد داعش اعلام کرد مبنی بر اینکه باید موافقت دولت بغداد را برای مشارکت در عملیات ضد داعش بگیرد، مخالفت نکرده است.

وی تصریح کرد: ما توافق پنهانی با ترکیه نداریم و آنچه که در ملأ عام مطرح می‌کنیم همان است که در خفا می‌گوییم و ائتلاف ضد داعش به درخواست دولت مرکزی در بغداد به حمایت از نیروهای عراقی می‌پردازد. این همان اصلی است که از همان اول بر آن تاکید کردیم. حضور ترکیه در عراق به علت نگرانی‌اش از وجود برخی عناصر تندروی کرد است.

ارنست تاکید کرد: تا کنون ما هیچ تحرک ارتش ترکیه که نگران کننده باشد ندیده‌ایم و ارتش ترکیه خارج از موصل است و با موافقت دولت عراق دست به هر تحرکی می‌زند.

نیروهای ترکیه از سال ۲۰۱۴ در پادگان بعشیقه در شمال عراق مستقر هستند و حضور این نیروها موجب تنش میان دو طرف شده است. پافشاری مقامات ترکیه بر لزوم مشارکت نیروهایشان در عملیات موصل نیز تنش میان دو کشور را بیشتر کرده است.

نیروهای عراقی اخیرا عملیات آزادی موصل را آغاز کردند و به پیشروی سریعی در مناطق اطراف این شهر دست یافتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha